ProMotor News: Tragem frâna de mână cu butonul apăsat sau nu?

Probabil toţi aplicăm frâna de mână ridicând maneta fără a ţine apăsat butonul în tot acest timp, mişcarea fiind un reflex.

 


Probabil toţi aplicăm frâna de mână ridicând maneta fără a ţine apăsat butonul în tot acest timp, mişcarea fiind un reflex.

Pe piaţă găsim maşini cu frână de mână clasică, acţionată printr-un levier, sau frână de mână electohidraulică, acţionată printr-un buton sau pedală.

Totuşi, în cazul maşinilor unde frâna de mână este clasică şi se actionează prin maneta poziţionată între scaune, este mai bine să o tragem cu sau fără butonul de deblocare apăsat?

Sunt instructori auto în România care îşi învaţă elevii să apese butonul levierului şi atunci când o ridică, nu doar când o coboară, pentru a evita uzura prematură a mecanismului. Asta în timp ce anumiţi constructori, precum Opel, îşi sfătuiesc clienţii în manual să acţioneze frâna de mână fără apăsarea butonului.

Primul lucru pe care îl remarci când acţionezi frâna de mână cu butonul apăsat, urmând să îl eliberezi când ai ajuns în zona dorită, este lipsa zgomotului. Totuşi, zgomotul poate acţiona şi ca o confirmare că ai acţionat frâna şi poate preveni accidente în cazul în care parcarea se face în pantă. Este adevărat că, în lipsa unei motivaţii tehnice, acţionarea manetei cu butonul ridicat poate creşte riscul de accidente. În cazul în care ne grăbim şi ne-am obişnuit cu lipsa sunetului putem omite să acţionăm maneta şi nu mai avem zgomotul acela care să ne confirme că am tras frâna de mână.

Zgomotul metalic, care pare că supune maşina unui chin, îi poate enerva pe unii şoferi, în timp ce pentru alţii sunetul reprezintă ceva ce simt nevoia să audă înainte să coboare din maşină pentru a se asigura că totul e în regulă.

(de la minutul 1:53)

 

Totuşi, nu este nimic anormal la acel zgomot. Dacă vrei să foloseşti butonul pentru a elimina sunetul poţi să o faci, dar dacă o faci pentru a elimina uzura prematură îţi cam pierzi timpul.

Acţionarea frânei de mână cu butonul apăsat se mai practică în diferite sporturi cu maşini sau la drifturi, unde activarea şi eliberarea ei trebuie să se facă într-un interval cât mai scurt.

Desigur, sunt mulţi factori de luat în calcul privind uzura componentelor frânei de mână precum numărul de acţionări, la ce o folosim, vârsta maşini, climatul şi altele. Însă, dacă ne referim la o utilizare normală, fără excese, putem spune că neapăsarea butonului la acţionarea frânei de mână produce o uzură insignifiantă componentelor şi ţine de preferinţele fiecăruia. Un lucru însă este foarte important: mereu să tragem frâna de mână când părăsim maşina.