În viitorul apropiat, maşinile Volvo vor combate neatenţia la volan

Neatenţia la volan se numără printre cele mai frecvente cauze ce stau la baza accidentelor rutiere. Nu puţine sunt cazurile în care şoferii adorm la volan, însă Volvo lucrează la un sistem care să elimine acest pericol.

În viitorul apropiat, maşinile Volvo vor combate neatenţia la volan În viitorul apropiat, maşinile Volvo vor combate neatenţia la volan

Suedezii de la Volvo îşi propun să combată neatenţia şi oboseala la volan cu ajutorul unui sistem care intră în funcţiune atunci când identifică ochii închişi ai şoferului sau direcţia în care acesta priveşte. Cu aceasta, inginerii de la Volvo doresc ca şoferii să capete mai multă încredere în maşină şi să ştie că în permanenţă sistemul le sare în ajutor.

Modul de funcţionare al sistemului este cât se poate de simplu. Un senzor amplasat în panoul cu instrumente de bord scanează faţa şoferului cu ajutorul unor LED-uri de mici dimensiuni. Astfel, sistemul poate identifica precis încotro este îndreptată privirea conducătorului auto, cât de larg îşi ţine ochii deschişi şi poziţia capului. 

Razele infraroşii au o lungime de undă sub cea perceptibilă de ochiul uman, aşa că problema incomodării şoferului în timpul condusului dispare. În cazul în care şoferul este pe cale să adoarmă la volan, sistemul "pregăteşte maşina" şi poate activa în timp util funcţii precum menţinerea pe banda de circulaţie sau asistenţa la coliziune cu frânare automată.

"Din moment ce maşina poate detecta lipsa de atenţie a şoferului, sistemele de siguranţă pot fi adaptate mai eficient la situaţie. De exemplu, sistemele de asistenţă sunt activate mai târziu dacă şoferul este concentrat la condus, sau mai devreme dacă atenţia acestuia este concentrată în altă parte", a declarat Per Landfors, inginer în cadrul Volvo Cars.

Posibilităţile oferite de un asemenea sistem nu sunt îngrădite, spune oficialii Volvo. Monitorizarea mişcărilor oculare ar putea permite adaptarea iluminării interioare şi exterioare către direcţia în care este îndreptată privirea şoferului.

Mai mult, poziţia scaunelor ar putea fi ajustată în funcţie de persoana care se află la volan, cu ajutorul recunoaşterii faciale, însă inginerii Volvo ţin să sublinieze faptul că sistemul nu înregistrează şi nu salvează imagini cu şoferul, şi nici nu deţine o funcţie de supraveghere video.