Turul României în 24 de ore cu Nissan X-Trail. Ce au de zis echipele

După ore multe şi bune de somn odihnitor (în propriile paturi), este timpul pentru un testimonial al băieţilor care s-au grupat în echipele participante în Turul României în 24 de ore.

Turul României în 24 de ore cu Nissan X-Trail. Ce au de zis echipele Turul României în 24 de ore cu Nissan X-Trail. Ce au de zis echipele

Proiectul Turul României în 24 de ore a fost, pe cât de captivant, pe atât de obositor - dovada clară fiind feţele redactorilor după ce s-au întors la bază. Însă între timp şi-au revenit în simţuri şi ne povestesc, succint, cum a decurs această competiţie pentru ei. 

Iulian Dnistran (echipa EST): Toate calculele dinaintea cursei spuneau că, în cel mai bun caz, urma să ajungem la final cu 30 de minute înainte de termen. Dar nu mi-am imaginat niciodată că am putea face nebunia asta de tur în mai puţin de 22 de ore. A fost foarte obositor, dar a meritat. Am demonstrat că se poate, dar asta nu înseamnă că infrastructura din România ne-a făcut treaba prea uşoară. Din cei peste 1.700 km parcurşi, mai puţin de 200 au fost pe autostradă, iar marcajele reflectorizante au fost de negăsit (cu excepţia unei porţiuni scurte după Craiova spre Bucureşti). Nimeni nu a mai făcut asta vreodată şi sunt foarte fericit că am făcut parte din echipa care a scris istorie.

Tudor Rus (echipa EST): O încercare de anvergura Turului României în 24 de ore îţi va da din start sceptici, dar şi susţinători. Indiferent în ce proporţie îi ai, totul se reduce la ce faci premergător şi în timpul cursei. Nimic altceva nu mai contează din momentul în care apeşi prima dată pe acceleraţie şi computerul de bord începe să înregistreze centimetru cu centimetru, metru cu metru, kilometru cu kilometru. Distanţă cu care începi să te baţi încă din timpul planificării, responsabilitate pe care Iulian a orchestrat-o impecabil şi pe care am putut, toţi trei, să o executăm întocmai în stilul propriu. Din punctul meu de vedere echipa a funcţionat ceas. În maşina noastră s-a râs mult pe suta de kilometri şi s-a „bombănit” poate la fel de mult vis-a-vis de felul cum funcţionează traficul în România, dar ne-am făcut treaba. Aşa cum o facem mereu.

Competiţia asta a fost la fel ca pizza caldă primită de la Echipa Vest în momentul întâlnirii pe traseu: ştii sigur că vei avea felii de vreme urâtă, felii cu ceaţă şi felii cu oboseală şi puseuri de energie, felii cu semafoare şi cu radare absurde sau ambuteiaje, felii cu vehicule nesemnalizate şi piloţi de ocazie. Problema e că nu ştii ce sos primeşti. Sosul e norocul, iar juniorii au avut parte de mai mult, însă seniorii au compensat cu fair-play şi, cred eu, cu ceva mai multă concentrare ne puteau pune probleme dacă reuşeau să parcurgă traseul în cele 24 de ore regulamentare. Puteţi să-mi spuneţi trei zile la rând că sună a clişeu, dar azi toată lumea a câştigat. Am şi un citat pentru asta. „First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win”.

Andrei Ştirbu (echipa EST): Nu-mi vine în minte nicio situaţie care să-mi fi adus mai multă satisfacţie în final decât a făcut-o experienţa Turul României. Şi abia ce m-am trezit, după un somn de 14 ore, deci am mintea limpede. Cât timp am stat în oricare alt loc decât cel al şoferului, am lecturat coechipierilor sfaturile din comentariile primite de la cei care ne-au urmărit şi am răspuns, pe cât posibil, fanilor prezenţi acolo. Am avut - literalmente - o grămadă de Red Bull cu noi, însă cea mai multă energie am recuperat-o din mesajele de susţinere primite de la fanii ProMotor. Pe timpul zilei, ei au fost „bateria” noastră.

Oraan Mărculescu (echipa VEST): Proiectul a fost un succes, deoarece a arătat cum se poate face un astfel de tur în două situaţii antagonice. În ce ne priveşte pe noi, sunt mândru că am făcut echipă cu Andrei şi Dan, se vede că am lucrat mult împreună şi ştim să facem o echipă închegată (mai mult sau mai puţin, na, nu suntem soul-mates perfecţi...). Mă bucur că juniorii s-au descurcat excelent şi pun pariu că norocul nu are ponderea cea mai mare în rezultatul lor (na, ar fi fost interesant de văzut cum s-ar fi descurcat în locul nostru, dar pun pariu că ar fi ieşit mai mult decât onorabil din încercare).

