Nu doar în România se măresc taxele: americanii o apucă pe calea cea proastă şi scumpă a europenilor

Autor: Adrian Mihălţianu 17 iun. 2014 Știri auto

Mulţi dintre români suspină după SUA, unde combustibilul este foarte ieftin şi viaţa foarte frumoasă (mai lipsesc din peisaj câinii cu covrigii în coadă…). S-ar putea, însă, că visele lor şi ale altora cu privire la ”ţara tuturor posibilităţilor” să se spulbere, iar guvernanţii noştri să privească fericiţi spre Marele Licurici, fie şi pentru că le-a „împrumutat” o idee nu tocmai bună.

Şi asta deoarece administraţia Obama susţine o propunere care, la prima vedere, pare justificată: taxarea suplimentară a carburanţilor, fondurile adunate astfel urmând a fi utilizate pentru repararea şoselelor şi autostrăzilor. Adică o idee similară care a stat la baza introducerii accizei de 7 eurocenţi, intrată în vigoare la 1 aprilie.

De unde să scoată Obama peste 50 de miliarde de USD pentru drumuri dacă nu din buzunarele contribuabililor? Taxe, taxe şi iar taxe – refren pe care-l vor simţi din plin şi americanii

Conform administraţiei americane, în următorii 10 ani ar fi nevoie de un buget de peste 50 de miliarde USD pentru repararea infrastructurii rutiere din SUA. Asta în condiţiile în care US Highway Trust Fund, organismul care se ocupă de întreţinerea şoselelor şi autostrăzilor americane, ar putea deveni falit până în luna august a acestui an!

AAA a realizat un studiu, din care reiese că situaţia a devenit atât de stresantă, încât jumătate dintre americani ar fi de acord cu taxarea suplimentară a carburanţilor pentru a se rezolva problemele infrastructurii. Şi asta deoarece un alt studiu relevă că suma anuală pe care un şofer american o plăteşte pentru repararea maşinii (din cauza stării drumurilor) se ridică la aproape 350 USD.

Un american obişnuit trebuie să cheltuie circa 350 USD anual pentru reparaţii cauzate de gropi. Oare pe noi cât ne costă gropile autohtone? 

În acest moment, taxa pe benzină este de 18,3 cenţi pe galon, iar cea pe diesel este de 24,4 cenţi pe galon, valori stabilite în 1993 (deci acum peste 20 de ani). De atunci, însă, maşinile au devenit mai eficiente, iar autorităţile susţin că scăderea consumului general a dus la acumularea mai puţinor bani la bugetul pentru întreţinerea infrastructurii. Cu alte cuvinte, din cauza maşinilor care consumă mai puţin, nu mai sunt bani pentru reparaţia şoselelor şi autostrăzilor!

Evident, diversele asociaţii de consumatori se opun acestei taxări suplimentare, arătând că efectul va fi o creştere galopantă a preţurilor tuturor produselor şi serviciilor ulterior – argument care nu stă neapărat în picioare, pe fondul unei deflaţii generalizate. Problema mare stă în alt lucru, şi anume scăderea şi mai mare a consumului de carburanţi din cauza taxării suplimentare. Astfel, şoferii au tendinţa de a-şi limita drumurile neimportante pentru a se păstra în limitele aceluiaşi buget pentru carburant în fiecare lună.

De altfel, în prima lună după aplicarea accizei suplimentare pe carburant, în România consumul a scăzut cu peste 16% din cauza preţului prea mare raportat la venturile populaţiei, ceea ce a dus şi la o scădere a banilor obţinuţi din taxele pe carburanţi. De unde se vede că mărirea taxelor peste un anumit nivel nu este câtuşi de puţin o idee bună! Să le spună cineva asta şi americanilor!

Iar ca să înţelegem cât de mult plătim noi pe carburant, merită să spunem că taxele pe care le plătesc americanii abia depăşesc 80 de bani/gallon (3.78 litri), în timp ce la noi ele sar de 3 lei pe litru!

Prin urmare, voi ce credeţi:

TAXA SUPLIMENTARĂ PE CARBURANŢI ESTE O IDEE JUSTIFICATĂ?

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide