Emisii de CO2 mai mici cu 5% în 2009

Conform unui raport al comisiei de mediu UE, în 2009 s-a înregistrat o scădere cu 5% a emisiilor de CO2 în cazul maşinilor noi vândute în ţările Uniunii Europene. Deşi pare o valoare mică, este, de fapt, cea mai mare scădere din 2000 încoace.

Emisii de CO2 mai mici cu 5% în 2009 Emisii de CO2 mai mici cu 5% în 2009

Conform datelor din raportul anual privind gradul de poluare peplan european, nivelul mediu al emisiilorde CO2 produse de maşinile noi, vândute în anul 2009în ţările Uniunii Europene, a scăzut cu 5,1%. Este vorbadespre cea mai mare scădere anuală înregistrată din 2000 încoace,atunci când a fost iniţiat acest program de monitorizare a poluăriiauto în Europa.

Prin urmare, o scădere de 5,1% faţă de anul 2008, ceea ce nu artrebui să ne mire. Startul crizei auto din 2008 a făcut ca, în2009, mulţi clienţi să se orienteze către maşini de cilindree mairedusă şi cu un consum mai mic. Totodată, programele tip"RABLA" au contribuit serios la creşterea vânzărilor de maşini maipuţin poluante.

Pe de altă parte, maşinile noi mizează pe o greutate ceva mairedusă şi pe o atenţie mai mare la nivelul de poluare almotoarelor, în special emisiile de CO2.Tehnologia motoarelor cu ardere internă a evoluat foarte mult, înultimii ani, în direcţia diminuării emisiilor poluante,producătorii investind foarte mult în acest domeniu.

Totuşi, nu suficient, conform unor surse din cadrul comisiei demediu UE. Se pare că este în pregătire un plan amplu delegi şi regulamente, având ca obiectiv reducerea emisiilor deCO2 cu 30% în 2020, faţă de 1990. Un plan pecare constructorii auto îl privesc destul de reticenţi, din cauzainvestiţiilor masive care trebuie făcute, ceea ce înseamnă oscădere a profiturilor.

Deocamdată, în 2010 se va înregistrează o scădere a emisiilor deCO2 de 11% faţă de 1990, deci obiectivul este plauzibil.Însă vorbim de un procent suficient de scădere a emisiilor? Cutoate că marii producători auto fac destule eforturi pentru ageneraliza cât mai curând fabricarea de maşini puţin sau delocpoluante, analiştii auto consideră că nu e suficient, iarnoile reglementări în materie de norme de poluare urmeazăsă pună mari presiuni pe constructori.

Interesant este faptul că Bătrânul Continent riscă sărămână în urma unor pieţe precum USA, China sau Japonia,care au obiective mult mai drastice de reducere a niveluluipoluării în viitor. Premisele unei accelerări a producţiei masivede maşini hibrid şi electrice există, însă problema majoră rămâneinstabilitatea financiară din lumea auto şi riscurile unorprofituri prea mici.