Te lasă ambreiajul? Iată primele indicii şi cum să le foloseşti ca să nu dai faliment

Discul de ambreiaj este o componentă a maşinii care se uzează...

Te lasă ambreiajul? Iată primele indicii şi cum să le foloseşti ca să nu dai faliment Te lasă ambreiajul? Iată primele indicii şi cum să le foloseşti ca să nu dai faliment

 


Discul de ambreiaj este o componentă a maşinii care se uzează atât din cauza deselor opriri şi porniri pe care şoferii sunt nevoiţi să le facă, cât şi a neştiinţei sau ignoraţei acestora. Problema nu ar fi atât de dureroasă dacă nu s-ar transforma în costuri mari cu reparaţia. Partea bună este că ele pot fi evitate. 

Cea mai frecventă greşeală este neridicarea completă a ambreiajului la schimbările de trepte. A existat un caz în care proprietarul s-a prezentat la service cu ambreiajul uzat deşi circulase cu el mai puţin de 10.000 de km. Asta pentru că nu ridica complet piciorul de pe ambreiaj, astfel l-a frecat până l-a distrus.

O altă greşeală este făcută de cei care stau cu piciorul pe ambreiaj la semafor. Astfel se distruge rulmentul de presiune, care va începe să “fluiere”, iar în acest fel va trebui schimbat întreg kitul de ambreiaj.

”Simptome” că e pe cale să te lase ambreiajul

Dacă deja e prea târziu şi crezi că ai probleme cu ambreiajul, acestea sunt câteva ”simptome”:

1. Patinarea de ambreiaj

Aceasta se manifestă prin mărirea lentă a vitezei la accelerare şi un miros specific de garnitură arsă. Transmisia nu mai este conectată perfect cu motorul, şi chiar dacă pedala de aceleraţie este călcată motorul se turează în gol, iar viteza maşinii creşte foarte puţin.

2. Zgomot nefiresc

Zgmotoul poate surveni din uzarea volantei cu masă dublă, deformarea discului de frecare sau chiar un simplu defect de montaj. În aceste cazuri se recomandă apelarea la un service autorizat pentru o diagnoză eficientă.

3. Cedarea cilindrului hidraulic

Prezenţa umezelii sub pedală, pe mochetă sau la motor în zona pompei hidraulice e semn că cilindrul hidraulic e pe cale să cedeze. Acesta trebuie schimbat deoarece riscaţi să te trezeşti fără pedala de ambreiaj şi cu tot lichidul scurs.

4. Nu intră în viteză la rece

Dacă se întamplă acest lucru înseamnă că placa de presiune nu mai lucrează aşa cum trebuie şi nu decuplează volanta complet de ambreiaj.

5. Poziţie anormală a pedalei de ambreiaj

Dacă pedala este prea sus înseamnă că s-au uzat placa şi discul, dacă este prea jos s-a blocat rulmentul sau pârghia, poate fi moale sau tare când presiunea din sistemul hidraulic începe să scadă, sau pur şi simplu pedala poate să se blocheze. 

Cum ne protejăm 

Ambreiajul este o piesă destul de delicată care nu trebuie să patineze decât puţin, la plecarea de pe loc şi la schimbarea treptelor, aşa că ţine cont de aceste sfaturi pentru a nu fi obligat să treci des pe la service.

  • Nu elibera brusc pedala când cutia se află într-una din viteze şi pedala de acceleraţie este la podea;
  • Pedala trebuie apăsată întotdeauna până la capăt când efectuezi schimbarea de viteză;
  • Nu ţine piciorul pe pedala de ambreiaj la semafor sau în ambuteiaje;
  • Efectuează reparaţiile doar la service-uri autorizate;
  • Nu pleca de pe loc folosind trepte de viteză superioare;
  • Evită suprasolicitarea ambreiajului prin tractarea sau urcarea de pante abrupt