Mitsubishi Evolution X – concept

Mitsubishi o ia înaintea celor de la Subaru pe teritoriul uzinelor de forţă compacte, care stau la baza maşinilor din WRC. Evolution X, deşi este încă în stadiul de concept, îi ia faţa lui Impreza STI.

Nu ştiu de ce Evolution X este denumit concept, deoarece are toate caracteristicile unei maşini de serie, aşteptată cu nerăbdare de fan-clubul EVO. Se vede clar că este bazată pe noua generaţie Lancer, deci zilele până la intrarea oficială pe şosele nu sunt departe – la începutul lui 2008 doritorii se vor putea înscrie pe listă. De aceea putem deja vorbi despre Evolution „zece”, nu Evolution „ics”, cum am fi tentaţi.

Nu ne putem pronunţa dacă suntem în faţa celui mai agresiv EVO de până acum (precedentele modele au fost derivate în adevăraţi monştri de stradă), dar cu siguranţă este cel mai atractiv EVO de până acum.

Fără a apela la exagerări inutile, forma echilibrată şi detaliile aerodinamice îi conferă un sex-appeal aparte. Ba chiar devine cu adevărat macho în faţa efeminatei Impreza. Ok, botul aminteşte de Volvo, iar stopurile de Alfa Romeo, dacă vrem neapărat să criticăm de dragul criticii. Însă pachetul merită toate aprecierea noastră.

Spoilerul dominat de imensa grilă trapezoidală nu vrea să ascundă detaliile tehnice, cum ar fi marele radiator, clar vizibil prin împletitura metalică. Faţă de alte modele, spatele este realizat în aceeaşi notă, fiind dominat de eleronul uriaş, ca la Impreza STI, iar în partea inferioară sunt foarte uşor de observat cele două ieşiri ale evacuării, subliniate de necesarul difuzor pentru o maşină sport.

Dacă nu ajung aceste elemente, principalele care fac diferenţa între EVO şi un Lancer obişnuit, mai există suficient de multe detalii exclusiviste. Aripile sunt mai bombate, în spatele roţilor faţă există fante de aerisire, iar oglinzile aduc vag cu cele ale lui M3 E36. Poate că la aceste detalii EVO-ul de serie va renunţa, dar sigur nu va duce lipsă de gurile de aerisire de pe capotă, necesare intercoolerului. În ce priveşte jantele de 20”, designul s-ar putea să fie păstrat, însă va trebui să ne mulţumim cu doar 18”.

Faptul că nu a crescut în dimensiuni faţă de precedentul EVO ne face să credem că rigiditatea caroseriei este la cote înalte. Raportul kg/CP va fi avantajat de utilizarea intensivă a aluminiului pentru capota motorului sau acoperiş, dar şi pentru elementele suspensiilor, reproiectate.

EVO este recunoscut pentru motorizarea turbo şi pentru sofisticatul sistem de tracţiune integrală. După cum o arată şi exteriorul maşinii, Evolution X nu se mulţumeşte doar cu o evoluţie nici în domeniul tehnic.

Citeşte mai departe în pagina următoare »