REPORTAJ: În vizită la casa vopselelor BASF

Am fost până în Germania ca să mi se reconfirme că sunt un vopsitor de doi lei şi că nu ştiu aproape nimic despre vopsele. Cel puţin asta a fost prima mea impresie când am intrat în casa culorilor BASF.

REPORTAJ: În vizită la casa vopselelor BASF REPORTAJ: În vizită la casa vopselelor BASF

Dacă ai copilărit în vremea în care Windows 95 se instala de pe mai multe dischete, atunci ai auzit cu siguranţă de BASF, fiindcă există şanse destul de mari ca Windows-ul piratat de la tine din casă să fi fost instalat de pe dischete produse de BASF. Totodată, BASF a produs şi casete audio, pe care au făcut tu cele mai şmechere mixaje. Dar compania asta nu se rezumă doar la dischete de 1,44 MB şi casete audio.

Vezi tu, sloganul BASF e destul de simplu: The chemical company. Sau, mai pe româneşte, compania de produse chimice. Iar aşa se face că BASF produce aproape orice, de la plasticul folosit în obiectele noastre de zi cu zi şi până la vopsele auto. Da, ai citit bine – firma care a făcut dischetele pe care ţineai tu jocul Lotus face şi vopsele auto.

Drumul unei culori de la idee la realitate

Contrar intuiţiei, care probabil îţi spune uneori că toţi producătorii auto au în portofoliu exact aceleaşi culori de zeci de ani, realitatea este că procesul prin care trece o simplă culoare înainte să ajungă pe maşina ta este extrem de lung. Mai exact, durează între patru şi cinci ani pentru ca o singură culoare să facă transferul de la idee la panou de caroserie.

Cu tot acest proces se ocupă centrele de design BASF, unde există designeri care studiază tendinţele de orice fel din lumea întreagă, dorinţele oamenilor şi gusturile. Astfel, aceşti oameni care jonglează cu viitorul cromatic al maşinilor trebuie să aibă o intuiţie de oţel, fiindcă altfel toate maşinile ar fi urâte din cauza culorilor nepotrivite. Dar totuşi nu se întâmplă asta.

Florina Trost şi Mark Gutjahr, cei doi designeri BASF din Europa

Există o sumedenie de factori care influenţează expresia „arată bine” – pentru început, nu orice culoare este potrivită pentru orice maşină. Mai departe, trebuie luate în considerare dimensiunile maşinii, formele caroseriei, scopul pentru care acea maşină va fi produsă şi zona geografică în care va fi vândută. Probabil de asta un Rolls-Royce o să arate întotdeauna mai bine în argintiu decât în roşu.

La sfârşitul unui ciclu de gândire a culorilor viitorului, designerii pun pe masă noua colecţie de vopsele auto BASF. În 2014, BASF a prezentat cele peste 60 de culori care vor fi folosite în anii următori pe maşinile noi din lumea întreagă.

Acestea sunt culorile maşinilor din următorii ani

O culoare e o culoare, dar are nenumărate nuanţe – cum afli care este cea potrivită?

Câte tipuri de negru crezi că există? Cinci, şase? Aşa m-am gândit şi eu când am ajuns la clădirile BASF Coatings din Münster, Germania. Dar m-am înşelat amarnic.

Pe lângă divizia de vopsele destinate producătorilor auto, BASF se ocupă şi cu vopselele destinate sectorului de service, precum şi cu cele destinate maşinilor istorice. Astfel, îţi poţi imagina că portofoliul de culori BASF este imens. Dar, nemţii fiind nemţi, au nu unul – ci doi aşi în mânecă, iar aceştia se numesc Glasurit Color Profi System 4 şi RATIO Scan II.

Acestea sunt toate nuanţele de albastru din portofoliul BASF. După cum poţi vedea, nu există un singur albastru

Ca să înţelegi despre ce e vorba, sistemul Color Profi se rezumă la o sumedenie de mostre de vopsele, aranjate după culoare, iar RATIO Scan II este un spectrofotometru care face mult mai uşoară viaţa unui vopsitor din service.

Mai exact, atunci când o maşină are nevoie de revopsire pe un anumit panou de caroserie, vopsitorul poate scana vopseaua din jur cu acest spectrofotometru, iar apoi îl conectează la un calculator. Aici, datele sunt citite de programul creat de BASF, care îi spune vopsitorului ce culoare ar fi cea mai potrivită, după care îi arată modalitatea de obţinere a acelei nuanţe – prin combinaţii de mai multe tipuri de culori.

Jucăria asta face, practic, poze la vopsea

Cu toate acestea, ochiul uman rămâne cel care alege, în ultimă instanţă, nuanţa de culoare potrivită, cu ajutor din partea mostrelor Glasurit Color Profi. Şi, ca să îţi răspund la întrebarea de mai devreme – există zeci de nuanţe de negru, fiecare de la un producător auto diferit şi dintr-o perioadă diferită.

Ochiul îţi spune cel mai bine ce culoare să alegi

Tot în Münster, BASF are un centru de training pentru cei care vor să devină vopsitori profesionişti, în ciuda tendinţei care spune că roboţii vor înlocui în curând toţi oamenii. Iar adevărul crud e că BASF oferă şi astfel de roboţi – cea mai nouă generaţie a unui braţ articulat de vopsire costă peste trei milioane de euro - însă e la fel de adevărat că roboţii nu îşi vor face prea curând loc în service-urile convenţionale, acolo unde omul ştie cel mai bine ce şi cum trebuie făcut.

Noul robot BASF se numeşte M-ROB şi costă o avere

Totodată, dacă deţii o maşină istorică, ar trebui să ştii că BASF are cea mai mare colecţie de culori din lume pentru vehicule istorice. Culori care au fost aplicate în urmă cu zeci - sau chiar sute - de ani pot prinde din nou viaţă cu ajutorul tehnologiilor moderne.

Despre BASF

BASF este cea mai mare companie de produse chimice din lume. A fost fondată în anul 1865 şi are peste 80 de companii subsidiare. Printre ele se numără şi Glasurit – care se ocupă cu vopsele pentru sectorul de service şi care a fost fondată în 1888 de Max Winkelmann.

La nivel OEM, BASF furnizează vopsele pentru producători ca Ford, BMW, Audi şi Tesla. În România, BASF este furnizor de vopsele pentru Dacia.