Am stat de vorbă cu Beatrice Foucher, ”mama” lui Renault Zoe, copilul teribil al lumii auto

Autor: Oraan Mărculescu 30 oct. 2012 Opinii

ProMotor: Credeţi că maşinile electrice reprezintă cu adevărat viitorul?

B. Foucher: Sunt la început, dar simt că ele sunt viitorul. Unii sunt gata să le cumpere chiar acum, dar e clar că trebuie să facem eforturi pentru a convinge mai multă lume să ia în seamă maşinile electrice.

Sunt multe întrebări şi temeri legate de maşinile electrice: e oportună o astfel de achiziţie, e de încredere tehnologia, am unde să încarc bateriile, cât mă costă întreţinerea… Ne lovim de multă reticenţă, dar sunt sigură că le vom răspunde mulţumitor tuturor şi îi vom convinge pe oameni că maşina electrică este cea mai bună alternativă.

ProMotor: Cum de aţi reuşit să obţineţi un preţ aşa de mic pentru o maşină electrică, în cazul lui Zoe (13.700 euro în Franţa, după deducerea bonusului guvernamental de 7.000 euro)?

B. Foucher: Cred că principalul aspect ţine de tehnologia abordabilă, obţinută printr-o lungă muncă de cercetare şi experimentare a inginerilor Renault. Apoi am venit cu ideea de a oferi separat bateriile, într-un plan de închiriere – astfel, preţul maşinii coboară foarte mult, iar noi putem să-i oferim clientului garanţia că bateriile sunt de cea mai bună calitate.

Practic, Renault Zoe are un preţ foarte tentant chiar şi în comparaţie cu maşinile similare cu motoare termice, în timp ce, faţă de competiţie, Zoe stă mult mai bine din punct de vedere al bugetului.

Un alt aspect important îl reprezintă, fără îndoială, designul maşinii. Zoe arată proaspăt şi modern, iar interiorul e plăcut şi e o continuare logică a exteriorului ca stil. Aspectul maşinii era deja conceput în linii mari, dar Laurens van den Acker, noul designer-şef Renault, a retuşat câteva aspecte esenţiale ale maşinii

Cred că am reuşit să aplicăm foarte bine o regulă importantă în industria auto: să adaugi valoare în locurile care contează pentru client, la care acesta este sensibil. Aşa încât ne-am concentrat pe realizarea unui sistem multimedia plăcut, cu un ecran mare şi util, sau pe crearea unei planşe de bord stilate, ba chiar am acordat o atenţie deosebită formei farurilor, deoarece ”privirea” unei maşini influenţează mult impresiile multor clienţi.

ProMotor: Câte maşini credeţi că veţi vinde în Europa?

B. Foucher: Chiar nu ştiu, dar sper că vom vinde mult mai multe decât acum. Obiectivul meu principal este de a creşte notorietatea maşinilor electrice în faţa publicului. Iar pentru asta e necesar ca oamenii să vadă maşinile în realitate, circulând pe străzile oraşelor.

Pentru moment, imaginea Renault ca lider în domeniul maşinilor electrice este foarte bună, dar pasul următor este de a-i face pe oameni să înţeleagă avantajele reale ale acestor maşini electrice. Şi cred că am o sarcină foarte grea, dar care va şi foarte antrenantă.

ProMotor: Aveţi în plan abordarea soluţiei ”range extender” pentru maşinile electrice Renault?

B. Foucher: Nu. Cel puţin nu acum sau în perioada imediat următoare. Motivul este simplu: consider că sunt suficient de mulţi clienţi cărora Renault Zoe le oferă exact ceea ce vor pentru utilizarea zilnică. Sunt genul de clienţi care au nevoie foarte rar ca maşina să le ofere o autonomie de sute de kilometri.

Prin urmare, un sistem range-extender ar fi inutil în cea mai mare parte a timpului, iar masa suplimentară de câteva zeci de kilograme pe care un astfel de sistem ar presupune-o ar afecta autonomia de zi cu zi a maşinii.

