5 sfaturi pentru condus sportiv, de la un campion de raliuri

Jan Kopecky a fost pe val în ediţia 2013 a Campionatului European de Raliuri, dar pilotul ceh mai este cunoscut şi pentru stilul în care duce maşina la limită în fiecare cursă. Fapt care îl îndreptăţeşte să ne dea sfaturi de condus.

5 sfaturi pentru condus sportiv, de la un campion de raliuri 5 sfaturi pentru condus sportiv, de la un campion de raliuri

Într-un material prezentat de Autoexpress.co.uk, pilotul ceh Jan Kopecky, câştigător al Raliului Sibiului 2013, oferă cinci sfaturi de condus sportiv dar totodată preventiv şi responsabil. Şi cum un sfat în plus nu strică niciodată, mai ales dacă vine din partea unui profesionist desăvârşit, iată ce recomandă Jan Kopecky şoferilor de pretutindeni:

1. Abordarea virajelor

Dacă în raliuri corectarea trasei pe care o urmează maşina se face cu mişcări bruşte, în condusul de zi cu zi acest lucru este o greşeală. Aici prioritatea o au mişcările line şi previzibile. Ţineţi în permanenţă ambele mâini pe volan, iar dacă urmează să negociaţi un viraj strâns, pregătiţi-vă poziţia mâinilor din timp.

 

2. Frânarea

În viaţa reală, frânatul cu piciorul stâng nu îşi are rostul. Pedala de frână este mai sensibilă în cazul maşinilor de stradă, fapt pentru care se recomandă acţionarea blândă şi progresivă a acestora. Acest fapt ajută şi la întâmpinarea unei suprafeţe cu aderanţă redusă şi previne o potenţială glisare.

 

3. Schimbatul treptelor de viteză

Cuplarea treptei corecte de viteză este crucială şi în raliuri şi în condusul cotidian. Astfel, frânarea trebuie anticipată cu schimbarea treptei corespunzătore, lucru care va beneficia ulterior unei accelerări line.

 

4. Privirea

Priviţi înainte, mai departe de botul maşinii sau de maşina din faţă. Un câmp vizual extins vă ajută să observaţi şi să anticipaţi manevrele celorlaţi participanţi la trafic, dar oferă şi mai mult timp de reacţie în cazul unei urgenţe.

 

5. Poziţia la volan

Probabil cel mai neglijat aspect la condusului, poziţia la volan este crucială în adoptarea unui stil sportiv şi totodată preventiv. Spatele trebuie să fie rezemat şi bine lipit de spătarul scaunului, nu menţinut în faţa acestuia, în timp ce mâinile şi picioarele sunt menţinute uşor flexate, nici foarte drepte nici foarte apropiate de corp.