O aeronavă de pasageri ROMBAC, perla aviaţiei comuniste, a fost scoasă la vânzare pe un site de anunţuri din România

Pe un site de anunţuri din România şi-a făcut loc un produs mai puţin obişnuit. Este vorba despre un avion de pasageri ROMBAC

O aeronavă de pasageri ROMBAC, perla aviaţiei comuniste, a fost scoasă la vânzare pe un site de anunţuri din România O aeronavă de pasageri ROMBAC, perla aviaţiei comuniste, a fost scoasă la vânzare pe un site de anunţuri din România

Pe un site de anunţuri din România şi-a făcut loc un produs mai puţin obişnuit. Este vorba despre un avion de pasageri ROMBAC, oferit la preţul de 350.000 de euro de un vânzător din Bucureşti.

Aeronava are aproximativ 6000 ore de zbor, primul zbor fiind operat pe 27 martie 1986.

Propulsia este asigurată de două turboreactoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabile de o forţă de împingere de circa 6.000 kgf.

Are o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare şi poate transporta cu viteza de 870 km/h până la aproape 3.500 km maximum 119 pasageri cu un echipaj de doi piloţi.

Singurul avion comercial cu reacţie din Europa comunistă

ROMBAC 1-11 este primul avion de pasageri cu reacţie construit în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, după licenţa avionului englez mediu curier BAC 1-11.

Primul avion a fost terminat în luna august 1982 şi a fost prezentat presei şi oficialităţilor române la 27 august 1982. [1]

Primul zbor oficial de prezentare a acestui avion în faţa conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta Bucureşti–Timişoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată la 23 martie 1983 pe ruta Bucureşti-Londra.

Înainte de 1989, Fabrica de Avioane Bucureşti, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip (plus două neterminate), find singurul avion comercial cu reacţie din Europa comunistă, cu excepţia URSS. Toate au fost cumparate de Tarom, care le-a exploatat incomplet, pentru că nu li s-a permis accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot. Proiectul ROMBAC prevedea a fi construite un număr total de 80 de avioane.