Aceasta este cea mai bine vândută maşină în 2017 în România

Pe ansamblul pieţei auto, livrările totale au înregistrat ...

Aceasta este cea mai bine vândută maşină în 2017 în România Aceasta este cea mai bine vândută maşină în 2017 în România

Pe ansamblul pieţei auto, livrările totale au înregistrat, în primele 10 luni din 2017, o creştere generală de 10,9%, „cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creştere de 13,4%”, arată un comunicat transmis vineri de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA), scrie Mediafax.

„În România, vânzările de autoturisme din primele 10 luni ale anului 2017 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (35% persoane fizice)”, arată APIA.

„Comparativ cu primele 10 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât şi volumul achiziţiilor realizate de către persoane fizice: ponderea, de la 31% la 35%, iar volumul, cu 30% (procent mult superior creşterii generale a pieţei la 10 luni, respectiv +13,4%). Aceste cifre ne arată faptul că, practic, vânzările de autoturisme noi au crescut în special datorită achiziţiilor realizate de către persoanele fizice, a căror detaşare de Programul Rabla a fost tot mai evidentă în ultimele luni”, se mai arată în comunicat.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate („în marea lor majoritate nefiscalizate”, potrivit APIA), se observă faptul că, în primele 10 luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 426.000 de unităţi (cu 42% mai multe decat s-au înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5 ori mai multe decât cele noi. „Această situaţie este cauzată, după cum APIA (www.apia.ro) a semnalat încă de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu. Din punct de vedere al vechimii acestora, remarcăm o dublare a numărului de autoturisme mai vechi de 10 ani, nou intrate în parcul naţional, respectiv peste 326.000 de astfel de autoturisme nou intrate în 2017 faţă de numai cca. 168.000 în 2016”, a precizat Asociaţia.

Potrivit APIA, „Ford România a realizat la fabrica de la Craiova primele unitati EcoSport (128 unitaţi), ajungând astfel, pe primele 10 luni din 2017, la un total de 41.022 de unităţi (+17,4%) faţă de perioada similară din 2016. De asemenea, sunt de remarcat şi cele 18 unităţi realizate de Roman SA, cifră cu care aceasta ajunge la un total pe întreg anul de 33 unităţi, în condiţiile în care în aceeaşi perioadă a anului trecut nu a realizat niciun autovehicul. Cu aceste cifre, consemnăm pentru cele două mărci un total la 10 luni de 41.055 de unităţi, în creştere cu 17,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (40.947 de unităţi) fiind exportate. În aceste condiţii, exportul realizat de către Ford înregistrează, în primele 10 luni din 2017, o creştere consistentă, de 17,7%, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut”.

Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste zece luni din 2017 (105.857 de unităţi), înregistrează o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016 de 13,4%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), o crestere de 0,3%.

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 34.900 de unităţi, urmată de Volkswagen, cu 12.798 de unităţi, Ford 10.170 de unităţi, Renault 10.137 de unităţi şi Skoda 9.533 de unităţi.

În ceea ce priveşte categoria de vehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse), după 10 luni, primul loc este ocupat de Ford (3.220 de unităţi), cu o creştere de 36,1%, urmat de Dacia (2.745 de unităţi, +10,7%) şi Mercedes (1.828 de unităţi, +15,8%).

La autoturisme, în funcţie de volumele livrate, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 32.155 de unităţi (30,4% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 11,5% faţă de 2016), urmată de Volkswagen cu 11.388 de unităţi (10,8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 15,2% faţă de 2016); Skoda 9.533 de unităţi (9% din total piaţă, volume în creştere cu 12,4%), apoi Renault 8.601 unităţi (8,1% cotă de piaţă, volume mai mari cu 28%), Ford 6.950 de unităţi (6,6% din total piaţă, volume în creştere cu 24,1%) şi Opel cu 5.119 unităţi (4,8% din total piaţă, volume mai mari cu 18,4%).

Pe modele, cu cele 13.234 de unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele zece luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 7.100 de unităţi, Dacia Duster 6.747 de unităţi, Skoda Octavia 4.043 de unităţi şi Renault Clio, 3.221 de unităţi.

„Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluţie mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creşteri, unele chiar importante (SUV +25,8%, Clasa E +18,2%, Clasa B +17,4%), Clasa C +10,5%, Clasa F +6,3% si Sport +2,8%, iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -28,7%), Clasa A -2,6% şi Clasa D -0,9%”, a mai comunicat APIA.

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină domină în ultimii doi ani piaţa, având o pondere de 51,4% din total în acest an, în uşoară creştere comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 10 luni din anul trecut (50,9%). „În ceea ce priveşte gradul de penetrare pe marcă şi model al celor două categorii, remarcăm faptul că în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci şi, respectiv, 9 modele dintre primele 10 mărci/modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,4%), în timp ce la motorizările diesel, 9 din primele 10 mărci şi, respectiv, 6 modele au o pondere peste cea a acestei categorii (46,6%)”, se mai arată în comunicat.

În ceea ce priveşte autoturismele „verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2% în totalul livrărilor realizate în primele zece luni ale lui 2017. „Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creşterile sunt importante, atât la cele electrice (+186,4%), cât şi cele hibride (+143%) şi arată faptul că există un potenţial important de creştere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (aşa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,9% şi respectiv, 24,9% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 14,5% şi negru cu 10,1%.

„O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 10 luni din 2017, pe un volum total de 22.488 unităţi, în creştere cu 17,2% faţă de 2016 (peste creşterea medie a pieţei, +10,9%)”, arată Asociaţia.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,3% sunt autohtone, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din România), 10,9% în Cehia, 8,1% în Spania şi 7,4% în Turcia. În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în anul 2017 cu 11,3%, iar cele provenite din import, cu 14,2%.

„Pe plan european, remarcăm faptul că, în primele 10 luni din 2017, se înregistrează o creştere generală de 3,9%. Cele mai mari pieţe (care împreună acoperă 3/4 din totalul statelor membre UE) sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, cu exceptia UK (-4,6%), înregistrând după primele 10 luni din 2017 următoarele evoluţii: Franţa +4,8%, Germania +2,3%, Italia +8,9%, Spania +7,3%”, mai arată datele APIA.