Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă

Domnul inginer Dorel Hava ne atrage atenţia că taxa auto 2011, dar şi taxa auto valabilă până la finalul lui 2010, sunt nişte taxe de primă înmatriculare care nu au legătură cu principiul unei taxe de poluare coerente. Iată şi un exemplu concret.

Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă

Poate nu ştiaţi, dar România are ocazia de a încasapeste 1,5 miliarde de euro din vânzarea certificatelor de emisii deCO2. Este vorba despre cantitatea deCO2 pe care România ar avea dreptul să o producă, pânăla sfârşitul lui 2012, conform tratatului de la Kyoto - cotă carear putea fi cumpărată de alte ţări industrializate, deoareceRomânia "a rămas în urmă cu poluarea de CO2"...

Însă nu cât are dreptul să "contribuie" România la efectul deseră ne interesează acum, ci faptul că, pe plan mondial,există o modalitate de calcul a preţului pe tona de CO2emisă în atmosferă. Adică un calcul care, veţi spune, artrebui să stea la baza formulei de obţinere a taxei auto.

Ceea ce nu se întâmplă.

Nici pe departe, după cum ne atrage atenţia domnulinginer Dorel Hava. Pe blogul său, el face un calcul foarte simplu câtar trebui să fie taxa auto pentru exemplul unei maşiniBMW, dacă s-ar lua în considerare preţul tonei de CO2 pepiaţa internaţională, conform certificatelor ECX EUA.

Însă valoarea obţinută nu are nici o legătură curealitatea taxei auto, cea actuală fiind de vreo trei orimai mare, iar taxa auto 2011 estimată ajungând să fie depeste 6 ori mai mare! (vezi aici exemplul de calcul) Menţionămcă vorbim de o ecuaţie simplă, bazată pe preţul tonei deCO2, dar şi pe declaraţia ministrului mediului, LaszloBorbely: "Eu merg pe principiul poluatorul plăteşte".

Prin urmare, încă un mic exemplu pentru cât de mare şieronată este această taxă auto, pe nedrept denumită taxăde poluare. Este de înţeles faptul că se preferă protejareaproducţiei auto interne sau importul de maşini noi în detrimentuladucerii în ţară a hârburilor şi maşinilor second-hand foarte uzatefizic şi moral. Însă acest lucru justifică o taxă aberantă?

Este din ce în ce mai clar că soluţia normală şi logicăpentru impunerea unei taxe de poluare este un impozitanual, calculat în funcţie de vechime, cilindree,combustibil, rulaj şi emisii de CO2. Însă un astfel deimpozit ar fi o măsură extrem de nepopulară, deoarece nu i-arafecta doar pe cei care îşi aduc maşini second hand din 2011, ci pemult mai mulţi proprietari de maşini. Maşini existente deja înparcul auto naţional şi care se învechesc pe măsură ce timpultrece.

Are curajul actualul guvern să adopte o astfel de legislaţie,care ar însemna, pe termen scurt, oprobiul public al votanţilorcare ar fi afectaţi de această măsură? Sau va continua să seamăgească în continuare cu zăhărelul "taxa auto 2011 vanemulţumi mult mai puţini potenţiali votanţi decât un impozitgeneral de poluare".

Eu le sugerez celor din cabinetul Boc să renunţe la aşa-zisataxă de poluare şi să gândească un impozit anual pe poluare. Nicinu trebuie să facă un efort prea mare: ar fi suficient să copiezeun model deja existent în ţările din UE. Altfel, Româniaare de pierdut pe termen lung. Iar românii vor continua săconteste taxa auto în justiţie sau să prefere înmatriculareamaşinilor în Bulgaria.

oraan.ro