Vector W8 - supercarul american care a băgat spaima în Ferrari, Lamborghini sau Porsche

În 1990, americanii ameninţau lumea supercarurilor cu o maşină demenţială la vremea ei: Vector W8. Din păcate, cariera sa a fost foarte scurtă - chiar dacă ”răgetul” său a atras, pentru moment, atenţia tuturor marilor producători de maşini supersport.

Începutul anilor '90 a fost un teren perfect pentru lupta orgoliilor - în special în ce priveşte doborârea recordurilor de viteză maximă pentru maşinile de serie. După ce supercarul britanic McLaren F1 a atins, în 1988, viteza de 391 km/h, fiind încoronat cu titulatura de cea mai rapidă maşină de serie, o firmă americană foarte puţin cunoscută a hotărât să-i ”fure” acest titlu modelului englez.

Este vorba despre Vector W8, model conceput de antreprenorul şi inventatorul Gerald Wiegert (de aici provine litera ”W”) împreună cu David Kostka, aceştia punându-şi în această maşină toată experienţa în materie de ambarcaţiuni şi aparate de zbor.

Vector W8 a fost, pentru câteva momente, vedeta incontestabilă a lumii auto

Vector Motors a fost fondată în 1978, în California, dar numai în 1989, odată cu apariţia lui W8, mica marcă americană a reuşit să se bucure de atenţia publicului pe plan mondial. Şi asta deoarece un model de preserie a atins viteza maximă de 389 km/h pe pista de sare la Bonneville Salt Flats, devenind semi-oficial cea mai rapidă maşină de producţie de pe planetă.

Modelul de serie, însă, se lăuda cu o viteză maximă de ”numai” 354 km/h, fiind diferit tehnic de maşina folosită la Bonneville. Chiar şi aşa, Vector W8 era mai rapid decât modelele Ferrari, Lamborghini sau Porsche ale vremii, fiind o adevărată delicatesă pentru cine avea de cheltuit aproape o jumătate de milion de dolari.

Vector W8 era o maşină foarte aerodinamică pentru anii '90, dar şi curios de bine finisată pentru o maşină americană

Designul maşinii era inspirat, evident, din lumea aeronautică, ba chiar şi unele soluţii tehnice erau împrumutate din acest domeniu - de exemplu panourile de firbă de carbon şi Kevlar ale panourilor caroseriei, care ”îmbrăcau” un şasiu din aluminiu. Mai mult, specialiştii vremii considerau că finisarea şi calitatea asamblării lui Vector W8 erau mult peste ce ofereau cei mai titraţi producători ai vremii.

Motorul maşinii de serie era un V8 de origine Chevrolet, având 5,7 litri şi fiind dotat cu două turbocompresoare de mari dimensiuni, ceea ce însemna o putere maximă de 650 CP, precum şi un cuplu maxim de 880 Nm. Suficient pentru ca demarajul 0-100 km/h să fie de numai 4,2 secunde, puterea fiind transmisă roţilor spate printr-o cutie automată cu 3 trepte.

Vector V8 avea un motor Chevrolet dotat cu două turbine, care, putea dezvolta o putere aproape dublă faţă de datele teoretice

De altfel, pe dinamometru cei de la Road&Track au obţinut o valoare de 1.200 CP pentru acest motor, iar coeficientul aerodinamic de numai 0,32 îi conferea multe atuuri maşinii la viteză ameţitoare.

Primul client al lui Vector W8 a fost prinţul Khalid al Arabiei Saudite, care şi-a primit maşina în septembrie 1990. Până în 1992, Vector W8 a mai fost construit în 16 exemplare, aşa încât producţia totală a maşinii se cifrează la doar 17 exemplare, la care se mai adaugă cele două prototipuri iniţiale.

Preţul de aproape 500.000 USD era unul just pentru performanţele şi look-ul SF ale lui Vector W8. Azi valoarea sa e mult mai mare, evident

Prin urmare, nu e de mirare că valoarea unui Vector W8 este foarte mare în acest moment: un exemplar în bune condiţii poate depăşi un milion de euro. Chiar în luna august a acestui an urmează să fie scos un Vector W8 la licitaţie, preţul de pornire fiind de 250.000 de euro.