Invenţie japoneză: pedala de frână şi acceleraţie

Un inventator japonez lucrează de 20 de ani la un nou sistem, care să integreze acceleraţia şi frâna în aceeaşi pedală. Iar acum reuşeşte să-şi aducă invenţia în centrul atenţiei.

Invenţie japoneză: pedala de frână şi acceleraţie Invenţie japoneză: pedala de frână şi acceleraţie

Poate dacă nu am fi avut scandalulpedalei, în care a fost implicată compania Toyota, invenţia luiMasuyuki Naruse ar mai fi rămas 20 de ani neobservată. Însă,recent, specialiştii americani au demonstrat că majoritateaaccidentelor a căror cauză se credea că este blocarea acceleraţieiaveau alt motiv: pur şi simplu, din cauza panicii, şoferiiapăsau cu putere acceleraţia, nu frâna.

Acest principiu simplu şi uman stă la baza invenţiei lui Naruse:practic, pedala este un fel de platformă,pe care stă piciorul şi care, la apăsare comandă frânele,în timp ce acceleraţia se realizează prin împingerea în lateral aunei tije - vezi aici video.

În cazul unui eveniment care necesită frânarea bruscă,nu mai trebuie mutat piciorului de pe o pedală pe alta, cidoar apăsată platforma pe care stă piciorul. Moment în care, chiardacă tija de acceleraţie ar fi şi ea împinsă, sistemul esteconceput să anihileze comanda acceleraţiei.

Invenţia lui Naruse are ca principal avantaj simplitateatehnică, nefiind necesare sistemele electronice suplimentare, caresă verifice statusul pedalelor de frână şi de acceleraţie şi săcomande eventual întreruperea acceleraţiei - soluţiile de moment implementate de câţiva producătoriacum.

Pentru moment, transformarea unui pedalier normal într-un sistem"pedală de frână şi acceleraţie" este destul de piperată,cifrându-se la aproximativ 1.200 USD. La care semai adaugă şi perioada de acomodare a celui de la volan cu nouamodalitate de a conduce maşina.

Prin urmare, reticenţa marilor constructori de maşini în aadopta noua invenţie ţine mai degrabă de cât de repede s-ar obişnuiclienţii cu această propunere, pentru că preţul ar scădea foartemult în cazul adoptării în producţie de serie mare.

Inventatorul japonez a fost inspirat de un eveniment din anii'80, când, în loc să apese pe frână, el s-a blocat pe pedala deacceleraţie, dar a reuşit la limită să evite un accident. Iar înanii '90, după ce a implementat prototipul noului sistem pe maşinapersonală, chiar a încercat să colaboreze cu inginerii dela Toyota - aceştia, însă, s-au arătat nemulţumiţi dedesignul sistemului.

Ce se va întâmpla în viitorul apropiat? S-ar putea ca invenţia lui Masuyuki Naruse să fie luată în serios de mult maimulţi producători şi să evolueze ca design şi funcţionalitate.Totul depinde de feedbackul publicului şi de studiileconstructorilor.

TE-AI PUTEA OBIŞNUI CUPEDALA DE FRÂNĂ ŞI ACCELERAŢIE?