Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti

Sunt în data de 11noiembrie 2010, ora 9:00, aproape de intersecţia de lângă mall-ul Liberty Center din Bucureşti. Mă grăbesc să imortalizez scena din faţa mea, în care un Logan MCV este gata să provoace un accident în lanţ. Motivul?

Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti

Sunt într-o maşină de test, mă îndrept către showroom să opredau şi sunt foarte atent la ceilalţi participanţi la trafic, nucare cumva să păţesc vreun eveniment nedorit cu maşina chiarînainte să ajung la dealer.

Stau pe prima bandă de pe Calea Progresului şi mă apropii deintersecţia cu Calea Rahovei. În faţa mea, un tip într-omaşină KIA Cee'd, care vorbeşte la telefon. Nici oproblemă, cu toţii facem chestia asta la volan, e scuzabil.

Pe banda din stânga trece vertiginos un break Dacia Logan MCV,care estimez că avea cam 100 km/oră. Pe Calea Progresului, limitaeste de 60 km/oră, deci, în general, mergem cu 69 km/oră, cât să nufim pasibili de amendă. Cum poliţia rutieră e ocupată cu vizitapreşedintelui sirian, nimeni nu se teme de radare plasate peaici.

La un moment dat, Loganul MCV dă să intre pe prima bandăîn faţa maşinii coreene. Fără să semnalizeze, evident,doar am remarcat că semnalizarea deja e doar o chestie de opţiune a fiecăruia, adepăşit de mult rangul de obligaţie.

Tipul din KIA nu dă semne că ar înţelege manevra Loganului, îlclaxonează în stil "vezi, mă, că intri peste mine" şi nuîncetineşte. Cel din Logan este luat prin surprindere, redreseazăviolent maşina, speriind alt şofer care venea pe sensul opus, dupăcare se bagă în paralel cu Ceed'ul şi începe să îl înjureşi să-l claxoneze nervos. Asta cam pe la 60 km/oră.

Din spate, vine vertiginos un taxi grăbit. Ajunge în spateleMCV-ului, dă flashuri şi încearcă să îl depăşească. E liniecontinuă, chiar dublă, e o manevră de triplare, dar nu contează,taximetriştii au întotdeauna dreptate când se grăbesc.

Tipul din Logan MCV face o manevră bruscă sprestânga (probabil şi-a dat seama că era prea aproape deCee'd-ul al cărui şofer vorbea în continuare impasibil la telefon),iar taximetristul frânează violent şi evită spre stânga, intrând cutotul pe sensul opus. Din fericire, nu venea nimeni de acolo.

Între timp, îmi dau seama că aş putea imortaliza ceea ceurmează: ori un accident, ori o bătaie, ceva care ar mergede "ştirile de la ora cinci". Reuşesc să dau drumul la funcţia fotoa anticului meu telefon Ericsson W810 (scuzaţi calitatateaexecrabilă a imaginilor), dar de abia când ne oprim în coloană lasemafor.

Din imagini nu se vede, dar Loganul MCV efectiv se balanseazădin cauză că şoferul strigă ca un descreierat şi seagită, de parcă ar vrea să zboare direct prin portierăspre colegul de trafic din KIA Cee'd. Care, culmea, vorbeşte încontinuare la telefon, aruncându-i din când în când câte o privirecolegului agitat. Hilar: nervi vs. calm.

Aştept cu înfrigurare momentul în care cel din Logan se va dajos şi se va arunca asupra prăzii sale. Mai ales că a recurs şi lao tactică subversivă, să fie sigur că victima nu o să-i scape:s-a băgat cu botul maşinii în faţa Cee'd-ului,aproape atingând duba din faţă.

Aştept încordat, cu degetul pe buton. Dar uite că situaţia sedezumflă rapid: în spatele Loganului s-au adunat deja multe maşini,care îl claxonează. Se vede în depărtare că semaforul e verde, iarîn faţa MCV-ului e deja liber, maşinile au plecat.

Cel din Logan se vede pus într-o situaţiecomică: blochează totul pentru a-şi face dreptate şi a-lcăsăpi pe intransigent sau aplică regula "bă, te prind eualtădată!". Cel din KIA (în continuare cu telefonul la ureche) facepe cavalerul, dă puţin în spate şi îl lasă pe MCV în faţă şi toatălumea porneşte la drum. De parcă nimic nu s-ar fi întâmplat.

Până la showroom am mai avut doar vreo 3 kilometri, pecare i-am parcurs cu o precauţie exagerată. Numai bine,pentru a evita din timp un dobitoc ieşit fără să se asigure de pe ostrăduţă lăturalnică, un pieton tembel, care traversa impasibil peroşu sau o dubiţă care a evitat, fără să semnalizeze, un grup demuncitori care lucrau la o groapă de pe marginea drumului, evident,neanunţată de nici un indicator.

În ce-i priveşte pe "eroii" acestui editorial, încă nu mi-am datseama care a fost vinovatul. De fapt, care a fost MAIvinovat: cel care nu a semnalizat sau cel care vorbea latelefon?

Cert este că asemenea episoade, din categoria "nervii la volan",se întâmplă cu duiumul, în fiecare zi, nu doar în Bucureşti. Cum sepoate rezolva această problemă? Foarte greu. Poate artrebui pornit de la respectul în trafic între noi, şoferii. Sausunt eu prea idealist...

TU AI VREO SOLUŢIE PENTRUEVITAREA NERVILOR LA VOLAN?

oraan.ro