Cineva e luat de fraier. Şi ăla suntem noi



Nu trageţi în producători. Ba da!

Cineva e luat de fraier. Şi ăla suntem noi Cineva e luat de fraier. Şi ăla suntem noi

Carly Connected Car este o aplicaţie tip social media care pune în relaţie toţi proprietarii de anumite mărci (ex: Porsche , BMW, Audi, Volkswagen etc.). Cu acordul lor, desigur. Utilizatorii îşi pot cumpăra adaptoare cu care se mufează la unitatea centrală a maşinii şi via management-ul motorului, al transmisiei şi al celorlalte subansamble, pot diagnostica defecţiuni sau pot verifica parametrii optimi de funcţionare. Este un OBD (on board diagnostics) pe smartphone, mult mai simplu pentru cei care ştiu despre ce e vorba. Niciun service în care intră maşini fabricate după anul 2000 nu începe o investigaţie serioasă fără acest OBD. Pe care, prin Carly, aşa cum spuneam, îl ai pe telefon.

Dezvoltatorii aplicaţiei, având acces la date înregistrate în aplicaţie, au analizat consumurile maşinilor ale căror proprietari au instalat Carly pe telefon. Datele au fost recoltate de la peste 1 milion de maşini din lume şi s-a notat o creştere a consumului de carburant de la un an la altul, de la maşinile fabricate în 2004 până la cele cu an de producţie 2016. Deşi tehnologiile au evoluat indiscutabil, pe hârtie.

Tehnologii care înseamnă soft-uri avansate de management al motorului, materiale mai uşoare folosite nu numai la construcţia motorului, ci a şi întregii maşini. Pe lângă progresul comunicat de către producători, autorităţile au venit şi ele cu limite pentru emisii. Iar emisiile mai mici trebuie să însemne automat şi un consum mai mic. Şi viceversa.

Maşinile diesel fabricate în 2016 au consumat şi cu 75% mai mult în traficul real decât în mediul de testare expirat. Abia acum 6 luni Uniunea Europeană a introdus obligativitatea înlocuirii metodei vechi de testare. Avid Avini, unul dintre creatorii aplicaţiei Carly, spune că un şofer care face în medie 12.000 km pe an, ajunge să dea şi 1.000 de euro în plus pe carburant, într-un an, comparativ cu calculele pe care şi le face înainte să cumpere maşina.  

Cei de la Carly spun că aplicaţia lor care îţi înregistrează datele reale ale maşinii monitorizează consumul adevărat şi că astfel poţi să afli diferenţa dintre cel dat de producător şi cel înregistrat într-un mediu real de condus, din zilele noastre.

Autor Alexandru Banu