Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost!

Se pare că Dacia Duster nu duce lipsă de critici în vest, acolo unde, de altfel, are şi vânzările cele mai bune. De această dată, francezii de la revista L'Automobile Magazine acuză eficienţa scăzută a frânării.

Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost! Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost!

Nu de mult, am remarcat eforturile cam mari ale olandezilor de la publicaţia ANWB de a demonstra că Dacia Duster nu se comportă prea sigur la testul de evitare al unui obstacol. Mai exact, versiunea Duster 4x2, fără ESP, s-a ridicat puţin pe două roţi la o manevră foarte bruscă de evitare, realizată la o viteză mai mare decât în testul standard al elanului.

Mă rog, concluzia mea, dar şi a altora, a fost că maşina s-a comportat suficient de bine în condiţiile date, atât dacă ne gândim la soluţiile tehnologice simpliste ale maşinii, dar şi comparativ cu alte maşini de aceeaşi categorie. Ah, mă scuzaţi, olandezii nu au arătat şi rezultatele obţinute cu alte SUV-uri în aceleaşi condiţii.

Duster a mai primit o mică palmă la începutul verii, când francezii din Juriul Deontologiei Publicitare au considerat că reclama de "SUV respectuos cu mediul înconjurător" a fost considerată exagerată, iar campania publicitară a fost stopată.

Şi în testul comparativ ProMotor am remarcat că Dacia Duster are câteva minusuri importante, pe lângă avantajele lăudabile. Deci mă aşteptam ca diverşi alţii să îi mai găsească "bube în cap" celui mai ieftin SUV din lume.

Ceea ce s-a şi întâmplat: recent, francezii de la publicaţia L'Automobile Magazine au mai aprins un fitil - Dacia Duster are probleme la frânare. Mă rog, nu chiar probleme (deşi ei afirmă că inginerii Renault investighează dacă nu e cazul pentru o rechemare în service), dar versiunea 4x2 frânează prost, iar cea 4x4 foarte prost. Suficient pentru a atrage, din nou, atenţia detractorilor.

Conform măsurătorilor făcute de ei, Dacia Duster 4x4 a obţinut o distanţă de frânare de la 130 km/h de 75 de metri, iar versiunea Duster 4x2 o valoare de 70 de metri. Valori considerate printre cele mai proaste, comparativ cu modele precum Volkswagen Tiguan (63 de metri), BMW X1 (64 de metri) sau Skoda Yeti (65 de metri).

Diferenţele de 5-10 metri înseamnă, la rularea pe autostradă, de exemplu, că Duster ar putea intra în coliziune cu maşina din faţă, în cazul unei frânări bruşte, faţă de un Tiguan, care ar evita la limită accidentul. Lucru cu care, în teorie, sunt de acord.

În practică, însă, încă de la primele frânări în testul cu Dacia Duster am remarcat că maşina are un fenomen de pompaj accentuat, care înseamnă şi o senzaţie de disconfort la frânare. Bineînţeles, performanţele mai scăzute la frânare faţă de concurenţii săi au fost şi ele evidente, ceea ce mi-a impus rapid să adopt un stil de conducere mai precaut, mai ales la viteză mare.

Însă acest lucru nu m-a făcut să simt că aş fi în nesiguranţă la bordul maşinii. Pur şi simplu, gândindu-mă la sintagma "maşină ieftină" şi la diferenţele de preţ foarte mari faţă de concurenţi precum Tiguan sau Kuga, am acceptat fără discuţii ideea că maşina nu este la fel de bună în multe privinţe, printre care şi performanţele la frânare.

Îmi amintesc zâmbind de demonstraţia pe care au făcut-o germanii de la Auto Motor und Sport acum nişte ani de zile, când au comparat Porsche 911 cu Suzuki Jimny, în proba frânării de la 100 km/h. Jimny a demonstrat că are cea mai mare distanţă la frânare pentru o maşină nouă, în acel moment.

Totuşi, atunci când mi-am luat Jimny-ul meu, acest lucru nu m-a făcut să dau înapoi, ci să accept faptul că va trebui să fac un compromis în ce priveşte atenţia - adică să păstrez o distanţă mai mare faţă de cel din faţă şi să fiu mai atent să nu ajung în situaţii care ar necesita frânări de urgenţă.

Mai mult, performanţele la frânare sunt afectate acum şi de pneurile All Terain de la Goodyear, însă acest lucru tot nu este de natură să mă facă să spun că maşina este proastă. În cazul lui Duster, francezii recunosc şi ei, cam cu jumătate de gură, că au testat o maşină echipată cu pneuri mixte M+S, Continental, cu dimensiunea 215/65 R 16.

Pneuri care asigură o motricitate mult mai bună prin nisip, noroi, pietriş sau chiar pe zăpadă, dar afectează puţin motricitatea (deci şi aderenţa) pe asfalt uscat. Lucru perfect normal, de altfel - mai ales că majoritatea clienţilor de Duster pentru asta îşi iau maşina, deci sunt sigur că sunt dispuşi să accepte, la fel ca mine, compromisurile legate de performanţele mai scăzute la frânare.

Totuşi, francezii nu au realizat testele de frânare cu Duster echipat cu pneuri normale de şosea, cum sunt sigur că Tiguan avea, deşi L'Automobile Magazine nu menţionează acest lucru. Însă se grăbeşte să concluzioneze că sistemul de frânare de la Duster este subdimensionat.

Am mai putea comenta mult şi bine pe marginea acestui aspect, însă concluzia mea este una destul de simplă: ne aflăm, din nou, în faţa unei denigrări destul de clare, în care minusurile sunt exagerate cu bună ştiinţă, deşi explicaţiile sunt nu doar logice, ci şi de bun simţ.

Tehnic vorbind, Dacia Duster este un SUV destul de uşurel, cu o mecanică mai puţin evoluată şi cu o aerodinamică slabă. Minusuri care sunt contrabalansate de preţul foarte bun, performanţele excelente în teren accidentat şi spiritul practic. Dacă eşti un client obtuz, normal că ai pretenţia ca, la banii de Dacie, să îţi iei Rolls Royce.

Dacă, însă, eşti un om cu capul pe umeri, analizezi la rece plusurile şi minusurile şi tragi o concluzie obiectivă, în funcţie de ceea ce intenţionezi să faci cu maşina pe care ţi-o cumperi. Iar, în acest caz, nu mi se pare că performanţele mai slabe la frânare sunt un minus atât de grav cum lasă să se înţeleagă francezii de la L'Automobile Magazine.

Ce ar mai fi, oare, de atacat în mod serios? Aştept rezultatele Euro NCAP, unde sunt pregătit să pariez că Duster va obţine 4 stele.

CINE ŢINE PARIUL?

oraan.ro