Ghid ProMotor de maşini tari: BMW Seria 8

BMW Seria 8 (E31) a fost unul dintre modelele cele mai de seamă construite de nemţi în secolul trecut. În cele cei urmează vei primi un set de răspunsuri pentru întrebările frecvente.

Ghid ProMotor de maşini tari: BMW Seria 8 Ghid ProMotor de maşini tari: BMW Seria 8

Întrebare posibilă: Care-i faza cu BMW Seria 8, până la urmă?

Răspuns mulţumitor: Seria 8 (indicativ E31) a fost dezvoltat de BMW la mijlocul anilor ’80 pentru a rivaliza cu Mercedes-Benz S-Class Coupé.

Răspuns cuprinzător: Cu toate că în momentul apariţiei Seriei 8 (în toamna anului 1989, la Salonul Auto de la Frankfurt) a coincis cu momentul ieşirii de pe piaţă a Seriei 6 (E24), Seria 8 nu trebuie văzut ca un succesor al Seriei 6, ci mai degrabă ca un urmaş al lui E9.

În cazul în care uitasei cât de răpitor de frumos este E9...

Întrebare posibilă: Păi… bine, şi de ce era aşa de şmecheră Seria 8, totuşi?

Răspuns mulţumitor: Pentru că, la momentul apariţiei, era cel mai opulent şi cel mai tehnologizat BMW. Era – ca să zic aşa – vârful de lance BMW.

Răspuns cuprinzător: Pentru că se voia a fi modelul suprem, BMW a investit 1,5 miliarde de mărci germane în dezvoltare (mi-ar plăcea să-ţi spun cât vine asta acum, însă faptul că am folosit „miliard” spune destul de multe despre suma imensă). A fost cel mai tehnologizat BMW la momentul apariţiei. Iar nemţii au migălit designul până când au atins un coeficient aerodinamic de 0,29. Oglinzile alea retrovizoare arată aşa pentru că au o funcţie în primul rând…

Prototipul Seriei 8 nici măcar nu avea ambele oglinzi. Aşa era moda în acele vremuri

Apoi, a fost printre primele maşini care să nu mai aibă acceleraţie mecanică, ci una drive-by-wire.  Şi avea suspensie spate multi-link. În 1989, da? Aah, şi mai avea şi trapă electrică. Şi scaunele electrice cu memorie; şi computer de bord. Şi, opţional în funcţie de motorizări, avea şi AHK, adică Active Rear-Axle Kinematics adică punte spate directoare! În 1989! OK, acum fă-te că eşti curios de motorizări.

 

Întrebare posibilă: Cu ce motorizări se lăuda BMW Seria 8?

Răspuns mulţumitor: În versiunea de top – 850 CSi – se folosea de un V12 de 5,6 litri, motor pe care ulterior l-a preluat şi McLaren pentru modelul F1 (doar că într-o versiune mai hardcore).  850 CSi avea 380 CP şi 550 Nm şi făcea suta în 6,0 secunde. Şi avea viteză limitată electronic la 250 km/h.

Au fost create 1.510 astfel de funduri - de CSi

Răspuns complet: BMW Seria 8 a debutat cu 850i, care avea sub capotă un motor V12 de 5,0 litri, cu 300 CP şi 450 Nm. Apoi a apărut 840Ci, iniţial cu V8 de 4,0 litri (286 CP şi 400 Nm), apoi cu V8 de 4,4 litri (286 CP şi 420 Nm). A urmat 850 Ci, care avea V12 de 5,4 litri (326 CP şi 490 Nm).

Aşa arăta un 850i din 1989 la interior

850 CSi era atât de mişto încât BMW se gândea să-l folosească drept platformă pentru un M8 ca atare, cu 550 CP – să nu mai rivalizeze cu S-Class Coupé, ci cu Ferrari (456M ar fi fost un coupé 2+2 cu motor faţă numai bun de rival pentru M8). Din păcate n-a fost să fie, căci Seria 8 n-a avut succes pe piaţă.

 

Întrebare foarte posibilă: Păi de ce n-a fost să fie?

Răspuns mulţumitor: Pentru că Seria 8 este exemplul concret (şi nefericit) de maşină care se află în locul nepotrivit, la momentul nepotrivit.

Şi aşa arăta prototipul BMW M8. Putem să plângem acum

Răspuns complet: Pentru că a fost gândit ca jucător important pentru piaţa nord-americană – a fost făcut, deci, pe gustul americanilor. Din păcate pentru BMW, piaţa nord-americană de la începutul anilor 1990 era în revenire după criza de pe Wall Street din 1987, iar o maşină care valora peste 100.000 de dolari (undeva un pic peste 200.000 $ în zilele noastre) nu era o achiziţie neglijabilă. Aşa că după zece ani de producţie şi un pic peste 30.000 de unităţi fabricate, BMW a hotărât să pună punct poveştii.

 

Întrebare posibilă: Frate, de ce tot îndrugi de cinci minute despre BMW Seria 8 ăsta fără ca eu să te fi întrebat ceva despre el?

Răspuns mulţumitor: Pentru că anul acesta BMW Seria 8 împlineşte 25 de ani de la debutul său în lume şi 30 de ani de la prima schiţă. Şi m-am gândit că vrei şi ştii şi tu ceva nou, na…

 

(Acesta este un episod-pilot din seria „Ghid ProMotor de maşini tari”. Spune-ne, în rubrica de comentarii, dacă ţi-a plăcut şi dacă ai vrea să mai lecturezi şi alte ediţii.)