Sfaturi de condus iarna - de la anvelope iarnă până la controlul maşinii

Pentru că zăpada din ultimul timp a provocat multe probleme în România în această iarnă, reamintim nişte reguli speciale atât la volan, cât şi în pregătirea maşinii pentru drum. Să vedem ce trebuie făcut pentru a trece cât mai bine de iarna grea.

Sfaturi de condus iarna - de la anvelope iarnă până la controlul maşinii Sfaturi de condus iarna - de la anvelope iarnă până la controlul maşinii

Anvelope de iarnă şi lanţuri auto

Cauciucurile de iarnă au o compoziţie care le permite o rezistenţă mai bună la temperaturile joase, precum şi un desen al benzii de rulare care asigură o aderenţă mai bună. Ideal ar fi să cumpăraţi anvelope de iarnă noi, şi, chiar dacă, la prima vedere, anvelopele all-season par mai rentabile, eficienţa lor iarna este mult mai scăzută.

În caz de zăpadă abundentă sau zăpadă îngheţată, este necesară montarea lanţurilor de iarnă. Acestea se montează pe roţile punţii motoare (dacă aveţi tracţiune 4x4, este necesară montarea lanţurilor de zăpadă pe toate cele patru roţi) şi pot fi folosite la viteze mult mai mici - în general, între 50 şi 80 km/h, în funcţie de specificaţii.

Atenţie, nu rulaţi pe asfalt uscat cu lanţuri auto montate pe pneuri. Pe lângă faptul că zgomotele la rulare cresc mult, iar direcţia nu va mai fi la fel de uşor de manevrat, lanţurile şi cauciucurile vor avea de suferit. În cazul în care trebuie să montaţi lanţuri antiderapante când sunteţi pe drum, asiguraţi-vă că vă opriţi cât mai departe de carosabil, iar pe autostradă nu faceţi această operaţiune pe banda de urgenţă, ci doar în parcări.

Vizibilitatea la volan iarna şi curăţarea maşinii

Înainte de a pleca, trebuie curăţate geamurile de zăpadă şi gheaţă, dar şi oglinzile retrovizoare. Sunt de preferat spray-urile anti-îngheţ pentru geamuri şi încuietori şi racletele cu un plastic mai moale. Atenţie la ştergătoare - deterioraţi cauciucul dacă daţi jos gheaţa de pe ele cu racleta.

Cea mai întâlnită problemă este "nu pot deschide uşa!", din cauza îngheţării apei infiltrate între rama uşii şi caroserie. Nu trageţi foarte tare de mânere, se pot strica, încercaţi mai bine să curăţaţi gheaţa din şanţuri şi să trageţi uşor de marginile portierei, dacă aceasta se întredeschide. Nu uitaţi de curăţarea blocurilor optice.

Nu evitaţi spălătoriile iarna: spălarea la intervale regulate a caroseriei maşinii scade riscul ca murdăria să afecteze caroseria, geamurile sau blocurile optice. Nu este recomandabil ca iarna să spălaţi maşina la instalaţii automate cu perii dure. Este important de ştiut că sarea de pe drumuri este foarte corozivă şi, dacă nu este îndepărtată cât mai repede, poate afecta serios tabla maşinii, dar şi elementele suspensiei sau discurile şi etrierele de frână.

Pornirea şi plecarea de pe loc iarna

Este de preferat plecarea cât mai repede după pornirea motorului, pentru că, altfel, dacă motorul e ţinut la ralanti şi se porneşte instalaţia de încălzire sau aerul condiţionat, consumul şi poluarea cresc. Dacă plecaţi mai repede, regimul termic va creşte mai repede, catalizatorul va ajunge mai repede la temperatura nominală, iar emisiile şi consumul vor fi mai reduse, dar şi uzura motorului şi a sistemului electric.

Pe zăpadă, se porneşte uşor, nu se bruschează maşina. Este necesară o dozare mai atentă a pedalelor de acceleraţie şi a celei de ambreiaj, iar motorul trebuie turat puţin, în general pe la 2.000-2.500 rpm - nivelul turaţiei depinde şi de tipul motorului, pe benzină sau diesel.

