Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost!

Se pare că Dacia Duster nu duce lipsă de critici în vest, acolo unde, de altfel, are şi vânzările cele mai bune. De această dată, francezii de la revista L'Automobile Magazine acuză eficienţa scăzută a frânării.

Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost! Din nou atac la Dacia Duster: frânează prost!

Nu de mult, am remarcat eforturile cam mari ale olandezilor dela publicaţia ANWB de a demonstra că Dacia Duster nu secomportă prea sigur la testul de evitare al unui obstacol. Maiexact, versiunea Duster 4x2, fără ESP, s-a ridicat puţin pe douăroţi la o manevră foarte bruscă de evitare, realizată la o vitezămai mare decât în testul standard al elanului.

Mă rog, concluzia mea, dar şi a altora, a fost că maşinas-a comportat suficient de bine în condiţiile date, atâtdacă ne gândim la soluţiile tehnologice simpliste ale maşinii, darşi comparativ cu alte maşini de aceeaşi categorie. Ah, mă scuzaţi,olandezii nu au arătat şi rezultatele obţinute cu alte SUV-uri înaceleaşi condiţii.

Duster a mai primit o mică palmă la începutulverii, când francezii din JuriulDeontologiei Publicitare au considerat că reclama de "SUVrespectuos cu mediul înconjurător" a fost considerată exagerată,iar campania publicitară a fost stopată.

Şi în testulcomparativ ProMotor am remarcat că DaciaDuster are câteva minusuri importante, pe lângă avantajelelăudabile. Deci mă aşteptam ca diverşi alţii să îi mai găsească"bube în cap" celui mai ieftin SUV din lume.

Ceea ce s-a şi întâmplat: recent, francezii de lapublicaţia L'Automobile Magazine au mai aprins un fitil - Dacia Duster areprobleme la frânare. Mă rog, nu chiar probleme (deşi eiafirmă că inginerii Renault investighează dacă nu e cazul pentru orechemare în service), dar versiunea 4x2 frânează prost, iar cea4x4 foarte prost. Suficient pentru a atrage, din nou, atenţiadetractorilor.

Conform măsurătorilor făcute de ei, Dacia Duster 4x4 aobţinut o distanţă de frânare de la 130 km/h de 75 demetri, iar versiunea Duster 4x2 o valoare de 70 de metri.Valori considerate printre cele mai proaste, comparativ cu modeleprecum Volkswagen Tiguan (63 de metri), BMW X1 (64 de metri) sauSkoda Yeti (65 de metri).

Diferenţele de 5-10 metri înseamnă, la rularea pe autostradă, deexemplu, că Duster ar putea intra în coliziune cu maşina din faţă,în cazul unei frânări bruşte, faţă de un Tiguan, care ar evita lalimită accidentul. Lucru cu care, în teorie, sunt de acord.

În practică, însă, încă de la primele frânări în testul cu Dacia Duster am remarcat că maşina are un fenomen depompaj accentuat, care înseamnă şi o senzaţie de disconfort lafrânare. Bineînţeles, performanţele mai scăzute la frânare faţă deconcurenţii săi au fost şi ele evidente, ceea ce mi-a impusrapid să adopt un stil de conducere mai precaut, mai alesla viteză mare.

Însă acest lucru nu m-a făcut să simt că aş fi în nesiguranţă labordul maşinii. Pur şi simplu, gândindu-mă la sintagma "maşinăieftină" şi la diferenţele de preţ foarte mari faţă de concurenţiprecum Tiguan sau Kuga, am acceptat fără discuţii ideea că maşina nu estela fel de bună în multe privinţe, printre care şiperformanţele la frânare.

Îmi amintesc zâmbind de demonstraţia pe care au făcut-o germaniide la Auto Motor und Sport acum nişte ani de zile, când au comparatPorsche 911 cu Suzuki Jimny, în proba frânării de la 100 km/h.Jimny a demonstrat că are cea mai mare distanţă la frânare pentru omaşină nouă, în acel moment.

Totuşi, atunci când mi-am luat Jimny-ulmeu, acest lucru nu m-a făcut să dauînapoi, ci să accept faptul că va trebui să fac uncompromis în ce priveşte atenţia - adică să păstrez o distanţă maimare faţă de cel din faţă şi să fiu mai atent să nu ajung însituaţii care ar necesita frânări de urgenţă.

Mai mult, performanţele la frânare sunt afectate acum şi depneurile All Terain de la Goodyear, însă acest lucru tot nueste de natură să mă facă să spun că maşina este proastă. În cazullui Duster, francezii recunosc şi ei, cam cu jumătate de gură, căau testat o maşină echipată cu pneuri mixte M+S, Continental, cudimensiunea 215/65 R 16.

Pneuri care asigură o motricitate mult mai bună prin nisip,noroi, pietriş sau chiar pe zăpadă, dar afectează puţinmotricitatea (deci şi aderenţa) pe asfalt uscat. Lucru perfectnormal, de altfel - mai ales că majoritatea clienţilor de Dusterpentru asta îşi iau maşina, deci sunt sigur că sunt dispuşisă accepte, la fel ca mine, compromisurile legate deperformanţele mai scăzute la frânare.

Totuşi, francezii nu au realizat testele de frânare cu Dusterechipat cu pneuri normale de şosea, cum sunt sigur că Tiguan avea,deşi L'Automobile Magazine nu menţionează acest lucru. Însă segrăbeşte să concluzioneze că sistemul de frânare de la Duster estesubdimensionat.

Am mai putea comenta mult şi bine pe marginea acestui aspect,însă concluzia mea este una destul de simplă: ne aflăm, dinnou, în faţa unei denigrări destul de clare, în careminusurile sunt exagerate cu bună ştiinţă, deşi explicaţiile suntnu doar logice, ci şi de bun simţ.

Tehnic vorbind, Dacia Duster este un SUV destul deuşurel, cu o mecanică mai puţin evoluată şi cu oaerodinamică slabă. Minusuri care sunt contrabalansate de preţulfoarte bun, performanţele excelente în teren accidentat şi spiritulpractic. Dacă eşti un client obtuz, normal că ai pretenţia ca, labanii de Dacie, să îţi iei Rolls Royce.

Dacă, însă, eşti un om cu capul pe umeri, analizezi la receplusurile şi minusurile şi tragi o concluzie obiectivă, înfuncţie de ceea ce intenţionezi să faci cu maşina pe careţi-o cumperi. Iar, în acest caz, nu mi se pare că performanţele maislabe la frânare sunt un minus atât de grav cum lasă să seînţeleagă francezii de la L'Automobile Magazine.

Ce ar mai fi, oare, de atacat în mod serios? Aşteptrezultatele Euro NCAP, unde sunt pregătit să pariez că Duster vaobţine 4 stele.

CINE ŢINEPARIUL?

oraan.ro