Cu Dacia prin New York: Povestea românului care a dus Dacia 1300 în SUA. UPDATE

Îl cheamă Eduard, şi este rezident în Statele Unite ale Americii din 1995. Dar cel mai important, nu a renunţat niciodată la visul american. Un vis care pentru el, s-a materializat prin prezenţa unei Dacii în SUA.

Cu Dacia prin New York: Povestea românului care a dus Dacia 1300 în SUA. UPDATE Cu Dacia prin New York: Povestea românului care a dus Dacia 1300 în SUA. UPDATE

Povestea lui Eduard Palaghiţă şi implicit a Daciei din America a prins contur din dorinţa de a aduce peste ocean maşina pentru care braşoveanul a făcut o pasiune în copilărie. Drumul către reuşită nu a fost unul uşor, dar perseverenţa şi un strop de noroc au făcut ca Dacia să ajungă şi în Statele Unite.

"Totul a început când am venit în State în 1995, la vârsta de 12 ani. Ţin minte că am întrebat-o pe mătuşa mea dacă aici sunt Dacii. A râs puţin şi mi-a spus că cert nu. De atunci mi s-a pus pata, ce mişto ar fi să fie o Dacie în State. Ţin minte că în liceu căutam pe internet poze cu Dacia. Era doar un site care avea poze cu Dacia, romaniancars.net. Intram pe site destul de des, mă bucuram tare mult când vedeam o poză nouă cu o Dacie. Cred că am citit istoria Daciei de vreo 100 de ori. Când eşti departe de casă te bucuri să vezi orice îţi aminteşte de locul unde ai copilărit".

O privelişte mai rară, dacă nu unică, pe străzile americane...

După ce în facultate nu şi-a putut permite un Renault 12 break pus la licitaţie pe eBay, Eduard a găsit pe site-ul renaultclub.us un anunţ prin care se vindea un Renault R12 din 1974. A bătut palma cu proprietarul pentru 500 de dolari şi a călătorit 1.300 de km până în Wisconsin, unde se afla maşina care nu mai fusese pornită de 10 ani.

În vară, "Dacia" a ajuns la New York, unde ajutat de prieteni, a reuşit să pornească maşina după 10 ani. Finisajul final a venit din România, de unde un alt prieten i-a trimis emblemele şi volanul unei Dacii 1300.

"Am lucrat la ea pe stradă, ca tot românul. Deja lumea începea să ştie de ea, toţi românii care o vedeau se opreau să o pozeze şi mă întrebau de ea. De multe ori veneam la maşină şi găseam bileţele de la foşti proprietari de Dacii din România, care mă felicitau şi îmi spuneau ce mult se bucurau că au văzut o Dacie în State. În 2010 am dus Dacia la Romania Day Festival. Cum zic americanii, the rest is history".

VIDEO

El este unul din românii care ne demonstrează că visul american poate deveni realitate...

După ce s-a săturat de meşterit la maşină, Eduard e reuşit să o vândă unui român din Michigan pentru 900 de dolari. A urmat achiziţionarea cele de-a doua Dacii, iar destinul a făcut ca un român, de data aceasta din Arizona, să fie cel care a achiziţionat Dacia pusă la licitaţie pe eBay, exact aceeaşi pe care Eduard nu şi-a permis să o cumpere în facultate. S-a împrietenit cu proprietarul iar când acesta a decis să vândă maşina, Eduard a fost fericitul cumpărător, pentru 1.000 de dolari plus încă 700 de dolari transportul.

"Prietenul meu Tudor m-a ajutat să meşteresc la a doua Dacie, i-am refăcut carburatorul iar la 1 noaptea am pornit-o pentru prima oară. Mai era însă ceva de muncă la ea pentru a fi funcţională. Pe forumul renaultclub.us am găsit un bătrân care lucrează la Renault-uri de 40 de ani. Locuieşte în New Jersey, la o oră de mine. Am decis să duc break-ul la el şi m-a asigurat că în curând o să-l duc acasă pe patru roţi. Aşa a şi fost, acum două săptămâni l-am adus acasă pe patru roţi".

...iar ea este vedeta absolută în traficul din New York.

Eduard spune că reacţiile celor din jur sunt extrem de pozitive şi celor care recunosc maşina nu le vine să creadă ce văd:

"Mulţi îmi dau thumbs up şi îi văd cum se uită lung. La semafor mereu primesc întrebări de genul ce an e, cum ai adus-o aici, ce fel de maşină e şi dacă vreau să o vând. Motorul e 1.647 cmc, acelaşi care e pe Renault 16. Planul de viitor e să îi pun jante Fergat (mă aşteaptă în România) şi bară faţă/spate de Dacia 1300 cu tampoane, old school. Maşina va fi recondiţionată complet. Până acum am cheltuit în jur de 4.000 de dolari, 1000 maşina, 700 transportul iar vreo 2.000 de dolari reparaţiile şi piesele".

Cum vi se pare reuşita lui Eduard?