Iarna, pe zăpadă, este de preferat utilizarea treptei a doua pentru plecarea de pe loc, iar, dacă locul de parcare este înzăpezit, e de preferat să faceţi mai întâi curat cu o lopată, decât să încercaţi fără succes să depăşiţi nămeţii. La maşinile cu sistem anti-derapaj ASR acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabil alunecos sau acoperit cu zăpadă - asta deoarece sistemul comandă frânarea roţilor şi "taie" acceleraţia dacă sesizează tendinţa de derapare a roţilor.

Rularea pe timp de iarnă

Pe drumurile cu zăpadă e bine să circulaţi mai încet decât vă impun limitele de viteză legale, deoarece puteţi reacţiona mai prompt în caz de necesitate. Pe lângă viteza redusă, este necesar să lăsaţi o distanţă mai mare faţă de maşina din faţă, mai ales în trafic urban.

Schimbarea treptelor de viteză trebuie să fie lină: bruscarea ambreiajului poate duce la pierderea pentru moment a aderenţei şi chiar a direcţiei. La retrogradare trebuie, de asemenea, atenţie să nu bruscaţi ambreiajul. Încercaţi să anticipaţi ce ar putea ascunde zăpada - cel mai periculos lucru este poleiul sau gheaţa.

Iarna, fânarea trebuie realizată în "cascadă" - o succesiune de frânări mai mici, pentru a evita blocarea roţilor la maşinile care nu sunt echipate cu ABS. La maşinile echipate cu ABS, distanţele de frânare sunt mai mari pe zăpadă decât pe asfalt uscat. Este recomandabil să se aplice acelaşi stil ca la maşinile fără ABS.

Nu vă grăbiţi să frânaţi, rularea într-o treaptă inferioară asigură o frână de motor eficientă. În cazul în care obstacolul din faţă impune frânarea de urgenţă, încercaţi să nu vă panicaţi. Este important să vă concentraţi pe modalitatea de a evita obstacolul, deci trebuie cântărite foarte rapid opţiunile.

Când se sesizează tendinţa de derapare, mai ales în curbe, în primul rând trebuie luat piciorul de pe acceleraţie, pentru ca, o dată cu reducerea vitezei, roţile să capete o motricitate mai bună. În plus, dacă impactul nu poate fi evitat, daunele vor fi mai mic la viteză mică.

Nu frânaţi în viraj pe zăpadă şi atenţie la ieşirea din curbe, deoarece puntea spate poate să derapeze spre exteriorul curbei, dacă viteza este prea mare. În cazul maşinilor cu tracţiune spate, abordarea curbelor cu vitezăduce la upravirare, iar redresarea este mult mai dificilă - contrabracarea roţilor tot în direcţia în care fuge spatele ajută, în funcţie de experienţă.

Maşinile cu tracţiune 4x4 nu sunt infailibile, deci e de preferat abordarea cu viteză redusă a curbelor şi cu maşinile cu tracţiune integrală, deoarece în general acestea au o tendinţă subviratoare. Sistemele anti-derapaj sau de control al stabilităţii reacţionează ceva mai repede decât şoferul în cazul pierderii aderenţie în curbe, acţionând atât asupra acceleraţiei, cât şi a sistemului de frânare.

Iluminarea pe timp de iarnă

Circularea cu farurile aprinse înseamnă că vei fi mai vizibil pentru ceilalţi, dar şi să vezi tu mai bine drumul, mai ales noaptea. Deci este necesar ca farurile să fie curate, aşa încât este indicată oprirea periodică pentru curăţarea farurilor de zăpadă când ninge. Este indicat ca, la folosirea frânei de motor, mai ales în oraş, să se apese uşor şi pedala de frână, ca să se aprindă luminile de stop.

În condiţii de ninsoare abundentă, trebuie folosite proiectoarele de ceaţă, dacă maşina are în dotare aşa ceva. În plus, este bine să circuli şi cu luminile de avarie, astfel fiind mai bine reperat de ceilalţi şoferi, care pot fi derajaţi de farurile tale. Dacă trebuie să opreşti şi nu găseşti o parcare, scoate maşina cât mai mult în afara drumului şi lasă luminile de avarie pornite.

VEZI AICI MAI MULTE SFATURI PENTRU CONDUS IARNA