De ce este vitala degivrarea pe timp de iarnă

Zilele trecute s-a petrecut un eveniment rarisim, unul care vine o dată pe an. Iarna. Dar iarna grea nu a venit încă. Aşa că, dacă urmează să zbori în următoarele luni, ia aminte.

De ce este vitala degivrarea pe timp de iarnă De ce este vitala degivrarea pe timp de iarnă

Avioanele întârzie, aşa că reporterii fac ce trebuie. Vin laaeroport. Intru în aerogara aglomerată de aerul sufocant şi nerviipasagerilor obosiţi, întârziaţi, enervaţi: "Ce bine că aţi venit.Poate acum plecăm şi noi!" "De ce, doamnă? Credeţi că pot eu să daujos gheaţa de pe avioane?" Femeia ridică din umeri şi zâmbeştetrist. Îşi dă seama că nevoia ei de a pleca se loveşte de ceva preamare ca să poată fi surmontat omeneşte. Natura.

Ca să fii tu cel mai deştept din gaşcă şi să ştii de ce se dă cufurtunul iarna pe avioane, îţi spun motivele adevărate pentru careîntârzie avioanele iarna pe aeroporturi. Hai să nu o dăm întruisme, că iarna ninge, e ceaţă şi bla bla... Prima zi cu zboruriîngreunate a lăsat la sol peste 5.000 de români. Iarna grea nu avenit încă. Aşa că, dacă urmează să zbori în următoarele luni, iaaminte.

Există reguli stricte în aviaţie. Reguli care fac ca numărulaccidentelor mortale să fie cel mai mic dintre toate modurile detransport. Mai pe româneşte, ai o şansă la un milion să mori cândzbori în timp ce peste 2.000 de români mor anuale pe şosele. De laBaloteşti nu am mai avut accidente mortale cu avioane comerciale.Nu-i aşa că regulile de siguranţă sunt bune?

Pe timp de iarnă, zborul se supune unor reguli mai stricte decâtpe timpul verii. Pista trebuie să fie curăţată de zăpadă, avionuldegivrat, vizibilitatea acceptabilă. Asta ştim deja. Piloţii,aeronavele şi pistele mai trebuie însă certificate în funcţie decondiţiile meteo. Se munceşte la foc continuu pe platforme pentrudeszăpezire, cu oameni care abia ajung la somn. Vântul puternicmută zăpada la loc de unde tocmai a fost curăţată când e viscol. Emare T mare C mare...

Există însă şi momente când trebuie să îţi urmăreşti drepturile.Sunt afişate obligatoriu prin aeroporturi. Citeşte-le bine. Nu îilăsa să scape basma curată atunci când te-au lăsat nejustificat lasol.

Călătorii experimentaţi nu fac, însă, scandal când stau chiar şicâteva zile în aşteptarea redeschiderii zborurilor. Dorm pe bagajeîmpreună cu copiii în aşteptarea unei veşti bune. Asta trebuie săînveţi şi tu. Că atunci când aştepţi un zbor întârziat, nuscandalul este soluţia.

Am fost martorul unui incident aproape incredibil acum vreo douăierni, când pasagerii urlau la reprezentantul unei companii care îianunţa că avionul nu poate fi mişcat de la poziţia de parcare,fiind prins în zăpadă. Unul dintre guralivi a sărit cu iniţiativa:"Îl împingem noi!" Parcă îl şi vedeam împingând colosul de 40 detone de unul singur, de parcă ar fi fost autobuzul de navetă.

Nu ţipatul la angajaţii din spatele ghişeului sau revărsareafuriei pe echipaj sunt soluţiile. Oamenii stresaţi fac greşeli. Nuvrei să facă greşeli atunci când viaţa ta este la mijloc.

Pentru cultura ta generală, iată care ar fi explicaţiile şiscopul degivrării.

- Cristalele de gheaţă, gheaţa şi depunerile de zăpadă pesuprafeţele aeronavelor pot afecta serios performanţele acestoraşi/sau controlabilitatea lor

- Deoarece siguranţa este de cea mai mare importanţă, creareasituaţiilor ce pot duce la incidente sau accidente nu poate fipermisă. Este de aceea vital ca suprafeţele să fie curăţate înaintede decolare, în afara excepţiilor detaliate ulterior.

- Antigivrarea este o procedură de precauţie care oferăprotecţie împotriva formării de gheaţă sau acumulării de gheaţă şizăpadă pe suprafeţele tratate ale aeronavelor, pentru o perioadălimitată de timp; fluidul de/anti-givrant, aplicat la momentulapariţiei condiţiilor de îngheţ, va determina o întârziere aformării depozitelor de gheaţă pentru o anumită perioadă de timp,funcţie de natura lichidului aplicate şi intensitateaprecipitaţiilor (în condiţiile precipitaţiilor continue, protecţiadată va expira şi se vor putea forma astfel de depozite).

- Timpul de protecţie (HOT - Hold Over Time) este reprezentat dedurata aproximativă în care fluidul de/anti-givrant va preveniformarea şi acumularea cristalelor de gheaţă, a gheţii sau zăpeziipe suprafeţele protejate ale aeronavelor, în condiţii medii devreme, detaliate în tabele cu timpi de protecţie; HOT începe dinmomentul în care lichidul de protecţie este împrăştiat pesuprafeţele critice