Automobilul personal nu mai este de mult un simplu mijloc de transport. A trecut vremea maşinilor de duzină, cele inteligente câştigând din ce în ce mai mult teren.

Top 10 funcţii de lux Top 10 funcţii de lux
“Lux”, “high-tech” şi “full options” sunt cuvintele cheie la achiziţionarea unui viitor partener de drum. Pentru că orice şofer îşi doreşte o maşină care să-i ofere confort şi siguranţă, care să-i cunoască pretenţiile şi să-i satisfacă dorinţele, exact ca într-un cuplu. Deci vorb’aia cu “soţia şi maşina”era adevărată…

Să vedem, dacă luxul este cel care atrage, ce dotări primesc maşinile cu fiţe? Cei de la Forbes au realizat un top cu cele mai fiţoase dotări pentru maşini.

În primul rând, cei care-şi permit astfel de maşini suferă de boala tehnologiei avansate, a butoanelor din abundenţă şi a sistemelor ultrasofisticate. Şi atunci îşi doresc să aibe tot felul de dispozitive într-o singură interfaţă. Navigaţie, Bluetooth, portabile audio şi dispozitive video, toate pentru confortul pasagerilor pretenţioşi, fiind integrate într-o complexă interfaţă om-maşină (Human-Machine Interface - HMI).

Farurile adaptive (Adaptive Headlights) sunt şi ele un “must” în moda auto. Acestea schimbă modul în care fascicolul de lumină loveşte carosabilul. Lentilele şi reflectoarele din faruri se rotesc odată cu volanul, astfel încât razele de lumină sunt trimise exact în direcţia în care virează maşina. La fel ca şi airbag-ul cortină sau sistemele antiderapante, farurile adaptabile sunt un exemplu de tehnologie de siguranţă avansată, montate nu doar pe maşini luxoase.

Tot ele, automobilele cu pretenţii, oferă un sistem de control al vitezei de rulare inteligent (Adaptive Cruise Control). Adică de ce să-ţi faci griji că nu poţi ţine pasul cu ceilalţi? Sistemul foloseşte senzori plasaţi în bara de protecţie frontală pentru a măsura distanţa şi viteza cu care se deplasează autoturismul din faţă. Şoferul îşi poate fixa singur distanţa dintre maşina lui şi cea din faţă, iar sistemul va menţine această distanţă, indiferent de viteză. Unii ar putea spune că sistemul de control al vitezei de rulare este doar un moft, însă, pentru cei mai puţin talentaţi în ale şofatului, “cruise control” intensifică siguranţa activă.

Nici sistemele de navigaţie nu sunt de lepădat, oferind informaţii în timp real (Live Traffic Reports). Pe lângă faptul că te conduc la destinaţie pe cel mai scurt drum, cele care oferă informaţii din trafic pot fi extrem de folositoare în situaţii neprevăzute: drumuri închise, autostrăzi blocate de care nu vrei să auzi când te afli deja pe ele.

Şi, pentru că tot vorbeam despre confort ceva mai devreme, sistemele audio de înaltă fidelitate (Super-High-Fidelity Audio Systems) reprezintă un accesoriu “haute-couture”. Pentru mulţi şoferi, pasionaţi de plimbări de mii de kilometri, modul cum se aude muzica preferată în difuzoare este foarte important. Acest lucru i-a indrumat pe mulţi fabricanţi de maşini luxoase către parteneriate cu experţi în tehnologia audio, ca de exemplu BMW şi Harmann-Kardon sau Lexus şi Mark Levinson.

Hardurile
(Hard Drives) pentru stocarea melodiilor şi a informaţiilor pentru sistemul de navigaţie sunt comode şi necesare într-o maşină. Un dispozitiv audio portabil poate fi destul de incomod, ca să nu mai menţionăm mănunchiul de fire inşirate prin maşină şi invenţiile care se fac pentru a sincroniza sunetul şi boxele.

Pentru comozi sau uituci, sistemul de pornire fara cheie a automobilului (Keyless Entry/Start) este mană cerească. Nu trebuie să mai scoată cheia din buzunar şi nici să mai intre în panică atunci când observă că nu au cu ce descuia portiera. Acest sistem descuie maşina prin transmisie radio şi porneşte/opreşte motorul printr-o simplă apăsare de buton. Keyless Entry/Start a devenit aproape o dotare standard pentru automobilele de clasă medie şi pentru cele de lux şi un opţional pentru maşinile cu standarde mai scăzute.

Dacă scaunele încălzite nu ne mai iau prin surprindere în anotimpul rece, acum se dezvoltă un sistem de răcire a scaunelor frontale şi a banchetei din spate, bazat pe controlul temperaturii. Automobilele high class oferă chiar două tipuri de scaune cu răcire (Heated and Cooled Seats), iar coşmarul tapiţeriei din piele dispare.

Însa pe lângă scaunele cu răcire şi încălzire, există şi scaunele care fac masaj (Massaging Seats). Limuzinele de lux sunt, de obicei, posesoarele acestor scaune cu masaj, adresându-se atât celor care-şi permit “şofer” în opţionalele maşinii, cât şi celor cărora le place să-şi conducă singuri supercarul.

Unele sedanuri oferă şi parasolar pentru lunetă (Rear Sun Shade), ce foloseşte o plasă transparentă care acoperă geamul. Pentru cei pretenţioşi, acest parasolar are acţionare electrică şi chiar este util în stoparea razelor solare.

Ce să mai discutăm, o maşină cu dotări de 5 stele poate deveni o amantă de lux. Ştie să facă aproape tot ce poate face şi o femeie… poate mai puţin dragoste, deşi cu puţină imaginaţie niciodată “say never”.