Dan Vache (echipa VEST)Turul României, o provocare la care am răspuns DA cu zâmbetul pe buze. O experienţă unică, plăcută şi periculoasă, dar pe care aş repeta-o oricând. Chiar dacă nu am câştigat competiţia, ne simţim totuşi nişte câştigători în sufletele noastre, doar pentru curajul de a conduce timp de 24 de ore pe şoselele (periculoase) din România. Mulţumim colegilor de trafic care nu ne-au creat emoţii. La cât mai multe drumuri bune!

Andrei Nan (echipa VEST): În astfel de situaţii, aş fi spus că experienţa echipelor contează cel mai mult. Iar „juniorii” din echipa EST au demonstrat că sunt gata să răspundă oricărei provocări. Ghinionul nostru a făcut ca diferenţa la finiş să fie considerabil de mare - mi-ar fi plăcut să păstrăm suspansul până mai aproape de final. Asta nu înseamnă, totuşi, că aş mai fi dispus s-o fac încă o dată. Este obositor şi periculos şi nu aş sfătui pe nimeni s-o facă din pură curiozitate. 

Adrian Mihălţianu (redactor-şef ProMotor): Am avut o idee nebună în urmă cu doi ani, iar la un moment dat am găsti şase nebuni frumoşi dispuşi să o pună în practică. Precum şi sprijin din partea unui producător de maşini suficient de încrezător în propriile maşini ca să le pună la dispoziţie pentru mers aproape non-stop, timp de 24 de ore şi 1.700 de kilometri prin România. Nissan X-Trail ne-a ajutat să facem această nebunie, dar cele două echipe au arătat că pot duce la capăt o aventură care a avut gradul ei de risc, aşa cum se întâmplă cu orice deplasare pe drumurile din România, fără a păţi însă ceva pe drum.

Mi-ar fi plăcut ca această tură să includă mult mai multe oraşe şi să fie cu riscurile reduse la jumătate - asta s-ar fi întâmplat dacă am fi avut, de exemplu, autostrăzi care să lege toate provinciile istorice româneşti prin care s-a trecut, sau măcar drumuri express, pe care să nu ai de-a face cu căruţaşi, cu lipsă de vizibilitate, cu gropi sau cu toate celelalte nefăcute pe care ţi le aruncă în faţă România. Băieţii noştri au mers 24 de ore, conducând cu schimbul, aşa cum fac însă zi de zi mii de şoferi profesionişti în România. Riscurile la care s-au expus nu sunt mai mari decât cele la care se expun zilnic miile de şoferi profesionişti care sunt obligaţi să ducă, contra cronometru, marfa dintr-un colţ al ţării în altul. Au învăţat să respecte TIR-iştii şi ceilalţi şoferi care îşi petrec zilele şi anii pe drum. Mai presus de toate, am învăţat cu toţii că un proiect care pentru noi este spectaculos, pentru mii de români este o corvoadă zilnică, care îi face să fie solidari. Am învăţat şi că ne putem baza pe o comunitate formidabilă - peste 440 de răspunsuri din partea voastră, cu sfaturi, cu îndemnuri, cu încurajări, toate ne-au demonstrat că ştim să fim uniţi atunci când ne propunem să facem ceva împreună.

Sper din toată inima ca, peste 10 de ani, să repetăm figura. Dar atunci drumurile din România să ne permită să facem turul României în vreo 15 ore, restul petrecându-le la somn. E o provocare pe care o arunc, de data asta, nu unui producător de maşini, ci autorităţilor. România e frumoasă. Oare nu merită să ne şi bucurăm de ea?

Cu toate că a face atâta amar de drum dintr-o singură încercare nu este un lucru uşor, cea mai grea parte cu care se confruntă echipele acum este desemnarea câştigătorilor din rândul fanilor ProMotor - aceştia vor fi nominalizaţi luni, 27 octombrie. 

UPDATE: Câştigătorii celor două navigatoare GPS Prestigio sunt Dipsan Dan şi Alexandru Pal. Premiul special, un DVR auto Prestigio, merge către Liviu Brata. Vă mulţumim tuturor pentru sprijin!