GTL e noul diesel - soluţia ”gas-to-liquid” ar putea înlocui motorina

Motoarele diesel echipează mai mult de jumătate din autoturismele din Europa, însă ele sunt mult mai importante pentru domeniul maşinilor de transport. Cum biodieselul e departe de a deveni combustibilul alternativ pe care îl vor ecologiştii, iată că o companie petrolieră propune o nouă soluţie: transformarea gazului natural într-un carburant care poate alimenta motoarele diesel. Cum sună?

GTL e noul diesel - soluţia ”gas-to-liquid” ar putea înlocui motorina GTL e noul diesel - soluţia ”gas-to-liquid” ar putea înlocui motorina

Motoarele diesel sunt, la momentul actual, cea mai bună soluţie pentru transportul de marfă, fie că vorbim de camioane şi tiruri ori de trenuri şi vapoare. Mare problemă, însă, o reprezintă poluarea acută pe care o produce arderea motorinei în motoarele cu ardere prin comprimare, particulele fiind cele mai periculoase pentru sănătatea umană.

Cei de la Shell se laudă că au găsit o alternativă mai puţin poluantă pentru motorină: aşa numita tehnologie GTL. Care înseamnă gas-to-liquid (gaz-lichid), o tehnologie prin care gazul natural este transformat în hidrocarburi lichide, din care se pot obţine carburanţi cu proprietăţile motorinei sau chiar lubrifianţi pentru ungerea motorului.

Shell a investit câteva miliarde de dolari într-o uzină din Quatar, unde produce 140.000 de barili de GTL zilnic. Ceea ce nu le-ar ajunge europenilor fani diesel nici pe-o măsea...

 

Conform oficialilor companiei, pseudo-motorina obţinută prin tehnologia GTL e lipsită de miros, are un conţinut extrem de mic de sulfuri, iar cifra cetanică este dublă faţă de a celei mai bune motorine din acest moment. În plus, arderea acestui carburant e mult mai curată, emisiile nocive scăzând dramatic, iar nivelul de zgomot se reduce considerabil.

Totul sună foarte tentant, însă estimările introducerii pe scară largă a acestui carburant sunt cam pesimiste, doar undeva după 2020 fiind posibil să asistăm la înlocuirea motorinei cu pseudo-motorina obţinută prin tehnologia GTL. Pentru moment, Shell comercializează acest nou combustibil doar în Olanda şi Germania, în cadrul unor programe-pilot, fără a da detalii despre diferenţa de preţ faţă de motorina obişnuită.

Ce părere aveţi:

E O SOLUŢIE VIABILĂ TRANSFORMAREA GAZULUI NATURAL ÎN PSEUDO-MOTORINĂ?