Poluarea din Paris, ignorată de şoferii parizieni. Se impun măsuri mai dure?

Cu o săptămână în urmă, autorităţile din Paris au luat decizia de a impune o regulă de circulaţie... comunistă. Pentru a limita efectele poluării şi a scădea concentraţia smogului. Care au fost rezultatele şi cum au înţeles şoferii să respecte această regulă? Ei bine, am putea rezuma spunând că şi parizienii sunt un fel de români în anumite privinţe...

Poluarea din Paris, ignorată de şoferii parizieni. Se impun măsuri mai dure? Poluarea din Paris, ignorată de şoferii parizieni. Se impun măsuri mai dure?

În ziua de luni, 17 martie, autorităţile pariziene au instituit în capitala Franţei o regulă care multora (mai ales românilor) le-a amintit de comunism. Mai exact, pentru a limita efectele periculoase ale poluării, au avut voie să circule doar maşinile cu numere de înmatriculare impare.

Cum au întâmpinat parizienii această decizie? În general, destul de bine, dar au fost destui pe care îi putem încadra la categoria ”miserupişti”. Adică şoferi care au decis să ignore această regulă, cu riscul de a plăti amendă.

Chef, dar dacă mărim amenda, ne iese şi nouă de un Tur al Franţei?

Astfel, conform poliţiei, au fost emise circa 4.000 de amenzi, cu o valoare totală de 80.000 de euro, însă estimările organelor de poliţie sunt că numărul celor care au ignorat regula anti-poluare a fost de 4-5 ori mai mare. Nici nu e de mirare, câtă vreme valoarea acestei amenzi a fost de 22 de euro - mai puţin decât taxa de congestie din Londra.

Conform primăriei pariziene, graţie acestei reguli aglomeraţia s-a redus în cursul zilei de luni cu 60%. Iar vremea mai rece a contribuit din plin la dispersarea norului dens de smog care ameninţa oraşul. Aşa încât regula anti-poluare a fost suspendată, nemaifiind nevoie ca în ziua de marţi doar cei cu numere pare să aibă voie să circule.

Totuşi, lucrurile sunt departe de a se fi terminat. Voci din spaţiul public şi politic cer luarea unor măsuri împotriva motoarelor diesel (pătura de smog fiind compusă în special din particule PM10, o mare parte dintre ele rezultate prin arderea motorinei). Asta după ce guvernul a amânat taxarea suplimentară propusă de  guvernul anterior.

Azi în Paris, mâine-n toată Europa: o zi numerele pare, o zi cele impare. Mai râdeţi de comunism?

Mai mult decât atât, Comisia Europeană e interesată de ”experimentul” din capitala Franţei, care a presupus în paralel şi oferirea gratuită a închirierii de biciclete, precum şi accesul gratis la mijloacele de transport în comun în acea zi de luni. De asemenea, au fost exceptate de la regula anti-poluare maşinile electrie şi hibride, precum şi cele care transportau mai multe persoane, pentru a încuraja ideea de car-sharing.

Conform ministrului transporturilor, Frederic Cuvillier, poluarea auto a capitalei este o problemă de sănătate publică, iar măsuri precum regula anti-poluare vor fi generalizate în curând şi în celelalte oraşe aglomerate ale Franţei. Ceea ce ar putea însemna că, în curând, această regulă ar putea fi impusă şi în alte ţări ale UE.

Există, însă, şi voci contrare acestei reguli anti-poluare, care susţin că e doar o pârghie prin care guvernul vrea să aducă forţat mai mulţi bani la buget (totuşi, cuantumul de 80.000 de euro într-o zi nu e neglijabil) şi să impună taxe suplimentare, care nu vor rezolva problema de fond.

Ce părere aveţi despre România:

ÎN BUCUREŞTI AR AVEA SUCCES REGULA CIRCULĂRII ALTERNATIVE?