Imaginea Toyota creşte după analiza NASA

”Scandalul pedalei” a afectat destul de serios imaginea Toyota, ceea ce s-a reflectat în vânzări. Specialiştii de la NASA au investigat şi ei presupusa problemă, iar concluzia a fost că Toyota nu se face vinovată de nimic. Prin urmare, încrederea clienţilor în maşinile japoneze revine. Foarte puternic.

Imaginea Toyota creşte după analiza NASA Imaginea Toyota creşte după analiza NASA

Veste bună pentru susţinătorii producătorului japonez, dar nuprea bună pentru cei care vedeau Volkswagen urcând vertiginos pelocul întâi în topul constructorilor mondiali - mai ales pe fondulproblemelor pe care "scandalul pedalei" le-a creat în domeniulvânzărilor pentru Toyota.

Mai exact, investigaţia specialiştilor de la NASA cu privire ladefecţiunile electronice responsabile de accelerarea neintenţionatăa maşinilor Toyota are un răspuns: nu există probleme. Cu altecuvinte, Toyota a fost exonerată, pe caleoficială, de acuzaţiile conform cărora incidentele cu"pedala buclucaşă" ar fi fost cauzate de probleme deproiectare.

Mai mult, specialiştii NASA au descoperit, practic,aceleaşi lucruri pe care investigatorii Toyota, dar şi cei aiNHTSA, le-au expus publicului. Cele mai frecvente cauzepentru accelerarea "involuntară" a maşinilor au fost blocareapedalei din cauza lichidelor vărsate de ocupanţii maşinii sau aaltor obiecte scăpate de aceştia pe jos, folosirea unor covoraşeneconforme (care au dus la blocarea pedalei) sau, pur şi simplu,factorul uman (unii şoferi au apăsat acceleraţia, crezând că efrâna).

După rechemări de miliioane de maşini, sute de procese intentatede clienţi şi miliarde de dolari cheltuiţi, Toyota este repusă îndrepturi. La doar câteva zile după rezultatele anchetei NASA,compania YouGov/Brandindex a arătat că firma japonezăbeneficiază de o creştere explozivă a imaginii.

Cu alte cuvinte, încrederea oamenilor în compania Toyota intrădin nou pe trendul ascendent, specialiştii afirmând că"repararea" imaginii firmei japoneze este mai rapidă decâtse aşteptau. Ceea ce îi face pe oficialii japonezi săspere într-o redresare cât mai rapidă a vânzărilor.

Lucru care nu este neapărat pe placul grupului Volkswagen, care,pe fondul problemelor de la Toyota, şi-a permis să-şi revizuiascăobiectivele măreţe, de a deveni Number One Mondial mairepede decât îşi propuseseră mai marii VW: 2015 în loc de2018. Acum, însă, kucrurile revin la normal, iar gigantulToyota se preconizează că va rămâne cel mai mare constructor peplan mondial cel puţin până la finalul acestui deceniu.

Într-un fel, vocile (nu puţine) care susţineau că acest "scandalal pedalei" este doar o metodă bine pusă la punct pentru denigrareaToyota par să aibă dreptate. Chiar dacă, la un an distanţă, Toyotase dovedeşte că nu se face vinovată de acuzaţii, scandalula avut repercusiuni destul de serioase asupra imaginiijaponezilor.

Îmi amintesc de situaţia de acum câţiva ani, când nemţiide la respectabila organizaţie ADAC au răsturnat Logan-ul.Imaginile cu maşina românească pe două roţi au făcut încojurullumii în doar câteva ore şi se părea că ameninţarea pentru maşinilesecond hand, în principal cele din Germania, va da chix.

În schimb, la doar două zile cei de la ADAC au retrastoate rezultatele testului realizat cu Dacia Logan, iarvocile care susţineau că a fost vorba de o "făcătură" au început săse înmulţească. Ţin minte că şi ProMotor a făcut atunci un test destabilitate în condiţii similare, rezultatul fiind că Loganul nu serăstoarnă.

Cam la fel stă situaţia şi cu Toyota: după ce organismulamerican NHTSA a făcut vâlvă cu "scandalul pedalei", tot ei suntcei care exonerează firma japoneză. O fi vorba deconspiraţii? Americanii care vor să-şi protejeze industriaautohtonă, alţi producători care vor să ajungă "pe scurtături" înfrunte, atacând capra vecinului, bani grei daţi pentrumuşamalizarea adevăratelor probleme?

Tot ce ştiu este că o conspiraţie bună nu poate fi dovedită.Iar, în acest moment, certitudinea este că imaginea Toyotarevine pe plus în ritm galopant. Datorită clienţilor, nu aaltor instrumente de marketing.