George Buhnici despre taxa auto 2011

Într-un interviu pe care l-am luat în urmă cu puţin timp ministrului mediului, Laszlo Borbelyi, am aflat primele informaţii despre taxa auto valabilă de la 1 ianuarie 2011. Ce nu a încăput în cele 2 minute de la ştiri, încerc să vă spun acum.

George Buhnici despre taxa auto 2011 George Buhnici despre taxa auto 2011

www.buhnici.ro- informaţie gratis despre lucrurile carecontează

Prima informaţie importantă despre taxa auto 2011 este că intră la taxare şiautomobilele echipate cu catalizator Euro5. Erau scutite până acum,indiferent de cilindree.

Logica din spatele deciziei este că deja aproape toate maşinilenoi sunt echipate Euro5, iar, de la începutul anului viitor,conform legislaţiei româneşti şi europene, reprezentanţele auto numai au dreptul de a vinde autovehicule cu 0 km, noi, decâtEuro5.

Aşadar nu ar mai avea ce taxa din vânzările de maşini noi, cidoar pe zona de maşini second hand. Asta ar fi o discriminare preauşor de combătut în instanţă. Unde mai pui că s-ar pierde zeci sisute de milioane de euro la buget din taxare, lucrul pe care nuşi-l permite guvernul într-o perioadă de recesiune.

Partea dureroasă abia acum vine.

În cazul maşinilor Euro4, de acum doar second hand, treabadevine usturătoare. De la doar o 100-200 euro pentru motorizărilemici, taxa va sări spre 1.000. Pentru motoare mai mari, puneţicâteva sute şi apoi mii.

Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 lanivelul celor care Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru unmotor Euro3 de 2.000 cmc se va plăti de la anul pentru un Euro4 de2.000 cmc. La fel în cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca laEuro2 şi tot aşa.

Rămân scutite hibridele de toate cilindreele şi maşinileelectrice. Pe ultimele nu le-am văzut încă zumzăind pe la noi, darle aştept cu interes. Problema este că la hibride nu văd cu ceajută mediul motoare V8 de 4-5.000 cmc cuplate la un mic hibrid,aşa cum sunt pe câteva SUV-uri şi limuzine premium puternice.

Aş înţelege rostul derogării în cazul unei Toyota Prius sau aunei Honda Civic Hybrid cu motorizări sub 2.000 de cmc. Poate iacineva aminte la Mediu.

Ministrul vorbea deasemenea despre o idee îndrăzneaţă de apremia cumpărătorii de hibride sau maşini electrice cu anumitesume. Adică, dacă îţi iei un automobil eco, primeşti spre exemplu omie, două de euro de la stat. E o chestiune la care şi cei de laFinanţe trebuie să pună umărul şi să îi înţeleagă utilitatea ca săo aprobe.

Modelul funcţionează deja cu succes în Franţa. Ce se ia de lacei cu motoare având norme de poluare inferioare, este oferit cabonus celor mai ecologişti.

Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani redevininaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe.Aşadar, eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi în locul unui româncu ceva bani la ciorap, care vrea o maşină second hand.

Mai bine în toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul,doar de pe la noi. Desigur, dacă nu cumva îi mai îmbogăţim şi maitare pe bulgari cu câte 500 de euro pentru un rând de plăcuţe fărătaxă, indiferent de categoria de poluare. Ei nu au industrie autode protejat şi sunt suficient de săraci încât să îşi permită luxulde a merge lent cu gioarse obosite.

Revin la ce am mai spus şi în alte ocazii. Şi această taxă autova rămâne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta decât o partedintre automobilişti. Peste două milioane de Dacii vechi obosite,adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro, pot continua lafel de bine să polueze chiar şi când stau, sau mai ales atunci.

Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic decât o Dacie din1995. Soluţia corectă este impozitarea de poluare anuală. Numai aşaîi "motivăm" pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lasemoştenire.

Calculează câtte costă taxa auto până la finalul lui2010