Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina

Probabil voi în asentimentul a câtorva sute de mii de şoferi din România, dar am câteva motive pentru care salut informaţia conform căreia, din 2012, nu se vor mai putea înmatricula hârburi în Bulgaria.

Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina

Am aflat şi eu că ministrul bulgar al finanţelor ar fi declaratcă, începând cu 2012, maşinile care nu vor îndeplini celpuţin normele de poluare Euro 4 urmează să fie taxate lasânge. Cu alte cuvinte, hârburile poluante şi într-o staretehnică jalnică.

Dar stai aşa, că exact asta este descrierea majorităţiicovârşitoare a maşinilor din România cu numere deBulgaria! Eu personal am văzut foarte rar maşiniînmatriculate în Bulgaria care să nu fumege, să nu aibă probleme lacaroserie, faruri sau roţi şi care să fie mai noi de 10 ani.

Ultimele exemple, de care efectiv m-am speriat, sunt un OpelAstra Caravan de prin '90, care, la fiecare frânare sau denivelare,începea să se balanseze ca o barcă de îţi era teamă să nu serăstoarne peste tine. Nu ştiu cum avea curaj cel dinăuntru să maiconducă. Sau un VW Golf 3 TDI, bineînţeles, care avea spateleînnegrit de parcă ar fi stat toată viaţa lui la Copşa Mică - iar,în mers, făcea orice camion antic Roman sau DAC să se simtă miccopil prin fumul pe care îl scotea.

Şi astfel de exemple nu sunt doar câteva, ci suntaproape 100.000! Adică 2% din maşinile care circulă lanoi. Chiar dacă pare puţin, acest 2% reprezintă unpotenţial pericol pentru oricine circulă pe şosele, dar şi pentrusănătatea noastră, în general. Gândiţi-vă puţin la Golf-ul pe carel-am dat exemplu - probabil poluează cât zece Golf-uri de acelaşitip, dar aflate în condiţii tehnice normale, sau cât 100 deGolf-uri noi, cu motoare diesel common-rail.

Nu de puţine ori am dat de mulţi şoferi care ori şi-au luatpermisul la Piteşti (deci habar nu au ce sunt regulile decirculaţie), ori sunt pur şi simplu nişte şmecheri tupeişti, careîi şicanează pe toţi ceilalţi şoferi. Cred că se subînţelege căvorbim de oameni care conduc maşini înmatriculate în Bulgaria.

Păi, dacă majoritatea celor care îşi înmatriculeazămaşinile în Bulgaria sunt proşti sau jmekeri-agresivi,prin urmare periculoşi pentru noi, ceilalţi, cum să nu fiu de acordcu eliminarea acestei portiţe? Cel puţin în Bucureşti, mi se parecă sunt mai mulţi ăştia decât şmecherii cu maşini de fiţeînmatriculate în România.

Cel mai des este invocat motivul "nu am bani pentru omaşină mai nouă şi mai bună!". Ce pot să spun? Şi eu suntîn aceeaşi situaţie, dar, sincer, nu sunt dispus să îmi risc viaţasau sănătatea celor din jur apelând la soluţia înmatriculării uneiepave pe roţi în Bulgaria. Din păcate, mulţi cred că, dacă o maşinăli se pare lor că e bună (sau primesc "garanţii" de la vânzătoriide maşini second hand), nu mai contează părerea RAR-ului...

Pe urmă intervine un factor de discriminare: poliţia română şicea bulgară au constatat că mai multe sute de astfel decetăţeni, care şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria, nu plătescnici un fel de taxă către stat - faţă de noi, fraierii cumaşini înmatriculate în România, care plătim impozite.

Situaţia e foarte simplă: vânzătorul bulgar nu mai plăteşte taxeîn Bulgaria, pe motiv că maşina nu mai e în proprietatea lui (deşicumpărătorul circulă cu procură de la vânzător), iar cumpărătorulromân susţine că maşina nu este înmatriculată în România. Simplu,nu? Un mic subterfugiu care aduce a mare evaziune.E adevărat că poliţiştii cică ar fi întreprins controale, dar,sincer, nu am văzut urmări. Ci doar creşterea, de la o zi la alta,a maşinilor înmatriculate în Bulgaria.

Aşa că m-am gândit să mă pun şi eu în pielea unuipotenţial client de maşină înmatriculată în Bulgaria şi amvorbit cu o firmă care se ocupă de aşa ceva. Bineînţeles că primullucru pe care l-am auzit a fost să nu ascult ştirea astanenorocită, că din 2012 e pa-pa înmatricularea în Bulgaria. Nicivorbă. Sunt doar aiureli, nimeni nu poate face aşa ceva, doarsuntem în UE.

Pe urmă, am aflat că procesul e foarte simplu,maşina se înmatriculează pe firma românului din Bulgaria, plătesc otaxă de înmatriculare de nişte sute de euro (cică atenţie la ăiacare cer mai puţin, că sunt escroci, dom'le!) şi într-o zi amhârbul în regulă! Eventual pot beneficia de mărinimia firmei,printr-un act la notariat, prin care aş fi despăgubit dacă, doamnefereşte, nu mai pot circula cu maşina din cauza vreunei legi caremă va împiedica în viitor. De genul celei anunţate de ministrulbulgar.

În concluzie, de ce să mă supăr că nu pot apela la portiţa cumaşina înmatriculată în Bulgaria? Chiar nu am motiv. Dimpotrivă,am toate motivele să sper că ministrul bulgar chiar vaaplica acest lucru.

Însă această chestiune mă duce cu gândul în altă parte:de ce guvernul României nu poate găsi o soluţie convenabilăpentru proprietarii români de maşini? De ce continuă sămenţină o taxă auto relativaberantă în loc să gândească un sistem viabil pe termen lung, degenul unui impozit în funcţie de poluare? Dar ăsta e un altsubiect, care ne va da multă apă la moară în această toamnă, dupăce va fi introdusă taxa auto 2011.

Deocamdată, rămân optimist în ce priveşte maşinile înmatriculateîn Bulgaria: poate vom scăpa de hârburile astea până la urmă. Numaică trebuie să rămân şi realist: cu siguranţă băieţiideştepţi vor găsi o altă portiţă pentru a păstra hârburile lanoi. Oare urmează maşinile înmatriculate în Moldova sauUcraina? Vedem la anu'.

oraan.ro