Diferenţe fantastice de greutate dacă le comparăm cu cele convenţionale

Frâne din titan

Diferenţe fantastice de greutate dacă le comparăm cu cele convenţionale Diferenţe fantastice de greutate dacă le comparăm cu cele convenţionale

Chiron e maşina aia. Da, aia de 2.5 milioane de euro. Cea mai scumpă sau nu, e cea mai tehnlogizată, puternică, rapidă şi germană limuzină din toată Calea Lactee. Am văzut un clip din fabrică (Molsheim, Alsacia) în care se asamblau maşinile şi, prin comparaţia vizuală, spitalelele perfecte din filmele americane ni se par un Bucur Obor (pentru cei din Bucureşti). Până la urmă, o maşină de 1.500 de cai-putere şi cei care dau o căruţă de bani pe fiecare cal din aceşti 1.500 merită un produs mai mult ca perfectul. Vă daţi seama că un singur fir de praf la livrare poate fi o catastrofă pentru producător? Că poate face obiectul unui discount dacă joci tare pe banii tăi?

Acum, clientul de Bugatti va avea un motiv în plus să fie mai exigent, iar, de ce nu, producătorul să ceară şi mai mulţi bani. Bugatti şi Laser Zentrum Nord au dezvoltat în 3 luni de zile nişte etriere noi, din titan. Din material, nu din cartier. Fabricarea lor se face prin printare 3D. În 45 de ore sunt printate cele 2.213 straturi de titan ale unui singur etrier.

Până acum, Bugatti avea etriere din aluminiu, cu o greutate individuală de 5 kg cu tot cu cele 8 pistonaşe pe faţă sau 6 pe spate. Acum, cântarul arată numai 3 kg în aceleaşi condiţii de echipare ale etrierului. Vi se par grele? Atenţie că vorbim de cele mai mari etriere din lume într-un ansamblu de frânare. Au 40 cm lungime, 21 cm lăţime şi 13.5 cm înălţime.

Frank Goetzke, şeful tehnologiilor noi la Bugatti, spune că dezvoltarea unei maşini, chiar pusă în vânzare, e un proces care nu se termină niciodată: “Cu eforturile noastre de dezvoltare, luăm mereu în considerare materiale şi procese noi care ne pot ajuta la maşinile viitoare”. Da, sună foarte “ca la manual”, dar ăsta ar trebui să fie sensul.

Bugatti se pregăteşte acum de teste cu noile frâne din titan printate 3D. Dacă măsurătorile vor da bine atât la eficienţă, cât şi la rezistenţă, e posibil să vedem ca opţiune pentru Chiron aceste frâne din titan chiar mai aproape în timp decât e Titanul de unii dintre noi. 

Autor Alexandru Banu