Ameninţare fără antidot pentru maşinile care merg singure

Universul conspiră

Ameninţare fără antidot pentru maşinile care merg singure Ameninţare fără antidot pentru maşinile care merg singure

 

De la nivelul 1 la nivelul 5 de autonomie. Sunt 6 niveluri dacă luăm în calcul şi nivelul 0. Şi da, nivelul 0 e şi el luat în calcul. Adică maşinile normale, pe care le conduci de când te urci în ele până te dai jos. Audi şi alte brand-uri mari au ajuns la nivelul 3 (ex A8). Maşina merge singură pentru că îşi ia informaţiile de drum din hartă via GPS, are senzori, camere şi ultrasunete cu care se ghidează după marcaje, citeşte semnele de circulaţie şi apreciază distanţele în raport cu maşinile din spate şi cu cele din faţă. Nivelul 3 înseamnă că te anunţă din timp când trebuie să preiei comanda volanului şi a pedalierului. Nivelul 5 e ultimul şi într-acolo se îndreaptă industria de maşini autonome. Ăla e obiectivul. Când nu mai intervii deloc în socotelile maşinii, face ea totul. Aşa au apărut şi întrebările despre consumul de alcool în maşină când eşti proprietarul unei maşini autonome.

Principala ameninţare reală pentu industria de maşini autonome era până acum gaşca hacker-ilor şi daunele pe care le pot provoca ei preluând comanda maşinii. Am văzut într-un clip postat vineri pe ProMotor.ro cum o Tesla era operată de un dealer autorizat, prin sistemul informatic, de la distanţă.

Preluarea wireless a controlului unei maşini nu poate, ci este un atac virtual real cu consecinţe fizice, poate chiar şi mortale pentru pasageri. Acum însă a apărut o ameninţare care nu prea are antidot. Furtunile solare.

Atunci când se produc pe suprafaţa soarelui din cauza exploziilor solare, energiile sub formă de radiaţii se interpun comunicaţiilor dintre sateliţi şi dispozitivele de recepţie de la sol (adică GPS-ul în acest caz pe care îl tratăm acum). Astfel, maşinile trebuie să-şi dezvolte nişte sisteme care conştientizează cu inteligenţa lor artificială această întrerupere de comunicare şi tragă automat pe dreapta în condiţii de siguranţă, folosind camerele şi senzorii despre care vorbeam la început.

Scott McIntosh, specialist la Centrul Naţional pentru Cercetări Atmosferice, le recomandă tuturor  producătorilor să includă neapărat în scenariile lor de drum aceste posibilităţi de deconectare a GPS-ului şi a altor sisteme de comunicare, de la sateliţi, din cauza furtunilor solare.

Autor Alexandru Banu, sursă Bloomberg