Editoblog

Cu toate comentariile pro şi contra, noul Laguna mai mult place decât displace: peste 50% dintre răspunsurile poll-ului de săptămâna trecută au fost DA.

Editoblog Editoblog
Chiar dacă noul Laguna a suscitat discuţii, trebuie să recunoaştem că "meganiada" a fost de zece ori mai furtunoasă la nivelul discuţiilor contradictorii. Practic, Renault a făcut atunci mai multă vâlvă decât cu Vel Satis-ul, Twingo sau Laguna la un loc. Şi tot atunci, Renault a intrat în colimatorul unui public amator de originalitate.

Succesele Renault din Formula 1 este normal să fie utilzate în campaniile de marketing, dar parcă asocierea noii berline cu un monopost parcă deraiază de pe firul logic. Laguna nu este nici o turnură în materie de design, cum a fost Megane, nici un etalon pentru sportivitatea berlinelor familiale (cel puţin la prima vedere). Este doar o maşină normală din segmentul mediu, care a beneficiat de o evoluţie normală. Greu de crezut că va atrage o clientelă nouă - mai degrabă se adresează actualilor proprietari, pe care Renault nu vrea să îi piardă în favoarea unor concurenţi mai tupeişti, cum ar fi noul Ford Mondeo sau viitorul Opel Vectra.

Până la urmă, prin ce mai poţi atrage clienţii în ziua de azi? Prin design? Da, acesta rămâne unul din principalele criterii de a alege o maşină, numai că gusturile sunt mult mai diversificate în acest mileniu. Preţul rămâne un argument relativ imbatabil, în condiţiile în care diferenţele de preţuri şi echipări între modelele din aceeaşi categorie sunt extrem de mici. Poate clienţii sunt mult mai sensibili în privinţa gadgeturilor de la bordul maşinii - era IT a născut o generaţie de şoferi pentru care contează mai mult displayul sistemului de climatizare, bluetooth-ul pentru telefon şi mufa pentru iPod.

Ceva cu adevărat nou, care să "rupă gura târgului", nu există. Automobilul este acelaşi, cu toate evoluţiile sale în materie de ecologie, securitate, confort şi performanţe. Să recunoaştem, lumea auto a devenit un circuit plictisitor, cu deja-vu în materie de design şi evoluţii tehnologice spectaculoase pentru ingineri, dar fără ecou în conştiinţa consumatorului. Cam la fel ca în Formula 1, unde se învârt miliarde de dolari, iar show-ul în sine are nevoie de o doză serioasă de Viagra. Din când în cand, accidente spectaculoase, ca al lui Robert Kubica, îi mai trezesc din moţăială pe fani.

Noul Laguna, însă, nu este un "accident" care să rămână în istoria automobilului prin ceva de senzaţie, deşi mediatizarea modelului asta ar sugera. Este pur şi simplu o evoluţie în direcţia eleganţei şi a calităţii, ba chiar am putea spune că e un automobil neo-conservator. Puţin cam ciudat pentru mileniul al treilea, când ne aşteptam să zburăm cu maşini pilotate exclusiv de calculatoarele de bord, ca în filmele SF...

Poate de aceea, tema acestei săptămâni se leagă de viitorul imediat al automobilului (pe care din ce în ce mai numeroşii participanţi la concursul de design îl văd atât de original): când va fi automobilul altfel?