George Buhnici despre subiectul pneuri de iarnă

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu "biblia" în mână.

George Buhnici despre subiectul pneuri de iarnă George Buhnici despre subiectul pneuri de iarnă

www.buhnici.ro -informaţie gratis despre lucrurile carecontează

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea cebunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarnanu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevăruleste exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pestradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpeziresau civilizaţie, ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru "sectanţii" anvelopelor de vară, bune 12 luni pean, o să reiau câteva idei importante.

Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiarpericuloasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcarîngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iarasfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurulcoboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât maipericuloase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie.

Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar oşansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizatsuplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent, darsuficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, maiales pe asfaltul fierbinte al verii, când îşi atinge şi limita satehnologică.

La rece, totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare.Aşa va ajunge cauciucul de vară aproape ca piatra pe lazero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tarealunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o lavolanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală, echipată cuanvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un stratsubţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 km/hpăreau "Tokyo drift" cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta?

Profilul care scoate apa de sub roata de vară nu este la fel deeficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pecauciucul de iarnă "agaţă" zăpada. Ca să facă un serviciucorespunzător, pneul de iarnă este şi de o consistenţă mai moale,ca să nu se întărească pre tare la frig.

Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pecare le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidăpe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şifrânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul dincompoziţia unui pneu de iarnă să se topească de-a dreptul la ofrânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pepropria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet "ghinioanele"unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea îndecembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedemla TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentrudrumari.

Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti pneuri de iarnă. Nu ai bani nici măcarde chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa depomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezitecorespunzător, cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna,adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte săpăstreze standardele la limita maximă.

Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ningeviscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sauCehia cauciucurile de iarnă sunt obligatorii. De aceeanemţii îşi vând maşinile second hand cu un set suplimentar de roţide iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunulsimţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cupenalizarea corespunzătoare a încălcării ei.

Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecareşofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiescbanii pe un set de pneuri de iarnă, dacă un inconştient vine saniespre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţacauciucurilor de iarnă.