SIAB 2007

Este mai mare decît Salonul de la Budapesta, însă nu se compară cu Saloanele de la Frankfurt ori Paris, care dau tonul în industria automotive. Cu toate acestea, SIAB a avut parte de premiere internaţionale şi concepte. Şi nu în ultimul rând de hostesse, care s-au dovedit a fi mai atrăgătoare chiar şi decît automobilele prezentate.

SIAB 2007 SIAB 2007

Cea de-a şasea ediţie a Salonului Internaţional Auto de la Bucureşti nu s-a mai desfăşurat la Romaero Băneasa, ci în curtea fostului Metro Otopeni, companie din care omul de afaceri Ion Ţiriac deţine 15%. Astfel, după ce au lipsit la ediţiile precedente, mărcile grupului Ţiriac, Ford, Hyundai, Mitsubishi, Volvo, Jaguar, Land Rover, ca şi şi cele ale grupurilor Daimler şi Chrysler (reprezentate pînă anul trecut tot de Ţiriac Auto) şi-au făcut intrarea în scenă.

Numărul expozanţilor a crescut, cel al suprafeţei de expunere s-a mărit, ca şi cel al automobilelor expuse. Aproape 200 de companii au răspuns “Prezent”, peste 50 dintre ele fiind firme auto. Ele au adus în standuri 250 de automobile, 50 de premiere naţionale, una mondială şi patru concepte, prezentate la ediţiile din anii trecuţi ale saloanelor (cu adevărat) internaţionale. Dar nu trebuie uitat faptul că SIAB se încadrează în “liga” secundă a saloanelor europene, după Paris şi Frankfurt, deşi înaintea celor organizate la Istanbul şi Budapesta.

Reprezentanţii companiei AMC APIA Expo, organizatorul SIAB, estimau înainte de debutul Salonului un număr de vizitatori cuprins între 250.000 (cîţi a înregistrat ediţia precedentă) şi 300.000, dintre care 75% bucureşteni şi 25% din provincie. Dacă luăm în calcul preţul de aproximativ 5 euro al biletului de intrare, încasările de pe urma vizitatorilor ar fi putut ajunge la 1,5 milioane de euro. Iar în ceea ce priveşte presa, în dimineaţa primei zile erau deja acreditaţi peste 1.100 de jurnalişti, dintre care însă doar cîţiva străini. Dar, în final, după ce s-au contabilizat toţi vizitatorii, s-a constatat că numărul acestora a fost aproape identic cu cel al ediţiei precedente. Adică 250.000. Nu e foarte rău pentru un Salon Auto “la cort”.

În ziua în care s-a încheiat evenimentul, organizatorii au şi comunicat preţurile de închiriere. Minimul a fost de 50 de euro pe metrul pătrat, în timp ce standurile mai bine plasate au plătit până la 90 de euro/mp.
Suprafaţa de expunere a fost de 50.000 de metri pătraţi, cu o treime mai mare decît la ediţia precedentă, desfăşurată la Romaero Băneasa.

În termeni financiari, SIAB 2007 a fost cu 10% mai puţin profitabil şi cu 30% mai scump decît precedentul, în special din cauza cortului (sau a “structurii uşoare”, cum a fost descris acesta de către organizatori).
Dacă se iau în calcul preţul mediu – de 70 de euro pe metru pătrat – al chiriei percepute de către organizatori la ediţia anterioară şi creşterea din 2007, de pe urma închirierii standurilor încasările au fost de aproximativ 3,5 milioane de euro. Aşadar, putem deja vorbi de încasări de pînă la 4,75 milioane de euro de pe urma vizitatorilor şi a expozanţilor, dintre care 1,25 de milioane de euro numai din vânzarea de bilete, fără a mai lua în calcul locurile de parcare.

Cum era de aşteptat, Porsche România, cel mai mare importator de la noi, a avut şi cea mai mare suprafaţă de expunere: aproximativ 3.000 de metri pătraţi. Şi tot cum era de aşteptat, acesta a fost şi cel mai scump stand. Costul pe metru pătrat (construcţia, nu închirierea) a fost de 445 de euro, potrivit lui Brent Valmar, preşedintele Porsche România, sumă la care se adaugă cea de închiriere, de 90 de euro. Rezultatul: 1,6 milioane de euro cheltuieli de participare pentru Porsche România, pentru toate cele şase standuri. Prin comparaţie, standul BMW, de 800 mp, a costat (fără chirie) 200.000 de euro, în condiţiile în care valoarea maşinilor prezentate a fost de 700.000 de euro, fără TVA, desigur.

Citeşte mai departe în pagina următoare »