Noua lege privind ITP-ul maşinilor a fost publicată în Monitorul Oficial. Ce trebuie să ştie şoferii

La fiecare inspecţie tehnică periodică, maşinile vor trece ...

Noua lege privind ITP-ul maşinilor a fost publicată în Monitorul Oficial. Ce trebuie să ştie şoferii Noua lege privind ITP-ul maşinilor a fost publicată în Monitorul Oficial. Ce trebuie să ştie şoferii

La fiecare inspecţie tehnică periodică, maşinile vor trece sau nu de verificare în funcţie de gravitatea defectelor pe care le au, potrivit unui act normativ care a apărut recent în Monitorul Oficial. Astfel, maşinile vor putea trece cel mult cu defecte minore. Pentru defecte mai grave, vor trebui reparate în maximum 30 de zile. De asemenea, actul prevede că automobilele mai vechi de 12 ani vor necesita anual ITP, scrie Avocatnet.ro.

Noile reguli pentru desfăşurarea inspecţiilor tehnice la maşini au apărut săptămâna trecută în Monitorul Oficial, astfel că se va aplica de la 20 mai 2018.

În urma fiecărei verificări tehnice, autovehiculele vor trece de inspecţie doar dacă au, în cel mai rău caz, defecte mici. Mai exact, „în cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată doar deficienţe minore, se consideră că inspecţia a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecţiei”, scrie în actul normativ.

Însă dacă la verificări vor fi găsite defecte majore sau defecte periculoase, maşinile nu vor trece de inspecţie şi proprietarii vor fi nevoiţi să le repare în cel mult 30 de zile. 

În acest sens, şoferii care vin cu maşinile pentru efectuarea ITP-ului vor fi informaţi despre deficienţele ce trebuie remediate. Totodată, prevederile recent apărute în Monitor includ şi definiţii pentru cele trei categorii de defecte, după cum urmează:

  • deficienţe minore: deficienţele care n-au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului şi alte neconformităţi minore
  • deficienţe majore: deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic şi alte neconformităţi mai importante
  • deficienţe periculoase: deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului

„Un vehicul care prezintă deficienţe încadrabile la mai mult de o categorie de deficienţe dintre cele prevăzute la alin. (10) (adică cele minore, majore şi periculoase - n. red.) este clasificat în categoria care corespunde deficienţei mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficienţe la acelaşi element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficienţe ar genera un risc mai mare la adresa siguranţei rutiere”, se arată în Legea nr. 260/2017.

De reţinut că, începând cu data de 1 ianuarie 2018, următoarea verificare tehnică, pentru maşinile mai vechi de 12 ani, se va face la data stabilită în certificatul de înmatriculare. Cu alte cuvinte, noua regulă de verificare anuală pentru maşinile vechi se va aplica, de la 1 ianuarie 2018, începând cu următoarea inspecţie tehnică deja programată.