Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

Recent, Banca Federală a USA a fost forţată să dea publicităţii numele firmelor care au fost ajutate în timpul crizei financiare, precum şi sumele de care acestea au beneficiat. Cifrele sunt uriaşe.

Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

În America de Nord, crizaauto începe să devină doar un coşmar care serisipeşte încet. Totuşi, şocul crizei auto a fost unulfoarte mare, iar acum încep să apară informaţii care ne arată, defapt, gravitatea situaţiei pe piaţa auto americană.

Banca Federală (US Federal Reserve) a fost obligată să deapublicităţii datele despre firmele care au fost ajutate şi sumelecare au fost pompate în acestea - deşi până acum a reuşit săconvingă Congresul American de necesitatea păstrăriiconfidenţialităţii acestor date.

Rezultatele sunt aproape stupefiante: guvernul federal aajutat firmele din America de Nord cu o sumă estimată la 3,3trilioane USD. Adică 3.300 de miliarde USD au fost pompaţiîn marile corporaţii din USA pentru a evita un crash total.

Din această sumă fabuloasă, industria auto a beneficiatde o felie de "numai" 57,9 miliarde USD. Oficial, publicula ştiut doar despre suma de 31,1 miliarde USD, bani de care aubeneficiat General Motors şi Chrysler - care, totuşi, nu au scăpatde faliment.

Însă guvernul federal a direcţionat încă 26,8 miliardeUSD şi către Ford, BMW şi Toyota, lucru care a fost ţinutsecret până în acest moment, pe motiv că aflarea realităţii crudear fi produs un efect de domino în toată industria auto, nu doardin America de Nord.

Dacă, în mod normal, guvernul federal împrumută bani doarbăncilor, în situaţia dată de criză mondială s-a făcut o mareexcepţie, împrumuturile fiind acordate direct marilorcorporaţii. Practic, în perioada octombrie 2008 - iunie2009 Banca Federală a împrumutat cu 45,2 miliarde de dolaridiviziile financiare ale Ford, BMW, Chrysler şi Toyota.

În paralel, Banca Federală a împrumutat circa 13 miliarde USDinvestitorilor dispuşi să cumpere acţiuni la marile companii auto,pentru ca acestea să "rămână în joc". De acest artificiu aubeneficiat mărci auto precum Ford, Chrysler, Nissan, Volkswagen,Honda sau Hyundai.

Conform Băncii Federale, constructorii care au primit acesteajutoare şi-au plătit datoriile înapoi până la această oră,rămânând de recuperat o sumă de 2 miliarde USD, din revânzareaacţiunilor.

Ce s-ar fi întâmplat dacă toţi constructorii auto ar fi apelatla ajutoarele financiare acordate de Congres, cum s-a întâmplat cuGM şi Chrysler? Guvernul Federal este de părere cătransparenţa ar fi fost fatală, iar neîncrederea de pepieţele financiare ar fi dus la prăbuşirea totală asistemului.

Cu alte cuvinte, constructori ca Ford, BMW sau Toyota au tăcut,au luat banii federalilor şi au reuşit să iasă la liman, în timp ceadevărata gravitate a problemelor pe care le aveau era multdiminuată în ochii publicului şi, mai ales, ai WallStreet-ului.