Cele mai rapide maşini Porsche. Maşini nemţeşti care nu au văzut lumina zilei

Legendele au nişte poveşti de legendă

Cele mai rapide maşini Porsche. Maşini nemţeşti care nu au văzut lumina zilei Cele mai rapide maşini Porsche. Maşini nemţeşti care nu au văzut lumina zilei

În cadrul Porsche, conceptele auto sunt preţuite în mod egal, chiar dacă unele sunt cu mult înaintea perioadei în care au fost create sau pur şi simplu mult prea îndrăzneţe şi fanteziste. Astfel, în viziunea producătorului german, toate conceptele sunt folositoare, chiar dacă ideile şi tehnologiile propuse nu formează un pachet care să permită producţia de serie. Aşa că data viitoare când daţi ochii cu un Porsche, să vă amintiţi că e foarte posibil ca acel model de serie să fi luat naştere din unul dintre proiectele ultra-secrete de mai jos, expuse în cadrul expoziţiei "Project: Secret!" din cadrul Muzeului Porsche.

1. Porsche 924 (1976-1977)

Prototipul 924 este considerat de Porsche drept maşina-record. De ce? Pentru că în 1976, răspunsul producătorilor de modele sport în faţa crizei energetice s-a bazat pe motoare economice, cu patru cilindri. Porsche a dus totul la un alt nivel (inclusiv în ceea ce priveşte tacticile de marketing) cu ajutorul unui record mondial: o maşină urma să parcurgă 16.000 de kilometri cu o viteză medie de peste 250 km/h. Pentru asta, Porsche a modificat un model 924: puterea motorului turbo cu patru cilindri (1.984 cmc) a fost dublată, de la 125 CP la 250 CP, iar forma maşinii a fost optimizată după multe teste în tunelul aerodinamic, pentru obţinerea unui coeficient aerodinamic Cd = 0.268. Din păcate, tentativa de stabilire a recordului nu a avut loc niciodată, "din motive strategice", conform Porsche, iar maşina a ajuns ulterior ca exponat în Muzeul Porsche.

 

2. Porsche 984 (1984-1987)

Undeva între 1984 şi 1987, inginerii Centrului de Dezvoltare Porsche din Weissach lucrau pentru dezvoltarea unui roadster compact, aerodinamic, cu masă redusă. Puţini ştiu că aceste demersuri au fost inspirate dintr-un proiect derulat pentru producătorul spaniol Seat, iar produsul final a fost botezat Porsche 984. Modelul se recomanda drept o sportivă de mici dimensiuni, relativ ieftină la vremea aceea(preţul era cotat undeva la 40.000 de mărci germane), destinată clientului tânăr. Accentul se punea pe o ţinută de drum cât mai dinamică şi pe un stil de condus sportiv (conceptul putea atinge 220 km/h), dar fără adoptarea unor motoare foarte puternice. Astfel, prototipul a fost dotat cu un motor boxer de doi litri a cărui putere maximă se încadra undeva între 120 şi 150 CP. Ulterior au fost dezvoltate alte două versiuni: o decapotabilă cu hardtop şi un model cu tracţiune integrală, destinat competiţiilor de motorsport, însă criza de vânzări agravată de prăbuşirea dolarului american în 1987 au făcut ca proiectul să fie abandonat.

 

3. Porsche Type 995 (1978-1979)

Conceptul Porsche Type 995 a fost aprobat de Ministerul Federal pentru Dezvoltare şi Tehnologie şi trebuia să prefigureze un viitor model Porsche cu valenţe sportive dar care să acorde o deosebită atenţie siguranţei, economiei de combustibil şi reducerii zgomotului. Inginerii Porsche s-au pus pe treabă şi au folosit ca model de bază un Porsche 928, pe care au montat o transmisie automată cu dublu ambreiaj şi cinci trepte de viteză care urma să facă echipă fie cu un propulsor V8 de trei litri, fie cu un motor cu patru cilindri de 2,2 litri. Schimbarea treptelor de viteză urma să fie controlată electronic pentru o eficienţă sporită vis-a-vis de consumul de combusitbil, iar caroseria uşoară, realizată din aluminiu, avea să contribuie şi ea la consumul mixt teoretic calculat de inginerii Porsche la 9 l/100 km.

 

4. Porsche 959 C29 (1982)

959 a fost unul din conceptele prin care Porsche a lansat declaraţii de forţă privind posibilităţile tehnologice ale mărcii la momentul respectiv. Debutant la Salonul Auto de la Frankfurt ediţia 1983 sub formă de concept, Porsche 959 avea să se materializeze doi ani mai târziu, în 1985, într-un model de serie considerat de mulţi extrem de avansat pentru vremea sa. Sub capotă, Porsche 959 ascundea un motor boxer bi-turbo cu şase cilindri, unitate ce producea 450 CP şi care, împreună cu sistemul avansat de tracţiune integrală şi caroseria extrem de aerodinamică (Cd = 0.31), făcea ca depăşirea vitezei maxime de 300 km/h să fie doar o joacă pentru 959, uşor de recunoscut din cauza eleronului integrat în caroserie.

 

5. Porsche 989 (1991)

Nu greşiţi dacă spuneţi despre Porsche 989 că arată ca strămoşul modelului cunoscut astăzi ca Panamera. Proiectul 989 a fost demarat din cauza problemelor economice care au afectat Porsche la sfârşitul anilor '80 şi propunea "o maşină sportivă de familie" cu patru uşi sau "un Porsche pentru mai mult de două persoane". Sedanul propulsat de un motor V8 ar fi trebuit să intre pe piaţă în 1995, însă costurile de dezvoltare enorme puteau fi acoperite doar dacă preţul modelului ar fi depăşit 100.000 de mărci germane. Estimările finale au stabilit un preţ care sărea de pragul de 150.000 de mărci germane pentru un singur model, iar producţia de 15.000 de unităţi pe an părea un ţel imposibil, fapt pentru care oficialii Porsche au îngropat proiectul în 1991.