După aproape 10 ani de aşteptare, japonezii rup pisica

Un fel de Renault Vs. România

După aproape 10 ani de aşteptare, japonezii rup pisica După aproape 10 ani de aşteptare, japonezii rup pisica

De ce ne-am gândit la Renault Vs. România? Ca să găsim o echivalenţă între situaţii. Şi culmea e că Renault e la fel de celebră şi implantată în România aşa cum e şi Nissan în India şi chiar şi în România. Totul e o globalizare cu efecte şi consecinţe. Marile mărci deschid fabrici în ţările emergente pentru că mâna de lucru e mai ieftină, iar avantajele pentru ţara gazdă sunt multe. Este angajată forţă de muncă locală, cresc exporturile şi balanţa comercială se reglează, locuitorii ţării respective au oferte speciale pentru maşinile produse în ţara de origine. Iar unul moral e că eşti pe harta producţiei mondiale şi asta poate atrage alţi investitori cu încredere în calitatea pe care o obţin din producţia relocată.

Acum, India este una dintre cele mai mari pieţe de maşini. Sigur că steluţele de siguranţă ale lor nu se pot compara cu standardele Euro NCAP, dotările şi calitatea generală nu sunt aceleaşi ca-n Europa, Japonia ori SUA, însă pentru un preţ mic primeşti ceva mai mult ca dotări sandard şi opţiuni decât primeşti în Europa. E o piaţă cu multe diferenţe.

Nissan s-a dus în India în 2008 ca să negocieze deschiderea unei fabrici în Chennai, estul ţării şi Detroit-ul Indiei aşa cum e supranumit. Negociere înseamnă că în schimbul unui avantaj de producţie internă, Statul oferă nişte subvenţii, în diverse forme. Guvernul Indian a promis subvenţii în cuantum de 770 de milioane de dolari, adică aproape 1 miliard. Deşi au existat mai multe ultimatumuri şi avocaţii mărcii japoneze au făcut presiuni, iar Guvernul a tot promis că rezolvă datoria, Nissan a ajuns la Curtea Internaţională de Arbitraj ca să-şi recupereze banii. CEO-ul Nissan, Carlos Ghosn s-a implicat personal şi i-a cerut banii primministrului Narendra Modi. E de specificat că în 2008 – în vremea semnării contractului -  era un alt cabinet politic la guvernare în India.

La mijlocul acestei luni are loc prima sesiune de arbitraj în care indienii trebuie să accepte plata celor 770 de milioane de dolari către Nissan. Fabrica din Oragadam  s-a deschis în 2010, la 21 de luni de la fixarea locului pe care avea să fie construită.

India e o piaţă de aproximativ 3 milioane de maşini noi vândute în fiecare an. 

Autor Alexandru Banu