Trimitem roboţi pe Marte şi-i încălţăm cu roţi din anul 500 după Hristos

Vulcanizările vor da faliment

Trimitem roboţi pe Marte şi-i încălţăm cu roţi din anul 500 după Hristos Trimitem roboţi pe Marte şi-i încălţăm cu roţi din anul 500 după Hristos

Ştiţi că NASA are acele maşinuţe pe care le trimite pe Marte. Ca să facă o singură mişcare, comanda are nevoie de un semnal în formatul unei linii de program căreia îi ia şi zile întregi ca să ajungă pe Planeta Roşie. În câţiva ani, rover-ul face câţiva kilometri. Deşi NASA foloseşte cele mai bune materiale din Univers în industrioa spaţială, atmosfera complet diferită de cea de pe Pământ alterează crunt anumite componente. Unele dintre ele şi principalele afectate sunt roţile. Degeaba ai o maşină funcţională dacă nu poate face contactul cu solul.

Cauciucurile unui rover sunt praf după numai câteva zeci de kilometri, dar 5 ani de stat la temperaturi de -60 de grade şi 95% dioxid de carbon. Aşa că americanii caută mereu soluţii pentru rezolvarea unei probleme care transformă Marte într-un cimitir de rovere din cauza unui cost relativ redus al cauciucurilor în comparaţie cu celelalte subansamble. Acum, NASA are o soluţie care ne surprinde. Dacă tot ne chinuim să inventăm compoziţi şi texturi rezistente în atmosfere severe precum cea de Marte, iată că soluţia vine 50% de la Imperiul Roman. Este vorba de Evul Mediu în care armurile erau făcute dintr-o ţesătură rezistentă la obiectele contondente ascuţite din acea perioadă.

Aliajul din care e făcută ţesătura rezistentă care ar trebui să înlocuiască formatul clasic al pneului este nichel-titan. Ştim că titanul este un metal foarte rezistent cu densitate mică, în consecinţă foare uşor. Structura texturii vedeţi că e fix ca o ţesătură din vremea războaielor în care se foloseau armuri. Cele două metale au fost alese pentru compoziţia finală pentru că se pot deforma cu până la 10% fără să se deformeze. Glenn Research Center, dezvoltatorul acestui material pentru cacuciucurile vehiculelor trimise pe Marte spune că nichelul şi titanul formează un aliaj cu "memorie", superelastic, astfel evitându-se total deformarea plastică.

Cauciucurile pot avea aplicabilitate şi în industria de maşini, dar suntem încă departe de momentul în care maşinile noastre vor arăta ca luptătorii din Evul Mediu. NASA este departe chiar şi de dotarea rover-ului cu asemenea roţi din aliaj nichel titan ţesute ca armurile unor soldaţi romani. 

Autor Alexandru Banu