Paradox doborât. Americanii au reinventat pătrata

Autor: Alexandru Banu 16 oct. 2017 Știri auto
Paradox doborât. Americanii au reinventat pătrata

Cine a inventat roata? Unde şi când a apărut? Am scris aici despre inventatorii roţii şi perioada în care s-a întâmplat.

Wikipedia şi alte site-uri spun că roata ar fi apărut în perioada neolitică sau Epoca de Piatră (10.000-2.000 înainte de Hristos). Între 4.500 şi 3.300 au fost descoperite primele semne clare ale existenţei roţii în agricultură, olărit şi transport (axă cu două roţi). Alte dovezi mai vechi spun că roata ar fi fost inventată chiar prin anii 5.500 î.e.n. , în Mesopotamia (Siria de azi) cu bătaie în zona Indiei de azi.

Conform Wikipedia RO, în Caucaz s-au găsit morminte din 3.700 î.e.n. în care oamenii erau îngropaţi cu tot cu vehicule cu roţi. Cea mai veche reprezentare a unui vehicul cu patru roţi a fost găsită în zona Poloniei şi datează din 3.500 înainitea lui Hristos. La noi, în Europa, roata a apărut ca utilitate în anii 4.000 î.e.n. Dacă facem o medie a tuturor istorisilor, am spune că prin 3.000 î.e.n. e o estimare plauzibilă a perioadei în care s-a inventat roata. Acum 5.000 de ani ar fi răspunsul la întrebarea de la început.

Reinventatul roţii e o vorbă pe care o aruncăm atunci când încercăm să convingem pe cineva că nu e mare lucru să îndeplineşti o misiune, o sarcină. Sau când încercăm să găsim idei mai bune decât cea consacrată, eficientă.

Americanii nu gândesc însă ca noi, ei se bat cu pumnul în piept că pot reinventa lucrurile. Şi s-au gândit tocmai la una dintre invenţiile care au ajutat la evoluţia noastră poate la fel de mult ca focul. Fără roată am fi fost probabil tot prin Pleistocen, uneltind în adevăratul sens al cuvântului suliţe şi arme primordiale ca să ne prindem vânatul. Uitaţi-vă în jur nu veţi găsi nimic aproape nimic în producţia căruia să nu fie folosită o roată. Nu există. Simbol universal şi existential.

Dincolo de filosofie e exemplul palpabil. Muzeul de Matematicaă din New York a demonstrat că roţile pot fi pătrate dacă suprafaţa de rulare e complementară şi transformă mişcarea într-una similară celei făcute de un vehicul cu roti convenţionale. Adică rotunde. În acest caz şi altfel nu se poate, suprafaţa e ondulată. Astfel anulează mişcările neregulate ale roţilor pătrate şi se obţine mişcarea normală. Imaginaţi-vă aşa nişte drumuri. Ar fi avantaje? Probabil că da. Şi la fel ca-n viaţă, mereu ar exista şi un revers al medaliei. Deocamdată ne minunăm de această demonstraţie care contravine ideea noastră de roată. Extrapolând, niciodată să nu spui niciodată.

Iată AICI video cu roata pătrată şi funcţionarea ei

Autor Alexandru Banu

 

.

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide