Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite

17 decembrie 2010. În sfârştit, ninge în Bucureşti. Fulgii au început să se depună peste tot încă din timpul nopţii. Iar dimineaţa, surpriză: unde sunt utilajele de deszăpezire? Se pare că unele lucruri chiar nu se schimbă, cel puţin în capitală.

Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite

Dacă aseară aş fi pus pariu cu voi că, la prima zăpadădin Bucureşti, oficialii responsabili de dezăpezire vor fi prinşicu pantalonii în vine, din nou, oare aş fi câştigat? Măîndoiesc, pentru că aproape toţi cei care locuiesc în Bucureştis-au obişnuit cu miserupismul organelor abilitate, aşa că pariul arfi avut o cotă extrem de slabă.

Prin urmare, în plin centrul Bucureştiului, pe la 8dimineaţa nici urmă de pluguri, camioane cu sare sau tractoare dedeszăpezire. Circulaţia la fel de sufocantă ca în altezile lucrătoare, doar că acum şoferii au parte de mai mult stres,din cauza zăpezii. Rectific: la orele dimineţii, în sectorul 1 alcapitalei, dar şi pe arterele din alte părţi, zăpada de pe şoseaera un fel de zloată maronie, măcinată de roţile maşinilor, nuadunată de pluguri, cum ar fi fost normal.

Am fost surprins ca, într-un scurt periplu prin Bucureşti, săvăd doar câteva utilaje de deszăpezire. Culmea, primelecinci sau şase pe care le-am văzut ori staţionau, ori umblaubrambura, cu lama ţinută sus, pe principiul "băi, gogule,se zgârie dacă o pui să adune zăpada de pe caldarâm!". Ca şi cum,la locul unui incendiu, pompierii s-ar scobi între dinţi, aşteptândca focul să atingă vreo temperatură optimă pentruintervenţie...

De ce acum câteva zile, când în Bucureşti am avut parte de nişteploi torenţiale, aceste utilaje aşteptau cuminţi, gata săintre la atac în caz că stropii se transformau în fulgi,iar acum păreau doar nişte unelte mirate şi ele de incompetenţafactorilor de decizie? Întrebări, întrebări...

La radio se anunţă raportul poliţiei cu accidentele din ultimele24 de ore din capitală: vreo 30 parcă. Cu adăugarea "ocifră considerată normală de către Poliţia Rutieră pentru aceastăperioadă". Da, e normal, date fiind condiţiile în carecirculăm, să ne bucurăm că nu ajungem la spital din momentul încare am pornit motorul!

Că tot vorbim de poliţie, azi dimineaţă nu am văzut niciun agent, pe nicăieri pe unde am trecut. Şi am trecut, cugreu, prin câteva intersecţii aproape blocate, unde ar fi fost deun real ajutor indicaţiile poliţiştilor. Dar poate că pe la ora 9-9şi jumătate agenţii de poliţie îşi beau cafeluţa în Loganurile MCVşi Passat-urile Variant...

Nu doar domnii de la primărie sau cei cu veste reflectorizantepe care scrie "POLIŢIA" sunt de criticat în această primă zi dezăpadă serioasă în Bucureşti. Şi noi, şoferii, avem multe bube. Eu,de exemplu, azi dimineaţă am dus înapoi la importator o maşină detest. Căreia i-am curăţat doar geamurile cât de cât, înlipsa sculelor de iarnă - care erau în maşina personală,în parcarea de la importator...

Însă ce pot spune despre jumătate dintre şoferii văzuţi azidimineaţă pe câteva dintre arterele intens circulate din capitală?Aş putea să îi admonestez că nu au citit cele 10 reguli ale condusului maşinii pe timpuliernii. Măcar curăţarea geamurilor sau adoptarea unui stil deconducere preventiv de conducere pe zăpadă ar trebui să fienişte reguli de logică elementară într-ale şoferitului.Pentru jumătate dintre vecinii de trafic, însă, aceste lucruri suntvax.

Dar să văd şi partea plină a paharului: totuşi,utilajele de deszăpezire au început să circule mai mult, după ora10:00 (deşi eu ştiam că fac parte dintr-un organism de situaţii deurgenţă, al căror orar nu e fix, ci depinde de capriciile vremii);cele mai multe străzi nu au pus probleme de aderenţă, zăpada fiindtopită de şoferii care s-au aventurat mai devreme; poliţiştii, dince am văzut eu, măcar nu au fost prezenţi să încurce circulaţia;jumătate dintre partenerii de trafic aveau maşinile curăţate,pneuri de iarnă şi circulau încet, ba mai şi se comportaucivilizat, încercând să nu blocheze intersecţiile.

Una peste alta, zăpada acestui final de an 2010 m-a făcut să îmidau seama care e problema factorilor de decizie de tot felul, darşi a multor şoferi: necesitatea unui control medical. La uncabinet de specialitate. Care se ocupă de durerile înrect. Pentru că pe toţi îi doare în rect, dar mi se parecă suferă în tăcere...

Vreau, totuşi, să termin într-o notă optimistă acest an. Pelângă urările de sezon, vă doresc un an 2011 mai bun, în sensul căaş vrea să fim mai mulţi conducători auto cu capul peumeri, mai puţin nervoşi la volan, mai atenţi la cei dinjurul nostru şi mai civilizaţi în trafic.

Celorlalţi "conducători" le doresc să scape cât mai repede dedurerile mai sus amintite. Pentru că intrăm în al doilea deceniudin primul secol al celui de-al treilea mileniu. "Mergeşi-aşa"-ul balcanic sau chiar specific românesc ar trebui să rămânăde domeniul trecutului, nu credeţi?

oraan.ro