Cum „produc” SAMSARII maşinile

Din neferice pentru cei de bună credinţă, s-au pus bazele unei adevărate „industrii” care are...

 


Pentru a avea un punct de plecare, haideţi să vedem ce înseamnă samsar, un cuvânt foarte des folosit în ziua de azi, mai ales când vorbim despre piaţa de maşini second-hand.

Conform DEX-ului , samsarul este o persoană care intermediază afaceri de vânzare-cumpărare, o persoană care face din orice lucru obiect de negoţ. Definiţia furnizată de DEX conturează cel mai bine fenomenul infracţional al curentului „samsar auto” - o persoană care face din orice lucru obiect de negoţ.

Din neferice pentru cei de bună credinţă, s-au pus bazele unei adevărate „industrii” care are ca scop înşelăciunea, faptă pedepsită de către codul penal cu închisoarea. Pentru a atinge obiectivul, adică vânzarea maşinii, samsarii apelează la tot felul de artificii comerciale.

Una din cele mai grave situaţii este cea a existenţei maşinilor aduse din Germania şi „fabricate” la noi în ţară. Să explicăm: se cumpără din Germania două maşini făcute zob - una frontal, iar cealaltă în partea din spate - pentru nişte sume derizorii. Se aduc în România, unde începe „operaţia de transplant”. Din cele două maşini va lua naştere o nouă maşină. Părţile bune, adică faţa şi spatele rezultate din cele două epave sunt sudate, rezultând o nouă maşină.  Rezultatul se cosmetizează, kilometrajul este dat înapoi, părţile electrice şi electronice sunt făcute să funcţioneze, iar la final vehiculul arată impecabil, astfel încât înşelăciunea poate fi descoperită doar într-un service.



Mai există şi maşini care „împrumută” diverse piese din dezmembrări. Sunt aduse maşini cu defecţiuni, iar pentru a remedia, temporar, situaţia, maşina este reparată cu piese de la dezmembrări. Este de la sine înţeles că reparaţia ţine exact până după încheierea actelor de vânzare cumpărare.

Pe lângă acest aspect, al „fabricării” maşinii, mai există şi varianta poveştilor în care samsarii inventează lucruri cum că maşina a fost deţinută de o bătrânică, de un doctor etc. şi a fost ţinută în garaj. Aceste scenarii au ca scop justificarea kilometrajului redus comparativ cu vârsta maşinii şi a stării impecabile în care se află maşina, iar cei creduli vor accepta povestea şi maşina va fi vândută. Dacă sunteţi în căutarea unei maşini second-hand şi găsiţi una care aparent nu are nici o problemă, este bine să vă gândiţi de două ori. În cazul în care vânzătorul acceptă testarea maşinii, încercaţi să nu mergeţi la service-urile din jurul târgului. Căutaţi unul cât mai departe, dar mai ales unul care ştiţi cu siguranţă că nu este părtinitor.

Din păcate, cele mai multe maşini vândute de samsari pot fi regăsite în anunţurile din târgurile virtuale, şi anume site-urile de anunţuri. Din această cauză, autopro.ro face eforturi susţinute pentru înlăturarea şi respingerea anunţurilor care se dovedesc că fac obiectul unei înşelăciuni. Trebuie să aveţi în vedere că autopro.ro nu doreşte si nu poate să se substituie instituţiilor statului care ar trebui sa intervină mult mai activ in reglementarea acestei pieţe. Dar, prin parteneriatele încheiate cu furnizorii de servicii din această industrie, dorim să aducem un element de normalitate într-o zonă cu risc ridicat de fraudare a cumpărătorului.

Dacă ştiţi şi alte moduri de operare, vă rugăm să nu le ţineţi pentru dumneavoastră şi să le împărtăşiţi cu toată lumea.