Aniversare Opel

În 1970, modelele Manta şi Ascona au ajutat producătorul să intre pe noi segmente de piaţă, fiind vândute aproape 1,2 milioane de unităţi în doar cinci ani.

Aniversare Opel Aniversare Opel

Deşi erau dezvoltate pe aceeaşi platformă tehnică, se adresauunor grupuri diferite de clienţi: Manta era un coupé sport dinamic,Ascona un autovehicul de familie confortabil sau un station wagonlifestyle compact.

Manta - coupé-ul de familie

Manta a fost prezentat mass-media în septembrie 1970, la HotelulMaritim din Timmendorfer Strand, în apropiere de Lübeck, pelitoralul Mării Baltice din Germania. Coupé-ul aerodinamic purta osiglă în forma unui diavol de mare (în engleză, "manta ray"), bazatpe fotografiile realizate de biologul marin francez Jacques-YvesCousteau. Proiectat pe baza modelelor "pony car", populare în aceaperioadă în SUA, atleticul Manta a fost poziţionat pe piaţă ca unautovehicul care satisfăcea necesităţi noi: undeva între un coupéconvenţional şi un sedan tradiţional. Precum modelele "pony car",Manta era elegant, însă adecvat pentru utilizarea zilnică de cătreo familie.

Spre sfârşitul anilor '60, tot mai mulţi clienţi auto tineri saucu inima tânără alegeau coupéuri atractive. Individualismul era lamodă, iar aerul independent al autovehiculului Manta se potrivea cunoile tendinţe. În prima jumătate a anului 1971, Opel a vândut55.399 de autovehicule Manta.


Manta dispunea de aceleaşi structură a podelei şişasiu modificat în vederea unui stil de conducere dinamic ca şimodelul Ascona. Ca şi la Ascona, motoarele de 1,6 litri cu 68 şi 80CP erau componente nou disponibile. Motorul S de 1,9 litri oferitpentru sportivul model Manta SR era creat pentru Opel Rekord, aveao putere de 90 CP şi fusese proiectat iniţial pentru Manta. Motorulde bază pentru gama Manta era unitatea de 1,2 litri, cu o putere de60 CP, lansat în 1972. Modelul Manta GT/E, lansat în 1973, eradotat cu un motor cu injecţie de 1,9 litri şi sistem BoschL-Jetronic. Acesta avea o putere de 105 CP. Modelul Manta A a fostprimul autovehicul Opel cu injecţie electronică. Astfel echipat,GT/E dispunea de 15 CP mai mult faţă de motorul S de 1,9 litri.Conform stilului acelor timpuri, pentru Manta GT/E decoraţiunilecromate au fost înlocuite aproape complet cu unele negru mat.

În aprilie 1975, cu puţin timp înainte de lansarea Manta B, afost lansat ultimul model special: Manta Black Magic era vopsitcomplet negru, cu dungi decorative roşu-portocalii pe părţilelaterale. Opel a construit 498.553 unităţi de Manta A.

Ascona - Autovehiculul viitorului tehnicii

Ascona A a fost lansat la Salonul auto de la Torino în 1970 şi afost supranumit "autovehiculul viitorului tehnicii" conformdosarului de presă. Acesta era poziţionat între modelele Kadett şiRekord, ţintind un segment de piaţă în creştere. Până în martie1975 au fost construite aproximativ 691.438 unităţi de AsconaA.

Tehnologia şasielor, suspensiilor şi sistemelor de propulsie alemodelelor Ascona şi Mante erau identice. Puntea faţă avea roţi cususpensii independente, cu arcuri elicoidale şi amortizoaretelescopice; puntea spate rigidă era controlată cu două braţe traseşi o bară Panhard.

Ascona era produs ca sedan cu 2 sau cu 4 uşi, în versiunistandard şi de lux. Acesta era disponibil cu un motor de 1,6 litricu patru cilindri, ce dezvolta o putere de 68 CP, precum şi cu oversiune S, mai puternică, de 80 CP. Ca şi motoarele cu patrucilindri mai mari ale modelului Rekord, sistemul de propulsie alAscona era prevăzut cu un arbore cu came amplasat lateral închiulasă, cunoscut sub denumirea de "arbore în chiulasă". Un modelde bază, cu cost redus, a fost motorul de 60 CP de 1,2 litri,lansat în martie 1972.

Ascona Voyage - noua versiune de mijloc

Primul station wagon lifestyle, inovatorul autovehicul AsconaVoyage a fost o adăugire remarcabilă la gama de modele Opel.Versiunea caravan cu două uşi nu a fost un station wagon clasic, ciun autovehicul pentru timpul liber ce oferea spaţiu pentru o barcăgonflabilă sau biciclete: era un model pentru familii tinere. "Înprezent, dorinţa de a călători, de a face camping, de a participala sporturi şi, în special, hobby-urile care presupun un mijloc detransport, precum sporturile acvatice, toate acestea necesită unautovehicul ce oferă un spaţiu generos şi compartimente dedepozitare. Însă nu vor exista sacrificii din punct de vedere alconfortului resimţit de pasageri. Autovehiculul pe care l-amconstruit pentru a satisface aceste cerinţe este denumit AsconaVoyage", scrie în materialele de presă. Ascona Voyage era oferitiniţial doar în versiunea L; gama a fost extinsă pentru prima datăîn 1974, prin adăugarea unei versiuni caravan mai puţin luxoase.

Ascona SR - Atuul câştigătorilor

Versiunile Ascona 1.9 S şi Ascona SR au fost lansate înprimăvara anului 1971. Versiunea SR era prevăzută cu un motor S de1,6 litri cu putere de 80 CP sau un motor de 1,9 litri şi putere de90 CP. Cele două versiuni mai puternice puteau fi comandate cu otransmisie automată cu trei trepte de viteză ca dotare opţională.Dotările SR erau disponibile şi pentru Voyage, o noutate pentrusegmentul de autovehicule station wagon. Versiunea sedan ilustrapotenţialul sportiv al Ascona.

În 1974, Walter Röhrl şi Jochen Berger au participat laCampionatul European de Raliuri la volanul unui sedan cu două uşi.Autovehiculul Ascona al echipei Opel Euro Dealers era prevăzut cuun motor cu patru cilindri modificat pentru o cilindree de 2 litrişi cu o chiulasă cu flux transversal, care producea 200 CP la 6.700rpm. Röhrl şi Berger au câştigat şase curse din opt şi au câştigatCampionatul European de Raliuri, cu un punctaj total fărăprecedent, de 120 de puncte.

În 1975, Röhrl şi Berger au câştigat Raliul Acropolis,înregistrând prima victorie Opel într-o cursă a campionatuluimondial, la bordul unui Ascona A, cu puţin timp înainte ca acestasă fie înlocuit de versiunea Ascona B.