Consider că succesul unei maşini ţine de adaptarea la nevoile specifice ale clienţilor. E o regulă care se aplică atât maşinilor electrice, dar şi celor cu motoare convenţionale. Dacă în 90% din timp nu ai nevoie de sistemul range-extender, atunci la ce bun să creşti costurile?

ProMotor: Credeţi că maşinile electrice se adresează mai mult publicului feminin?

B. Foucher: Nu cred că faptul că sunt femeie stă la baza promovării mele în această funcţie. Dar aş spune că femeile dau dovadă de mai mult sentiment şi, de ce nu, intuiţie în legătură cu doleanţele clienţilor, de aceea în proiectul Renault Zoe sunt implicate multe femei.

Poate de aceea Zoe pare mai atractivă pentru publicul feminin, deşi e o maşină dedicată tuturor categoriilor de clienţi. Pe lângă asta, să nu uităm că maşina poartă semnătura bunului-gust în materie de design demonstrat de Laurens van den Acker.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ca o observaţie personală, sunt foarte nerăbdător să testez noul Renault Zoe. În primul rând, pentru că sunt un fan al maşinilor electrice, lucru pe care îl recunosc cinstit. Apoi pentru că, într-adevăr, Zoe e o maşină drăguţă, chiar dacă puţin cam efeminată pentru gusturile mele.

Nu în ultimul rând, m-a surprins caracterul practic al lui Zoe. Nu e o bubulină de oraş îngrămădită, ci oferă un spaţiu interior la nivelul noului Renault Clio – de altfel şi lungimea celor două modele este cam aceeaşi: 4.084 mm Zoe, respectiv 4.062 mm Clio.

Ca să vă faceţi o idee, ampatamentul lui Zoe, de 2.588 mm, este cu doar 1 mm mai mic decât ampatamentul lui Clio… Iar portbagajul lui Zoe se laudă cu o capacitate de 338 litri, faţă de 300 litri la Clio. Cât despre confortul şi spaţiul interior, Zoe nu e mai prejos decât fratele cu motoare convenţionale.

Trecând de aceste caracteristici, preţul maşinii mi se pare un atu greu de combătut. Chiar dacă mulţi arată cu degetul faptul că bateria nu e inclusă în preţ, consider foarte bună ideea celor de la Renault, cu diverse ”abonamente” pentru baterii, care, pe o perioadă de câţiva ani, nu ridică preţul aşa de mult, iar costurile generale ajung să fie mai mult decât acceptabile (citiţi şi un scurt calcul de amortizare teoretică între Zoe şi vechiul Clio).

În plus, aştept cu nerăbdare detalii despre programul special de rent-a-car pe care îl va propune Renault clienţilor de Zoe. Pricipial, când vei avea nevoie să pleci la drum lung, vei beneficia de un model cu motor convenţional (Clio, Megane sau alt model), care poate fi alimentat de la orice benzinărie de pe drum. Repet, nu cunosc încă detalii, dar sper să le aflăm în curând.

În concluzie, chiar dacă România e o piaţă cu adevărat imatură pentru maşinile electrice şi chiar dacă Renault Zoe nu e de natură să le satisfacă cerinţele celor mai mulţi clienţi români în acest moment, eu mă număr printre fanii acestei maşini.

Şi sunt sigur că există suficienţi clienţi (dar mai ales cliente) cărora Zoe li se potriveşte mai mult decât ar crede la prima vedere. Totul este să nu se lase pradă ideilor preconcepute şi să se informeze mai bine despre ce înseamnă avantajele (şi, de ce nu, dezavantajele) unei maşini electrice.

Pentru că sunt sigur că, dacă Renault Zoe va avea succesul pe care îl merită, va reprezenta impulsul pe care industria auto îl aşteaptă de prea multă vreme pentru a ”deschide robinetul” producţiei reale de masă a maşinilor electrice.

De aceea, concluzia mea despre Renault Zoe o puteţi auzi DÂND CLICK AICI.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide