Echipa românească de Formula 1, Forza Rossa, sprijinită de Guvern?

Autor: Adrian Mihălţianu 10 nov. 2014 Opinii
Echipa românească de Formula 1, Forza Rossa, sprijinită de Guvern?

Într-un amplu articol, pe care vă invit să-l citiţi integral pe site-ul Pro Sport, se face legătura între actualul prim-ministru şi oamenii din spatele Forza Rossa, prima echipă românească pregătită pentru a intra în Formula 1 în 2015 sau 2016. Nu voi relua ideile scrise în materialul colegilor de la Pro Sport, dar voi pune câteva întrebări, la care încerc şi nişte răspunsuri.

1. Are nevoie România de o echipă de Formula 1?

Niciuna dintre echipele care au avut susţinere naţională nu a reuşit să conteze realmente în Formula 1. În acest context, sprijinirea din bani publici a unei echipe de Formula 1 cu steagul României se poate transforma mai degrabă într-un eşec, mai ales în cazul foarte probabil în care monoposturile „româneşti” nu ar fi decât jaloane pentru ceilalţi competitori.

În plus, simpla fluturare a steagului românesc prin faţa ecranelor pe nişte monoposturi fără performanţe nu aduce automat nici turişti, nici aşa-numitul brand power României. Beneficiile de imagine sunt nonexistente, aşadar, în lipsa performanţelor reale.

Pe de altă parte, o echipă românească ar permite, teoretic, instruirea unor piloţi şi a unor mecanici români, care ar dobândi experienţă în Formula 1. La ce le-ar ajuta acestora este greu de spus, însă, având în vedere că niciuna dintre echipele finanţate de vreun stat nu a reuşit să se menţină suficient de mulţi ani în competiţie pentru a face diferenţa.

2. Cât de mult ne-ar costa participarea unei echipe româneşti în Formula 1?

Mult. Sumele se învârt, pentru o echipă mică, în jurul a 70 de milioane de euro anual, iar o echipă capabilă să crească şi să ofere performanţe necesită peste 100 de milioane de euro anual, timp de cel puţin 3-4 ani. Este greu de crezut că finanţatori români privaţi au această forţă financiară, dar asta nu ar fi o problemă, pentru că ar risca banii lor şi atât. Mai complicate devin lucrurile în momentul în care o parte din aceste milioane de euro ar veni pe filieră guvernamentală.

Manevrele celor din spatele echipei Forza Rossa par a indica o preluare la preţ scăzut a tehnologiei şi facilităţilor Caterham, sau poate chiar pe cele ale echipei Marussia. Vorbim de afaceri obişnuite în Formula 1, însă chiar şi aşa, găsirea de sponsori pentru o asemenea echipă nu va fi una uşoară. Pilotul sau piloţii pot veni şi ei cu „bani de acasă”, adică împreună cu contracte de sponsorizare, dar până acolo e cale lungă.

Este guvernul Ponta implicat în această afacere? Cercetările Pro Sport par a indica că da, în ciuda negării din partea echipei Forza Rossa. Vom afla mai multe, cu siguranţă, după data de 16 noiembrie. Fără a încerca să politizăm această implicare la nivel guvernamental, trebuie să ne punem problema dacă merită, totuşi, ca aceasta să existe.

3. Nu ar ajuta motorsportul românesc o astfel de echipă de Formula 1?

Marele Circ este extrem de costisitor, iar piloţii buni şi foarte buni nu ţin de o anumită naţionalitate, ci au în spate o copilărie petrecută în karting la cel mai înalt nivel, apoi ani de zile de experienţă într-o Formulă monomarcă, cu costuri care pot ajunge la aproape 100.000 de euro anual, apoi în Formula 3 şi eventual Formula 3000, de unde se recrutează, de obicei, tinerii piloţi capabili să ajungă în Formula 1. Costurile dezvoltării unui singur pilot sunt foarte mari, sar de un milion de euro până să ajungă chiar să fie luat în considerare de vreo echipă de Formula 1, dar ele nu sunt totul. Contează enorm de mult şi talentul său, altfel toată susţinerea financiară din spatele să nu are niciun fel de rost.

Şi aici stă şi problema din spatele tuturor echipelor care au avut în spate banii unui stat. Piloţii împinşi înainte nu au avut suficientă experienţă pentru a face faţă onorabil în Formula 1 (în general), iar planul de afaceri al echipei nu a fost conceptul pentru a conta în competiţie, ci doar pentru a arde sute de milioane de euro în contracte de promovare a ţării respective. Cum şi unde ajung banii, asta e altă poveste, una care nu degeaba dă aspectul de mafie Marelui Circ.

Dacă va concura în 2015 sau în 2016, echipa „românească” va avea monoposturi deja învechite

Motorsportul românesc ar avea de câştigat doar dacă banii ar susţine un pilot român cu suficient talent pentru a face faţă în Formula 1, care să inspire apoi, asemenea Simonei Halep, o generaţie întreagă de băieţi, care s-ar apuca astfel de karting şi ar ajunge ulterior în diversele faţete ale motorsportului. Deocamdată însă nu avem niciun pilot suficient de tânăr (sub 25 de ani) care să aibă măcar şansa de a fi luat în seamă de o echipă de Formula 1, darămite să facă faţă nivelului acestei competiţii. Ideea că Forza Rossa ar putea începe sezonul 2015 cu un pilot român este una fantasmagorică, chiar şi în 2016 acest lucru fiind problematic. Am avea, aşadar, o echipă „românească” fără piloţi români.

Pentru a avea piloţi români, ar trebui să avem 3-4 talente de 16-19 ani, trecute deja în primele etape de competiţii monomarcă şi preluate cu finanţare solidă pentru a dobândi experienţa necesară în vederea intrării în Formula 1. Or, acest lucru nu se întâmplă peste noapte, ci în cel puţin 3-4 ani de muncă şi investiţie. Îi avem? Nu. Piloţii de Formula 1 nu apar pocnind din degete.

Motorsportul românesc se va dezvolta abia după ce vom avea investiţii mai mari în circuite de mare viteză, precum şi dezvoltarea unei culturi a curselor de maşini legale, cu respect faţă de viaţă şi faţă de siguranţa participanţilor şi spectatorilor. În loc să investească într-o echipă de Formula 1 fără şansa de a străluci în Marele Circ, autorităţile ar trebui să sprijine măcar prin măsuri fiscale investiţiile private în acest domeniu. Care investiţii sunt încă foarte rare.

4.  Ce beneficii ar avea, totuşi, România de pe urma participării eficiente în Formula 1?

Am subliniat „eficiente”, pentru că în Formula 1 sunt planuri diferite de business, fiecare echipă urmărind altceva. Marii constructori auto prezenţi în Formula 1 urmăresc nu doar beneficiile de imagine (care nu pot fi neglijate), cât şi beneficii tehnologice. Acestea sunt folosite pe maşinile din cadrul grupului, dar chiar şi în alte domenii (un exemplu este Mc Laren, despre care am mai vorbit). 

Apoi, o echipă de Formula 1 cu sediul în România ar angaja aici ingineri, mecanici, personal care să dobânească experienţă în Formula 1, alături de personalul deja calificat. Evident, nu se pune problema ca Forza Rossa să aibă aici sediul echipei, deci nici aceste beneficii nu se vor produce.

Dimpotrivă, o echipă mică, incapabilă să fie dezvoltată ca o afacere de sine stătătoare pe termen mediu şi lung, incapabilă să dezvolte tehnologii noi, ci doar să preia ce era bun acum doi ani pe monosporturile aflate în coada clasamentului F1, nu va fi decât o pâlnie pentru scurgerea de bani, fără niciun beneficiu, de niciun fel, pentru România. Ce fel de bani, e deja altă poveste.

5. N-ar trebui să fim mândri, totuşi, dacă vom avea o echipă românească de Formula 1?

O echipă românească bazată pe monoposturile Caterham luate la mâna a doua şi redesenate cu fonduri minime, fără piloţi români, cu acţionari care fac manevre discutabile pentru a o construi (vedeţi, din nou, articolul din Pro Sport) nu ar avea de ce să fie un motiv de mândrie, pentru că, în afara banilor şi a managementului, nu ar avea altă legătură cu România. 

Pe scurt, nu va avea altă legătură cu România decât cea a celor câţiva investitori care vor paria pe ea în sezonul 2015 sau 2016.

În concluzie, deşi investitorii privaţi au, fără îndoială, dreptul să facă absolut tot ce vor cu banii lor, rămâne să monitorizăm cu mare atenţie acest caz, din care imaginea României ar putea ieşi şifonată şi mai rău, nicidecum mai bine. Şi să sperăm că experienţa în Formula 1 a unora dintre cei implicaţi va fi suficientă pentru a putea aplauda o astfel de echipă, chiar şi în lipsa unor şanse la titlu.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide