Maşini cu 7 locuri: utilitare familiale

Cine vrea o maşină de familie cât mai ieftină, se poate oriente către "dubele" familiste - de fapt, utilitare transformate în autoturisme. Noul Fiat Doblo, de exemplu, oferă opţional încă două locuri în portbagaj.

Modelul Fiat Doblo a ajunsdeja la a doua generaţie, având deja o bună notorietateprintre familiştii care doresc un vehicul spaţios, dar şi ieftin.Noua generaţie plusează cu opţiunea a două scaune suplimentare înportbagaj, pentru toate versiunile de motorizare.

Preţul pentru al treilea rând de scaune, cu 2 locurireglabile, rabatabile şi cu posibilitatea de scoatere dinportbagaj, se cifrează la 556 euro cu TVA. Ceea ceînseamnă că preţul de pornire pentru cea mai ieftină versiune FiatDoblo cu 7 locuri este de 15.126 euro (valabil pentru versiuneaDoblo 1.4 16V 95 CP Active).

În România, concurenţii lui Fiat Doblo (CitroenBerlingo, Renault Kangoo şi Peugeot Partner) nu oferă nici măcar opţionalcele două locuri suplimentare, iar Volkswagen Caddy facelift nu a apărut încă la noi, aşa încâtputem spune despre Fiat Doblo Panorama cu 7 locuri că e un unicat în segmentul săuîn România.

Fiat Doblo - utilitare familiale de pe tare.ro

Fiat Doblo PanoramaDimensional, Fiat Doblo este omaşină foarte compactă, având o lungime de numai 4,4metri, la nivelul maşinilor de genul lui Volkswagen Golfsau Renault Megane. Doblo este şi foarte înalt (1,79 metri), iarsuprafaţa vitrată este foarte generoasă - prin urmare,vizibilitatea şi manevrabilitatea în oraş sunt foarte bune.

Maşina este evident că nu a fost gândită de la început pentru aprimi două locuri suplimentare, acestea ocupând, practic,aproape tot portbagajul (cu scaunele montate, rămânefoarte puţin spaţiu pentru bagaje). Reversul medaliei este că, prinscoaterea lor, se eliberează extrem de mult spaţiu, cu 5 locuriDoblo oferind 790 de litri, iar cu 2 locuri ajungând la ocapacitate de 3,2 metri cubi.

Optiune de 556 euroRevenind la scaunele spate,acestea au dezavantajul unui sistem nu prea comod defolosit, atunci când vrei să le scoţi de tot din maşinăsau să le montezi în podea. În plus, sunt suficient de grele, decile recomandăm mămicilor să îi lase pe tătici să se ocupe de scosullor. Pot spune, din experienţa proprie, că poţi risca să îţijuleşti degetele în timpul operaţiunilor, aşa că mai bine nu văgrăbiţi.

Un lucru bun la Doblo, comparativ cu multe alte maşini defamilie, este faptul că uşile din spate sunculisante, ceea ce reprezintă un avantaj în locurileaglomerate (ăia micii nu mai julesc uşa, dar nici nu lovesc maşinaaltuia). Un mic revers al medaliei ar fi lăţimea nu tocmaigeneroasă de acces în interior, dar persoanele de staturămedie, ca mine, nu vor fi deranjate de acest aspect.

Acces destul de facilAccesul la locurile din spate estedestul de bun, deşi piciorul cam trebuie ridicat. Banchetade pe rândul al doilea este fracţionabilă 1/3 - 2/3, iar spătarulporţiunii mai înguste, din partea dreaptă, se rabate simplu, prinacţionarea unei mici manete din partea superioară. Mai puţinvizibilă, însă, este maneta pentru rabatarea cu totul, a şezutuluişi spătarului, plasată în partea inferioară.

Per total, procesul de rabatare a banchetei este unulfoarte simplu, iar spaţiul degajat pentru accesul în şidin maşină este suficient chiar şi pentru persoanele maicorpolente. Din păcate, nu se poate spune acelaşi lucru desprespaţiul pentru genunchi pe locurile de pe al treilea rând.

De fapt, bancheta nefiind culisabilă, iar scaunele din spateavând o poziţie fixă, devine clar că pe locurilesuplimentare nu este indicat să ia călătorească persoaneleadulte - pur şi simplu, genunchii acestora vor fi presaţinemilos de spătarul din faţă. Loc este suficient doar pentrugenunchii copiilor sau persoanelor mici şi subţirele.

Ciudat, deoarece scaunele din spate au o conformaţiedestul de comodă pentru adulţi, fiind atât moi, cât şidestul de late. Dacă Fiat va scoate şi o versiune cu ampatamentalungit a lui Doblo Panorama, cele două scaune suplimentare vorputea fi uzilizate cu brio şi de către adulţi. Deocamdată,recomandăm să fie folosite doar pentru copii.

Scaunele ocupa tot portbagajulDoblo este, după cum amspus-o la început, o utilitară la bază. Ceea ce presupune soluţiitehnice mai puţin evoluate - cum ar fi puntea spate semirigidă. Înmers, zgomotele la trecerea peste denivelările mici este pregnant,însă nivelul de confort rămâne la cote mai mult decâtmulţumitoare. Avantajul este clar datorat şezutului şispătarului foarte moi.

Un alt avantaj al locurilor din spate este posibilitatea deîntredeschidere a geamurilor laterale, ceea ce înseamnă o sursăsuplimentară de aerisire, binevenită pe timp de vară. De asemenea,geamurile au o suprafaţă vitrată mare, iar spaţiul la capşi pentru coate este foarte bun (ceea ce nu e neapărat osurpriză, dată fiind configuraţia paralelipipedică a luiDoblo).

Doblo - 2 locuri bune pentru copiiCONCLUZIE:

Deloc surprinzător, date fiind şi dimensiunile destul decompacte ale lui Fiat Doblo, cele două scaune suplimentare sepretează mai mult pentru transportul copiilor. Totuşi,rămâne surprinzător nivelul ridicat de confort pe care acestea îloferă, aşa încât nu este nevoie de pauze prea dese la un drumlung.

Caracterul practic al maşinii se reflectă şi în accesul facil lalocurile din spate, pe lângă care se remarcă portierele culisante.Păcat doar că spaţiul pentru bagaje este aproape total sacrificat,deci sunte excluse vacanţele lungi cu 7 persoane labord.

Rămâne întrebarea dacă merită plătiţi peste 500 euro pentru celedouă scaune suplimentare. Părerea noastră este că da,acestea dovedindu-se mult mai mult decât nişte simplestrapontine pentru cazuri de urgenţă. E adevărat, suntdestinate preponderent copiilor sau persoanelor de o constituţiecât mai mică, iar montarea/demontarea lor necesită atenţie şiîndemânare, dar surplusul de preţ este perfectjustificat.

VEZI TOATEEPISOADELE DOSARULUI "MAŞINI CU 7LOCURI"