Dincolo de aprecierile mai mult sau mai puţin obiective ale jurnaliştilor, titlul “Maşina Anului” este, în primul rând, un foarte bun stimulent de marketing şi apoi o recunoaştere a calităţilor sau defectelor automobilelor nominalizate în această competiţie.

Car of the Year 2008 Car of the Year 2008

Anul acesta, modelul care a avut parte de laudele presei a fost Fiat 500. Văzut ca mare favorit încă de la primele nominalizări, Fiat 500 şi-a adjudecat titulatura cu 385 de puncte, într-o manieră destul de relaxată, având un avans de 60 de puncte faţă de locul secund. Modelul plasat pe locul secund a fost tot un exponent al clasei mici, Mazda2, cel mai mic zoom-zoom adunând 325 de puncte. Podiumul a fost completat de familista cu accente premium Ford Mondeo, care a primit 202 puncte.

Prin valul de entuziasm pe care l-a generat în momentul lansării, revărsat şi asupra reprezentanţilor presei auto, Fiat 500 a fost votat ca Maşina Anului de către 34 din cei 58 jurnalişti, desemnaţi să acorde acest titlu. Atuurile urmaşului lui Topolino au fost abordarea retro, realizată cu ajutorul tehnolgiilor moderne, precum şi ridicarea standardelor de siguranţă şi spaţiu pentru clasa mică, fără a renunţa la ingredientele chic.

Votanţii cei mai hotărâţi ai citadinei italiene au fost jurnaliştii francezi (şi nu cei italieni, cum am fi tentaţi să credem). Aceştia i-au acordat 51 de puncte dintr-un maxim de 60, iar, după cum a declarat unul dintre ei, Fiat 500 a reprezentat dragoste la prima vedere pentru cei din Hexagon. La fel de pasionali ca italienii care au desenat-o, francezii nu au putut rezista zâmbetului de monalisă al citadinei torineze şi i-au dat punctaje maxime, în detrimentul propriului pretendent, Peugeot 308.

Italienii au fost mai moderaţi cu numărul de voturi, probabil din motive de falsă modestie sau fiind mult prea încrezători in farmecele micului Fiat, acordându-i 42 de puncte dintr-un maxim de 60. Precedentul câştigator din Torino, Fiat Panda, în 2004, a avut un rol crucial în relansarea economică Fiat, devenind colacul de salvare pentru grupul intrat la apă. Oficialii italieni se aşteptă ca noul 500, împreună cu noile modele din gamă, să repoziţioneze producătorul italian în vitrina constructorilor cu ştaif de pe bătrânul continent.

Triumful din acest an agaţă în pieptul Fiat a noua medalie pentru “European Car of the Year”, în cei 44 de ani de existenţă a competiţiei. Astfel, producătorul torinez devine cel mai premiat constructor european de până acum:

  1. 124 (1967) – care apoi a fost construit de ruşi ca Lada 1200
  2. 128 (1970)
  3. 127 (1972) – cunoscut şi ca “Polski” în perioada comunistă, când a fost fabricat în Polonia
  4. Uno (1984)
  5. Tipo (1989) – derivat în versiune sedan şi break, sub denumirea Tempra
  6. Punto (1995) – prima generaţie, ani de zile cea mai vândută maşină în Europa
  7. Bravo/Brava (1996) – situaţie unică în istoria competiţiei, Fiat devenind singurul constructor care a câştigat doi ani consecutiv titlul
  8. Panda (2004)
  9. 500 (2008) – pentru a cărui lansare oficială s-au cheltuit milioane de euro, iar comenzile au depăşit şi cele mai optimiste aşteptări

La aceste succese mai putem adăuga prezenţa lui Fiat pe podium de 7 ori, dintre care doar o dată pe ultima treaptă.

Să nu uităm că grupul Fiat mai are sub “umbrelă” şi alte mărci care au făcut furori în această competiţie. Alfa Romeo a triumfat de două ori: cu 156 în 1998 şi cu 147 în 2001 (în timp ce noua 159 a prins un loc 2 în 2006), iar Lancia s-a făcut remarcată cu Delta în 1980, în timp ce Y10 a obţinut locul 2 în 1986, iar Thema un loc 3 în 1985.

Cu alte cuvinte, grupul Fiat este un “abonat” la premiile “European Car of the Year”, de fiecare dată fiind printre favoriţi. În noul mileniu, doar Toyota Prius a mai câştigat atât de categoric competiţia europeană, în 2005, cu 406 puncte şi o diferenţă zdrobitoare de 139 de puncte faţă de locul al doilea – Fiat 500 a primit numai 385 de puncte, iar diferenţa a fost de 60 de puncte faţă de locul secund.

Însă, pentru Fiat, modelul 500 devine recordmenul în ce priveşe punctajul maxim obţinut vreodată în “Car of the Year”, devansând Bravo/Brava (378 p.) şi Punto (370 p.). Totuşi, victoria italiană cea mai clară rămâne a lui Fiat Tipo, care a câştigat la 95 de puncte în faţa lui Opel Vectra în 1989.

Citeşte mai departe în pagina următoare »