Cum a scăpat de amendă un român prins de Poliţia Rutieră cu un radar pistol

Un profesor al Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava, a reuşit să obţină în instanţă ...

Cum a scăpat de amendă un român prins de Poliţia Rutieră cu un radar pistol Cum a scăpat de amendă un român prins de Poliţia Rutieră cu un radar pistol

 


Un profesor al Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava, a reuşit să obţină în instanţă, definitiv şi irevocabil, anularea procesului verbal prin care fiul său a fost amendat şi lăsat fără permis de conducere pentru că ar fi circulat cu peste 100 de km/h în localitate, informează Gandul.info.

Procesul verbal a fost anulat pe principiul că aparatul radar poate da erori. Un adevăr important de precizat este că această victorie a venit în condiţiile în care a fost vorba de o viteză aflată la limita suspendării permisului de conducere.

Pe 20 august 2013, fiul profesorului universitar Gheorghe Gutt se deplasa la volanul unui autoturism pe raza municipiului Vatra Dornei. Pe strada Argestru, la intrarea în municipiul staţiune dinspre Iacobeni, şoferul a fost înregistrat de aparatul radar de pe o autospecială Dacia Logan cu viteza de 103 km/h în localitate, în zona limitată de 50 de km/h. Fiind vorba de o depăşire a limitei de viteză cu peste 50 de km/h, conform Codului Rutier, conducătorul auto a încasat o amendă de 800 de lei, plus măsura complementară a reţinerii permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile.

Şoferul a contestat inclusiv în faţa agentului de poliţie că avea viteza pe care radarul a înregistrat-o, scriind în procesul verbal, la obiecţii, că nu circula cu viteza de 103 km/h în localitate şi că în realitate avea sub 100 de km/h, maşina sa fiind setată să nu depăşească 99 de kilometri la oră. Judecătoria Vatra Dornei a fost prima instanţă care a judecat contestaţia împotriva procesului verbal. Magistraţii dorneni au respins argumentele conducătorului auto şi au menţinut măsura luată de poliţiştii de la Biroul Rutier Vatra Dornei. La Tribunalul Suceava însă, unde s-a judecat apelul, decizia a fost diametral opusă. Argumentele conducătorului auto au fost acceptate, iar procesul verbal de constatare a contravenţiei a fost anulat.

Potrivit Monitorului de Suceava, Tribunalul Suceava a transmis un extras din motivarea sentinţei din data de 21 octombrie 2015, când procesul verbal al Poliţiei Rutiere a fost anulat, motivare în care petentul a arătat că instanţa de fond nu a ţinut cont de solicitările raportate la marja de eroare, deoarece, existând o eroare tolerată a radarului de + 4% din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, conform Normei incidente, agentul constatator trebuia să aibă în vedere această marjă şi să aplice sancţiunea mai uşoară, în cauză viteza putând fi mai mică de 100 km/h.

Şoferul a mai arătat că din planşele foto anexate de Poliţia Rutieră la dosar rezultă că la data de 20.08.2013, ora 12:49:28, circula cu viteza de 103 km/h, iar din planşa următoare se poate observa că la aceeaşi dată şi la aceeaşi oră, respectiv 12:49:28, avea viteza de 86 km/h. Aşadar, două imagini una după alta, la interval de mai puţin de o secundă, cu o diferenţă de viteză foarte mare, cu mult peste marja de eroare.



Gheorghe Gutt nu a dorit să între în detalii legate de procesul câştigat de fiul său, subliniind că teoria sa privind erorile aparatelor radar este universal valabilă. El a declarat că „pistolul radar” achiziţionat recent de Serviciul de Poliţie Rutieră Suceava, prezentat ca cel mai performant aparat de măsurare a vitezei, prezintă erori mai mari decât radarele de pe maşinile de poliţie, cu alt principiu de funcţionare.

„Referitor la calităţile tehnice şi performanţa cinemometrului LASER de tip pistol pot spune doar că din punct de vedere al preciziei de măsurare acestea sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice, bazate pe efectul Doppler, montate pe maşinile Poliţiei Rutiere. Principiul de funcţionare al unui asemenea cinemometru se bazează pe măsurarea timpului care trece de la recepţia prin partea electroniciia pistolului a două reflexii ale fasciculului LASER de pe vehiculul urmărit.

Emisia LASER spre vehiculul urmărit este efectuată la intervale regulate de nanosecunde de către dioda LASER a pistolului. Aici intervine problema de precizie a măsurării vitezei. Pentru a determina viteza unui vehicul rezultă necesitatea măsurării cu precizie a unor timpi de ordinul câtorva nanosecunde şi chiar fracţiuni ale acestora. Acest lucru este imposibil de realizat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuarţ. Pentru a prezenta o precizie de măsurare acceptabilă, un pistol LASER ar cântări zeci de kilograme, iar preţul acestuia ar fi de sute de mii de euro”, a explicat profesorul universitar.