Rusia se extinde până în 2011

Rusia ar putea deveni cea mai mare piaţă auto din Europa, până în 2011, unde modele învechite precum Lada şi Volga, mândria de altă-dată a industriei sovietice de profil, nu vor mai avea loc.

Rusia se extinde până în 2011 Rusia se extinde până în 2011
Importurile de maşini străine noi în Rusia au crescut cu 60% în prima jumătate a anului 2007, iar cele de vehicule second-hand cu 46%. Vânzările de maşini străine asamblate în Rusia au urcat cu 100%, în timp ce numărul de automobile ruseşti comercializate în aceeaşi perioadă a fost mai mic cu 23%.

"Este pentru prima oară în istoria modernă când vânzările de automobile ruseşti au scăzut atât de dramatic", a declarat Stanley Root, autorul studiului.

Declinul abrupt al vânzărilor de maşini ruseşti coincide cu efortul guvernului de a relansa activităţile producătorului autohton AvtoVAZ, prin restructurarea conducerii.

AvtoVAZ, simbol al industriei auto din Rusia, produce anual circa 750.000 de maşini şi are 150.000 de angajaţi, dar vânzările companiei au fost afectate de concurenţa dură provenită din partea brandurilor străine, de calitate superioară. După prăbuşirea comunismului, AvtoVAZ, care a produs practic acelaşi model de la lansarea sa, în 1970, a intrat sub controlul unor grupări criminale şi ulterior a fost preluată de omul de afaceri Boris Beresovsky, aflat în prezent în exil în Marea Britanie.

În anii 1990, ruşii au continuat să cumpere automobile Lada, în pofida calităţii slabe, ca urmare a preţului redus şi a reţelei dezvoltate de dealeri şi centre de service. Creşterea veniturilor şi a cotaţiei rublei i-a făcut însă pe ruşi să se orienteze către alte modele.

"Întărirea rublei este un factor important. Producătorii ruşi au traversat o perioadă dificilă. Nu numai că produc modele vechi, dar costurile de producţie au urcat în ultimii câţiva ani", a explicat Root.

Competitivitatea maşinilor ruseşti a scăzut la jumătate în raport cu alte mărci occidentale, faţă de acum cinci ani, a mai spus autorul raportului.

Producători internaţionali importanţi, precum Ford, Toyota şi Volkswagen au deschis linii de asamblare în Rusia sau au format parteneriate cu producători locali, investind în economia rusă peste două miliarde de dolari.

"Dezvoltarea acestei pieţei este în beneficiul statului rus. Fiecare şofer care cumpără un automobil nou, mai puţin poluant, este mai fericit", a spus Root. El a avertizat totuşi că dezvoltarea pieţei auto din Rusia poate fi afectată de riscuri politice, o potenţială criză a creditelor neperformante în sectorul bancar, precum şi de lipsa investiţiilor în infrastructura rutieră şi în spaţii de parcare.