Cum trebuie să mergi corect cu un motor turbo ca să nu ajungi în service

Avantaje şi dezavantaje ale unui motor turbo

Cum trebuie să mergi corect cu un motor turbo ca să nu ajungi în service Cum trebuie să mergi corect cu un motor turbo ca să nu ajungi în service

Se spun multe între prieteni. Spuse şi nespuse. Ideea e că trebuie să-ţi confirmi realitatea dintr-o sursă credibilă. Poveştile despre maşini sunt ca legendele şi miturile urbane. Fiecare are o poveste despre experienţa sau despre problema lui, tratate prin cel mai bun prieten al şoferului, mecanicul personal. Că e nea Gigi sau că e un inginer politehnist, mereu vor veni unii care vor spune “ce ştie ăla, bă? Mie mi-a spus mecanicul meu că – tocmai! – nu e bine să faci aşa”. Aşa cum? Mai bine aşa cum am făcut noi. Am dat un telefon la AVD Turbo şi i-am rugat pe băieţi să ne ajute cu un răspuns o întrebare existenţială pentru unii dintre proprietarii de maşini cu motoare turbo. Achite Alexandru Haris – Alex pentru noi – ne-a răspuns la mai multe întrebări care ne conduc spre răspunsul corect la frământarea noastră şi a unora dintre voi.  

ProMotor.ro: mulţi proprietari, cu motoare alimentate cu benzină sau cu motorină, dacă au turbine, îşi pun întrebarea – trebuie să racesc turbina lăsând motorul să se învârtă la relanti dupa un drum?

Alex (AVD Turbo): este nevoie de răcirea turbosuflantei în timpul mersului la relanti (atât pentru benzină, cât şi pentru diesel) în momentul în care ai făcut un drum lung şi ai fugărit practic maşina şi vrei să te opreşti. În momentul în care opreşti motorul, tai automat alimentarea cu ulei şi din această cauză nu apucă să se răcească corespunzător (pentru că uleiul asigură ungerea axului, cât şi răcirea lui). Este necesară procedura aceasta doar după drumurile mai lungi sau după ce o fugăreşti un pic.

ProMotor.ro: care e procesul prin care turbina se răceşte natural?

Alex: singurul mod prin care se răceşte este cu ajutorul uleiului (în unele cazuri, există turbine care au răcire cu apă). În momentul în care stai la relanti, temperatura uleiului scade şi acest lucru permite şi răcirea componentelor din interiorul turbosuflantei .

ProMotor.ro: sunt maşini care previn şocurile termice care survin opririi bruşte a motoarelor cu turbină?

Alex: până în momentul de faţă, nu cred. Am auzit doar nişte opinii dar fără o bază reală, cum că ar exista unele maşini cu sistem de alimentare cu ulei auxiliar care ar funcţiona şi după oprirea motorului, dar nu prea este plauzibil deoarece odată oprit motorul, turbosuflanta nu mai funcţionează (nu se mai învârte) şi atunci răcirea nu îşi mai are rostul.

ProMotor.ro: cu cât prelungeşte viaţa unei turbine întreţinerea ei corectă?

Alex: reviziile cât mai dese (şi aici mă refer la schimbul de ulei şi de filtre) sunt foarte importante în prelungirea vieţii turbosuflantei. La fel, şi procedura de răcire a turbinei are un rol important in prelungirea vieţii acesteia. Foarte important este şi lăsarea motorului să meargă 2-5 minute la relanti şi în perioada rece pentru a putea creşte temperatura uleiului şi pentru a-şi putea face ungerea corespunzător.

ProMotor.ro: ce se strică la o turbină atunci când suferă un şoc termic şi care ar fi consecinţele (reparare sau înlocuire)?

Alex: în momentul în care răcirea nu se face corespunzător, axul turbosuflantei suportă temperaturi mai mari decât în mod normal, ceea ce duce la încingerea lui. În momentul acela, din cauza rotaţiilor (care pot ajunge şi la 170000 rot/min) apare o mică deformare ce duce la dezechilibrarea lui şi în cele mai rele cazuri la ruperea acestuia.

ProMotor.ro: cum e mai bine pentru turbină – să schimbi când ţi se arată să schimbi treapta în bord (aşa cum îţi afişează maşinile noi) sau să schimbi “după ureche”?

Alex: în general, la motoarele diesel este recomandat ca schimbarea treptei să se facă în jurul a 2500-3000 rot/min. La maşinile mai noi, recomandarea de schimbare a treptei este făcuta în vederea scăderii consumului, dar pentru turbosuflantele cu geometrie variabilă, în special, mersul subturat dăunează (depunerile de calamină putând bloca geometria variabilă). Bineînţeles, mai este varianta cutiilor automate care schimbă treapta când vor ele, ceea ce nu e întodeauna ok. Nu spun ca lucrul ăsta dăunează sau că ar fi un motiv pentru stricarea turbosuflantelor, dar poate duce la uzuri mai rapide decât ar trebui.

ProMotor.ro: Maşinile noi au soft-uri care protejează turbinele în funcţie de temperaturile la care ajung?

Alex (AVD Turbo): Nu cunosc acest aspect dar nu cred că ar fi necesar, deoarece turbosuflanta lucrează în temperaturi mari (funcţionează pe baza gazelor de evacuare) . Nu temperaturile sunt o problemă, ci momentul în care nu are timp să se racească corespunzator.

Autor Alexandru Banu