Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

Autor: Oraan Mărculescu 10 dec. 2010 Știri auto
Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

În America de Nord, criza
auto
începe să devină doar un coşmar care se
risipeşte încet
. Totuşi, şocul crizei auto a fost unul
foarte mare, iar acum încep să apară informaţii care ne arată, de
fapt, gravitatea situaţiei pe piaţa auto americană.

Banca Federală (US Federal Reserve) a fost obligată să dea
publicităţii datele despre firmele care au fost ajutate şi sumele
care au fost pompate în acestea – deşi până acum a reuşit să
convingă Congresul American de necesitatea păstrării
confidenţialităţii acestor date.

Rezultatele sunt aproape stupefiante: guvernul federal a
ajutat firmele din America de Nord cu o sumă estimată la 3,3
trilioane USD
. Adică 3.300 de miliarde USD au fost pompaţi
în marile corporaţii din USA pentru a evita un crash total.

Din această sumă fabuloasă, industria auto a beneficiat
de o felie de „numai” 57,9 miliarde USD
. Oficial, publicul
a ştiut doar despre suma de 31,1 miliarde USD, bani de care au
beneficiat General Motors şi Chrysler – care, totuşi, nu au scăpat
de faliment.

Însă guvernul federal a direcţionat încă 26,8 miliarde
USD şi către Ford, BMW şi Toyota
, lucru care a fost ţinut
secret până în acest moment, pe motiv că aflarea realităţii crude
ar fi produs un efect de domino în toată industria auto, nu doar
din America de Nord.

Dacă, în mod normal, guvernul federal împrumută bani doar
băncilor, în situaţia dată de criză mondială s-a făcut o mare
excepţie, împrumuturile fiind acordate direct marilor
corporaţii
. Practic, în perioada octombrie 2008 – iunie
2009 Banca Federală a împrumutat cu 45,2 miliarde de dolari
diviziile financiare ale Ford, BMW, Chrysler şi Toyota.

În paralel, Banca Federală a împrumutat circa 13 miliarde USD
investitorilor dispuşi să cumpere acţiuni la marile companii auto,
pentru ca acestea să „rămână în joc”. De acest artificiu au
beneficiat mărci auto precum Ford, Chrysler, Nissan, Volkswagen,
Honda sau Hyundai
.

Conform Băncii Federale, constructorii care au primit aceste
ajutoare şi-au plătit datoriile înapoi până la această oră,
rămânând de recuperat o sumă de 2 miliarde USD, din revânzarea
acţiunilor.

Ce s-ar fi întâmplat dacă toţi constructorii auto ar fi apelat
la ajutoarele financiare acordate de Congres, cum s-a întâmplat cu
GM şi Chrysler? Guvernul Federal este de părere că
transparenţa ar fi fost fatală, iar neîncrederea de pe
pieţele financiare ar fi dus la prăbuşirea totală a
sistemului
.

Cu alte cuvinte, constructori ca Ford, BMW sau Toyota au tăcut,
au luat banii federalilor şi au reuşit să iasă la liman, în timp ce
adevărata gravitate a problemelor pe care le aveau era mult
diminuată
în ochii publicului şi, mai ales, ai Wall
Street-ului.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide