Volvo V60 diesel plug-in hybrid în premieră la Geneva 2011

Volvo V60 diesel plug-in hybrid nu este primul diesel hibrid din lume, dar e prima maşină cu acest sistem de propulsie care poate fi alimentată şi de la reţeaua normală de curent electric (plug-in). Iar consumul mediu anunţat este extrem de mic: sub 2 litri/100 km!

Mai întâi, Toyota Prius a reuşit să impună un nou trend, devenind aproape sinonimă cu sintagma "maşină hibrid". Apoi francezii de la PSA au creat pentru europeni prima maşină diesel-hibrid, Peugeot 3008 Hybrid. Suedezii de la Volvo, însă, reuşesc să fie primii care asociază propulsiei diesel-hibrid şi funcţia plug-in.

Aşadar, la Salonul Auto Geneva 2011 vom putea vedea cel mai ecologic Volvo V60: diesel plug-in hybrid. O maşină care se laudă cu un consum mediu de 1,9 litri/100 km de motorină - conform noilor cicluri de măsurare NEDC (New European Driving Cycle), care se pretează mai bine noilor tipuri de propulsii hibride şi electrice.

Maşina este echipată cu motorul diesel de 2,4 litri, cunoscut de pe versiunea Volvo V60 D5. Însă, faţă de motorul actual, puterea agregatului de pe Volvo V60 diesel plug-in hybrid creşte de la 205 CP la 215 CP, iar cuplul motor de la 420 Nm la 440 Nm. Cutia automată cu şase trepte pune în funcţiune roţile din faţă. Însă lucrurile nu se opresc aici. Maşina beneficiază de un motor electric suplimentar, care mai aduce în ecuaţie 70 CP şi nu mai puţin de 200 Nm, care pun în mişcare roţile din spate.

Şoferul poate alege trei moduri de funcţionare pentru Volvo V60 diesel plug-in hybrid. Primul este "Pure", adică pur electric, motorul bazându-se pe serviciile unui pachet de baterii litiu-ion, cu o putere de 12 kWh. În acest mod, autonomia maşinii este de circa 50 km, iar performanţele slabe. Dar marele avantaj este că bateriile pot fi încărcate şi în staţionare, de la reţeaua generală de curent electric - un "plin" este realizat în doar 5 ore.

Al doilea mod este "Hybrid", sistemul de propulsie funcţionând în stilul obişnuit al maşinilor hibrid, utilizând alternativ resursele motorului termic, respectiv ale celui electric, procesul fiind controlat de o unitate centrală electronică. În acest mod se obţine un consum foarte scăzut de motorină, care poate ajunge la un minim de 1,9 litri/100 km în medie, în timp ce emisiile de CO2 se cifrează la doar 49 g/km. În condiţiile unei autonomii maxime de 1.200 km.

Al treilea mod, "Power", este dedicat celor care vor să beneficieze de toate resursele sistemului de propulsie. Ceea ce înseamnă că motorul termic lucrează în acelaşi timp cu cel electric, asigurând o putere maximă de 285 CP, prin urmare demarajul 0-100 km/h ajunge la o valoare foarte bună, de numai 6,9 secunde (în condiţiile în care versiunea de top V60 T6 AWD afişează o valoare de 6,2 secunde).

Un alt avantaj al modului Power îl reprezintă faptul că maşina beneficiază, practic, de tracţiune integrală, deoarece motorul termic îşi transmite puterea roţilor din faţă, iar cel electric roţilor din spate. În plus, atunci când bateriile se încarcă, Volvo V60 diesel plug-in hybrid mai oferă posibilitatea de încălzire sau, dimpotrivă, răcire a habitaclului, fie printr-o setare din computerul de bord, fie printr-o aplicaţie de smartphone - astfel se evită consumul inutil de combustibil pentru încălzirea/răcirea maşinii în mers.

Aşadar, Volvo V60 diesel plug-in hybrid pare o maşină completă: arată sexy, este încăpătoare şi practică, consumă foarte puţin, este ecologică şi poate funcţiona şi în regim 4x4. Mai rămâne de văzut cât de mare va fi preţul, faţă de un V60 D5 de serie, dar cei de la Volvo par să nu îşi facă griji, din moment ce costurile pentru combustibil vor fi de trei ori mai mici.