Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină

Lovitură sub centură în scandalul de spionaj de la Renault, în urma căruia directorii programului de maşini electrice au fost demişi sub acuzaţia de spionaj - în urma cercetărilor, cei trei directori se pare că sunt nevinovaţi, iar Carlos Ghosn îşi cere scuze. Ce mai urmează?

Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină

Dacă începutul anului 2011 a adus un mare scandal în lumea auto, iată că începutul primăverii vinecu o răsturnare a situaţiei: în urma investigaţiilor organelorfranceze, se pare că cei trei directori demişi au fostacuzaţi pe nedrept de spionaj şi furt de informaţii.

Pe data de trei ianuarie, trei directori ai programului demaşini electrice Renault au fost demişi, iar calculatoarele şidocumentele din birourile lor confiscate. Principala bănuială aşefilor Renault şi a anchetatorilor a fost că Michel Balthazard,Bertrand Rochette şi Matthieu Tenenbaum ar fi vândutinformaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice unuiconstructor străin, în vizor fiind companiile chineze.

Iată, însă, că după investigaţiile conduse chiar de cătreprocurorul general al Franţei, s-a ajuns la concluzia că nu existănici o dovadă că acuzaţii ar fi făcut aşa ceva. Prin urmare,Renault a convocat de urgenţă o şedinţă a consiliului general, încare şeful general Carlos Ghosn, împreună cu directorul deoperaţiuni Patrick Pelata, şi-au prezentat scuzele de rigoare celortrei ex-directori.

Mai mult, într-un comunicat oficial se afirmă că Ghosnşi Pelata doresc să repare onoarea celor trei acuzaţi penedrept, fiind pregătiţi să îi recompenseze pentru daunelemorale suferite. Prin urmare, Ghosn urmează să se întâlnească cufiecare dintre cei trei, însă presa franceză deja afirmă că existăun război serios între şeful Renault şi Balthazard, care a lucrattimp de 30 de ani la Renault şi a deţinut poziţia device-preşedinte al diviziei de tehnologii avansate.

Însă vânătoarea de vrăjitoare nu se opreşte aici. Înparalel, Renault l-a luat în colimator pe un alt angajat într-opoziţie importantă ca principal suspect de spionajindustrial, iar persoanele implicate în detronarea celortrei directori urmează să fie pedepsite, în frunte cu şefulserviciului de securitate Renault, Jean Claude Marin, acuzat acumde fraudă în investigarea celor trei directori.

Interesant este faptul că oficialii Renault au declarat căo sursă anonimă a fost plătită cu 250.000 euro pentru adivulga cine este în spatele afacerii de spionaj, iar acumPelata afirmă că ar putea fi vorba de un caz de manipulare. Aşaîncât principala problemă a celor de la Renault este acumcredibilitatea în ochii publicului, dar şi ai partenerilor - unelevoci susţin că este o datorie morală pentru Carlos Ghosn să îşiprezinte demisia din cauza asta.

Deocamdată, Carlos Ghosn a renunţat la bonusul pentrurezultatele din 2010 şi a refuzat demisia lui PatrickPelata, "în interesul companiei". Unii analişti afirmă chiar căaceşti bani vor intra în buzunarul celor demişi, ca parte a unorplăţi compensatorii. În urma scuzelor publice, acţiunile Renault auscăzut cu 6,3%, în condiţiile în care înregistraseră deja o scăderede 12% faţă de 2010.

Cert este că scandalul de spionaj Renault este departe de a sefi încheiat, mai ales că atât oficialii, cât şi autorităţile încănu au eliminat posibilitatea unei scurgeri reale deinformaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice.Ceea ce înseamnă că miza acestui tip de propulsie alternativă estefoarte mare.

Orice speculaţii sunt deschise, nu credeţi?